FØDETRÅDEN ❤️

Jolanda

Forumet er livet
Desemberlykke2017
Februarbarna 2020
Siden det ble etterlyst og jeg ikke kan se at vi har fra før, annet enn på skjult :)

Her skriver du inn når babyen er født. I denne tråden skal det KUN være fødsler, ikke kommentér her.

Termin:
Født dato:
Fødested:
Kjønn:
Lengde:
Vekt:
Navn:
Om fødselen:
Evt. bilde:
 
Termin: 15/12/17
Født dato: 14/11/17
Fødested: Drammen sykehus
Kjønn: Gutt [emoji170]
Lengde: 47cm
Vekt: 2660g
Navn: Niam [emoji170]
Om fødselen: vannet gikk tidlig på morgenen, dro inn på føden og fikk oppleve 4 timer fødsel før planlagt keisersnitt. Fantastisk fornøyd fra ende til annen [emoji4] Fikk lillegutt på brystet med en gang og han ble der så og si resten av dagen [emoji7]
Evt. bilde:
 

Vedlegg

  • IMG_20171116_075253.jpg
    IMG_20171116_075253.jpg
    54,7 KB · Visninger: 365
Termin: 27.12.17
Født dato: 05.11.17 uke 33+0
Fødested: sykehuset Østfold, Kalnes
Kjønn: Gutt og Jente
Lengde: Gutt: 45cm Jente: 48cm
Vekt: Gutt: 1727g. Jente: 2231g
Navn: Filip og Linnea
Om fødselen: Ble lagt inn 28.10 med tidlig vannavgang. Etter en lang uke med mange forsøk på å stanse riene når de kom klarte de ikke å stoppe det lengre. Fødselen endte i akutt keisersnitt da legene var usikkre på leie. Pga sengeleie på meg og blodfortynnende medisiner ble det narkose da de ikke ville stikke meg i ryggen med tanke på blødningsfare. Vi ligger fortsatt på nyfødt intensiv men er snart klare for å komme hjem.
 

Vedlegg

  • IMG_1904.JPG
    IMG_1904.JPG
    81,4 KB · Visninger: 366
Termin: 11.12.17
Født dato:17.10.17
Fødested:Ahus
Kjønn: Gutt
Lengde: 44,5 cm
Vekt:2138 gram
Navn: Noel
Om fødselen: ble lagt inn pga for tidlig vannavgang 10. oktober. var på sykehuset akkurat ei uke da jeg starta med smårier og hadde fått infeksjon og de bestemte seg for å sette meg igang. fikk ei modningspille og fra 3 cm til han var født tok det 45 min. han ble tatt rett til masse leger men alt så fint ut og jeg fikk ha han to min på brystet før de la han i kuvøse og tok han med på nyfødt intensiven. født i uke 32+4 men var stor og fin for alderen
Evt. bilde
:fullsizeoutput_336.jpeg
 
Termin: 04.12.17
Født dato: 24.11.17 - kl.23.07
Fødested: Bærum sykehus
Kjønn: Jente :Heartpink
Lengde: 49 cm
Vekt: 3030 gram
Navn: Olivia
Om fødselen: satt i gang kl.15 den 23/11, hadde menslignende smerter frem til 24/11 ca. kl.22, så på TV og spiste kveldsmat. Ble undersøkt kl. 22.30 og da var det 9 cm. Trillet til fødeavdelingen og 37 minutter senere ble Olivia født :) Hun er så nydelig, stormende forelsket!
Søsken: to søstre på 14 og 20 år ❤️❤️
Evt. bilde:
 

Vedlegg

  • 37BE8423-4685-44DF-8D8A-45D4D6F7123C.jpeg
    37BE8423-4685-44DF-8D8A-45D4D6F7123C.jpeg
    712,4 KB · Visninger: 347
Last edited:
Termin: 03.12

Født dato: 15.09

Fødested: Lillehammer

Kjønn: Gutt

Lengde: 40

Vekt: 1329

Navn: Storm

Om fødselen: akutt keisersnitt
Gratulerer og håper det går greit med deg og sønnen din :)
 
Termin: 05.12.2017
Født dato: 30.11.2017
Fødested: abc klinikken Ullevål sykehus
Kjønn: jente
Lengde: 50 cm
Vekt: 3400 gram
Navn: Therese
Om fødselen: vannet gikk kl 13.30 på den 30 november men muligens rier før de var ikke smertefulle. Hun var ute kl 16.35.
 
