Får babyen i magen eget rom med en gang?

M

Moderator Camilla

Guest
Får babyen i magen eget rom med en gang, eller skal dere ha barnet inne hos dere en stund?

Minste min er straks 5 måneder og sover fortsatt i bedside crib. Jeg synes det er enklest enda når hun er så liten, men det er en smakssak ;)
 
Tipper hun bor hos oss i hvertfall de første 6 månedene. Men vi gjør klart rommet nå da det skal stå stelle ord der, skap til alle klærne hennes etc. Det eneste er at vi lar det stå en 1,20 seng der sånn at mannen og evt storebror kan sove der hvis det blir mye nattevåk på meg og baby.
 
Hun har et eget rom allerede. Altså et rom som skal bli hennes, og der det bare er hennes ting.

Men vi har tenkt å ha henne på rommet vårt i allefall i ett år. Spesielt siden rommet vårt og rommet hennes er i hver sin etasje. Og fordi vi har god plass på rommet vårt. Skal ha Bedside crib når hun er liten, men det er god plass til sprinkelseng også. Og fordi vi vet av erfaring fra første at det bare er snakk om litt tid i den store sammenhengen, men at tryggheten ved å sove på samme rom er uvurderlig ❤️

Det er bare i vestlige kulturer man er så opptatt av at barna skal sove på eget rom. Blant alle pattedyr er det naturlig å sove med barna i umiddelbar nærhet. Vi er biologisk programmert til å ønske det, og det er barna våre også. I land som Japan sover barna på rommet til foreldrene til de begynner på skolen.

Men det viktigste er at barna er trygge og at man finner det som fungerer for seg. Storesøster sov på eget rom fra hun var 7-8 mnd (rett ved siden av vårt rom der vi bodde da og med dørene åpne) , og det gikk kjempefint. Men da hun ble to og er halvt ønsket hun etter en periode med dårlig søvn å sove på vårt rom, og vi flyttet henne inn til oss og alle sov bedre pg vi lot henne sove der til hun på eget initiativ ca 8-9 mnd senere selv ville sove på rommet sitt. Hun har vært trygg hele veien, sovner selv, sover hele natta gjennom, og leker i noen minutter på rommet sitt om morgenen før hun rusler opp til oss og klatrer opp i senga for litt morgenkos :)

Se an barna, se an søvnen, osv. Og prinsipper er ikke noe poeng å ha :p

Kanskje vi flytter lillesøster inn på eget rom når hun blir ett, men kanskje blir hun både 2 og 3 først. Vi må jo se an henne, vi har ikke en gang møtt henne ennå :D
 
Har et rom, men i starten brukes det mest til å ha tingene og utstyret hans på. Skal sette opp sprinkelsenga der inne etterhvert.

Den første tiden har han bedside-crib på vårt rom. Fungerte veldig godt med førstemann. Han ammet flere ganger om natta, og det ble en god løsning for at jeg skulle få greit med søvn også :) trivdes med delvis samsoving, han så ut til å trenge den nærheten og tryggheten.
 
Her er tanken at lille skal få eget rom når hun er ca 6 mnd. Men vet av erfaring at det er ikke bestandig det fungerer. Tar det som det kommer.
 
Vi har nettopp flyttet inn i noe nytt så hun får eget som med en gang:) Synes det er koslig å stelle det i stand, men hun kommer til å ligge i bedside inne hos oss en god stund før rommet blir tatt i bruk;)
 
Denne gang har jeg ikke satt opp hverken bedside eller sprinkelseng, da jeg av erfaring vet at vi kommer til å samsove ivertfall til 4-5 mnd alder. Jeg bruker ikke senga dems før jeg begynner å bli redd de skal krype over meg mens jeg sover ol og havne på gulvet..

Så her samsoves det de første mnd også blir det sprinkelseng som med tid å stunder blir flyttet inn på eget rom rundt 9-10 mnd alder.
Men det ser vi an, kunne ha sovet med dem i årevis jeg, om det ikke var for at de etterhvert krever så stor plass i senga ;)
 
Ja rommet er klart.:) min 2 åring sov på eget rom(ved siden sv vårt)fra han var 2 uker. Det fungerte best her.
Hvor denne babyen ligger gjenstår å se. Vi gjør det som fungerer best.:)
 
Blir sovende hos oss en stund ja[emoji4] men har et eget rom som klær og garderobe osv. vil være på etterhvert (Ikke klart enda pga. at vi ikke har kommet i orden etter flytting) [emoji4]
 
Lille blir nok sovende i egen seng inne hos oss nå i starten, men skal etterhvert inn på storesøsters rom. Har to bonusbarn som har mer behov for egne rom siden de er så store(10 og 13 år). Så da får de to minste dele rom den første tiden. Storesøster er 3 år og leker stort sett i stua så behovet for stort og eget rom er ikke der helt ennå.
 
Vi må se an barnet først. Nr 1 her trengte oss mye og sov på rommet med oss til hun var 22 mnd. Nr 2 og 3 våknet aldri på natten fra de var 3 uker gamle og sov 12 timer i strekk, så begge de flyttet på eget rom når de var 2-3 mnd og det gikk strålende. De fant best roen slik mens nr 1 gjorde ikke. Så har erfart de er veldig forskjellige der :) hvis lillebror ammer mye om natten og trenger mye nærhet skal han få sove med oss så lenge han trenger, er han slik som nr 2 og 3 så flytter han nok inn på rommet sitt etterhvert :)
 
Her skal tvillingene sove på vårt rom i begynnelsen :)
 
Back
Topp