Termin: 12.12.17
Født dato: 16.11.17
Fødested: Stavanger
Kjønn: Jente og gutt
Lengde: 50 og 49
Vekt: 3282 og 3178
Navn: Ada og Trym
Om fødselen: Akutt keisersnitt grunnet spontan vannavgang og seteleie på TV 1.
Evt. bilde:
 
Termin: 07.12.17
Født dato: 26.11.17
Fødested: Ålesund sykehus
Kjønn: Jente
Lengde: 49 cm
Vekt: 3315 gram
Navn: Linea Noelle
Om fødselen: Ble satt i gang med ballong lørdag 25.11, ca kl 23 på kvelden. Etter va 30 min startet riene. De konk evnet med 5 min mellomrom. Sånn fortsatte det utover natta. Ringte pappa’n, sånn at han kom tilbake på sykehuset. Ingen ante hvor lang tid dette ville ta. Kl 5 falt ballongen ut. Ble sjekka, og de va usikker på hva de skulle gjøre videre. Kl 10 fikk jeg en vaginal tablett. Ny sjekk kl 14. 3-4 cm og vurdering om å ta vannet. Før kl 15 fikk jeg fødestue. Nå var det bestem, vannet skulle tas. Ca 15.30 gikk vannet av seg selv. Riene ble sykt vonde. Sto i rygg, mage og nedover lårene. Fikk epidural, og fikk slappet godt av.
Kl 19 var det full åpning. 19.15 begynte jeg å presse. 19.59 var Linea ute. Ble tatt med vakuum på de 2-3 siste pressene. Hun hadde hånda over ansiktet.
Alt i alt en fantastisk opplevelse til tross for smerter. Men smertene var borte med engang baby var ute.
Evt. bilde:
32168e9d59cb7b903cc1a4af657aea4f.jpg
 
Termin: 08.12
Født dato: 06.12
Fødested: Haukeland
Kjønn: jente
Lengde: 48
Vekt: 2800
Navn: Ada
Om fødselen: indusert med ballong kateter, først 3 t etter 1 modningspillle gikk vannet og jeg var på 1 riebper 2 minutt. Dette varte i 5t fikk epidural og hjertelyden sank pp Ada, at d endte med ett ks

Evt. bilde:
 
Termin: 28.12
Født dato: 09.12
Fødested: Elverum
Kjønn: Gutt
Lengde: 50 cm
Vekt: 4140 gram
Navn: Markus
Bilde: På skjult :)
Om fødselen:
Riene starta 1815 fredag kveld og tok seg gradvis opp i styrke. Kom inn på føden litt før 21 og klokka 02 ble det satt epidural da lystgass ikke var nok. Ca 08 var det full åpning, men hodet stod såpass høyt at de ikke ville ta vannet. Klokka 09 hadde hodet kommet nedover og vannet ble tatt, da kunne jeg endelig jobbe med pressriene. Vannet var litt misfarget da han hadde bæsja. 09.58 var han ute, og kom med navlestrengen en runde rundt hode. Han var litt i sjokk og var helt stille, men trygge jordmødre gjorde at jeg ikke var bekymret da barneleger tok godt vare på han. Alt i alt en fantastisk opplevelse :)
 
Last edited:
Termin: 10.12.17
Født dato: 07.12.17
Fødested: KK Haukeland
Kjønn: Gutt
Lengde: 53cm
Vekt: 3860g
Navn: Samuel
Om fødselen: Begynte å kjenne litt hardere kynner ca 1330 onsdag 6.12. Klokken 17 sendte jeg melding til gubben at jeg trodde noe var på gang.
Tok meg en tur i badekaret i 21 tiden. Da kom riene med 10 min mellomrom. La meg på sengen og riene begynte å bli smertefulle. Ringte kk og fikk beskjed å kjøre opp. Vi har over 1 times kjøring. Hadde rier med ca 3-5 min mellom riene på veien. Klokken 2350 trakk vi parkeringslappen på kk. Kom inn på føden 2 og håpte på å få epidural, hadde 4 cm åpning og smertene var helt jævlig. De valgte å ta vannet da riene var så effektive at vi mest sannsynlig ikke ville nå epidural. Det gikk sykt fort etter det. Klokken 01:13 var han ute. Det var ubeskrivelig vondt, tipper hele kk hørte meg. All ære til de flinke jordmødrene og samboeren min. Alt var glemt når han var kommet ut. ❤️
En fin opplevelse til tross for smertene. Vi var alle i tipp topp form etterpå og ammingen gikk bra så vi var hjemme igjen ca 14 timer etter fødselen.
Evt.bilde:
A7F63AB4-9E1C-4800-BF96-F26C505413C2.jpeg
 
Termin: 14.12.2017
Født: 08.12.2017
Fødested: Tønsberg
Kjønn: gutt
Lengde: 49cm
Vekt: 3500g
Navn: Tobias ♡

Våknet fredags morgen klokka 08. Spiste frokost og gikk i dusjen. Klokka 09 ca begynte jeg å kjenne tak i magen, men de var ikke vonde så tenkte maserier. De fortsatte utover dagen men jeg fikk hentet eldstemann på skole, handlet inn mat og spise fredagstaco med familien :) etter maten la jeg meg i senga for å hvile, riene ble sterkere men det var 5,5 Min mellom og de varte bare 40 sekunder. Etter 1,5 time i senga ble det vondt og jeg fikk tegningsblødning. Ringte inn til føden og de ba meg komme. I bilen ble det 2 min mellom riene og smerten satt i magen, ryggen og bena. Når vi kom frem kom stormriene og jordmora som skulle ha oss var litt opptatt så vi fikk en fødestue som vi ventet på. Ventet ikke lenge men det føltes ut som en evighet mens riene haglet på. I det jordmor kom inn begynte pressriene. JM og samboer fikk meg opp i senga, og da gikk vannet og noen minutter etterpå kom Tobias ♡☆ 25 min fra vi ankom var alt over! For en smerte, men for en opplevelse!!
Vi dro hjem lørdagsmorgen, Tobias var hele 15 timer gammel ♡
 
Termin: 27.12.17
Født dato: 10.12.17
Fødested: Ahus
Kjønn: Jente
Lengde: 48cm
Vekt: 3140g
Navn: Emilie
Om fødselen:
Da jeg sto opp på morgenen rant det flere dråper vann nedover hvert ben.
Tok på bind og ringte føden. Fikk beskjed om å spise og dusje som jeg ville og ringe igjen en time senere.
Da hadde jeg kjent enda litt mer vann, så vi fikk komme inn.
Var rett inn for observasjon og sjekking. De var litt usikre en stund, men joda, det var jo fostervann som rant ut.
De testet med å presse meg på magen, og så rant det ut. Ikke særlig morsomt å gjøre, men men.
Vi fikk rom og de pratet om å sette opp ks til kvelden. For de mente at vi hadde veldig god tid. (14.00)
Men satte i kanyle og dusjet i hibiskrub for å være klar.
Så kom vaktskifte 15.00 og under 5min etter det, fikk jeg rier. Hadde hatt noen før "tak" før disse, men det kan ikke sammenlignes.
De kom plutselig på og gikk for ned til 3min mellom hver.
Dette må være noe av det værste jeg har opplevd. Kroppen ristet totalt ukontrollert, smertene var er helvete og jeg slet med å puste.
Jeg var 5cm åpen på under timen og ble fort trillet over til operasjon etter dette.
Å få spinal var en absolutt drøm. Men armene fortsatt å riste, da det satt mye spenning i kroppen.
Jeg er så utrolig glad jeg fikk ks. Det gikk kjempefint. Legene var flinke og jeg følte meg veldig godt ivaretatt.
Utrolig rar opplevelse å ligge der når ks ble utført. Men det var riktig for meg. Og smertene har ikke vært så alt for ille i ettertid.

Evt. bilde:
Ligger på bloggen min
 
Termin: 25.desember

Født dato: 15.desember

Fødested: Bærum sykehus

Kjønn: Jente

Lengde: 47 cm

Vekt: 2900 g

Navn: Ikke 100% bestemt da mannen ikke klarer "forplikte seg"[emoji12]

Om fødselen: Hadde rier hele natt til fredag men de avtok noe på morgenen. Ringte sykehuset og de ville ha meg inn for en sjekk. Hadde 3-4 cm åpning, men det var lite rier. Gikk en tur en time og hadde rier ca annenhvert minutt. Ble lagt inn på føden og la meg i badekaret en stund. Riene var hyppige men ikke langvarige. Ble sjekket etter badekaret og hadde 7 cm (!!). Gikk raskt opp til 7-8, og vannet gikk da jordmor undersøkte. Etter det gikk det raskt. Smertestillende ble litt "glemt" i alt sammen, men jordmor fikk satt en pudendumblokkade da hodet trakk seg litt tilbake, og bra var det!! 16.48 var hun ute!
 
Back
Topp