Evig rot

Lisajenta12

Gift med forumet
Julimammaer 2016
Er det bare vi som har det rotete konstant? Jeg blir veldig stresset av det. Hverdagsrotet er som regel nesten i sjakk, men vi har esker og poser med ting som vi egentlig ikke trenger. Bord, skuffer og skap fylles av ting. Jeg har ikke tid og ork til å rydde i alt:p
*Sukk*:)
 
Kast litt og litt? Det har hjulpet her. Er ryddig selv men samboer er rotete. Har gitt masse til Fretex det siste året og det er deilig å kvitte seg med ting en ikke trenger. Hvis det er uoverkommelig går det an å bare kaste en ting om dagen-alt hjelper [emoji4]
 
Ikke bare hos dere nei. Samme saken her, jeg er verdensmester i å ta vare på alt mulig, og mannen er verdensmester i å kjøpe en masse vi ikke trenger.
 
Dere er nok ikke de eneste nei!’ Her har vi det helt likt. Syns det er fylt opp med ting og tang absolutt overalt[emoji21]
 
La være å rydde; kast. Hvis noe ikke er brukt på et gitt tidsrom; kast det/gi det bort. :)
 
Jeg må si at jeg har hatt en strålende utvikling i det siste:p og det går fremover, bare ikke fort nok!!
  • Kjøper lite, bare nyttige ting (oppbevaring, barneklær)
  • Har blitt flinkere til å gi slipp på ting som jeg ikke har glede av eller kommer til å bruke
  • Får stadig mer system.

Ryddedugnad: god idé, men tror ikke jeg er klar for det. Ender med å løpe etter folk og bli irritert fordi de presser meg:p (lillesøster som har hjulpet meg noen ganger)
Kvitter meg med ting men terskelen er høy. Jeg kan ha hatt det liggende i fem år og jeg tenker optimistisk at jeg har bruk for det snart.
Stort potensiale i mitt klesskap og toalettsaker.

Merker at rotet påvirker humøret og andre deler av livet, og vice versa!
 
Konstant rotete her også, kan være strøkent når jeg går å legger meg, og så fort frøkna er oppe dagen etter er det kaos igjen :hilarious:men gidder ikle tenke på mye på det :happy:
 
Kast litt og litt? Det har hjulpet her. Er ryddig selv men samboer er rotete. Har gitt masse til Fretex det siste året og det er deilig å kvitte seg med ting en ikke trenger. Hvis det er uoverkommelig går det an å bare kaste en ting om dagen-alt hjelper [emoji4]
Samme her, og har også gitt til den lokale gjenbruksbutikken:)
 
Det aller største problemet mitt med kasting er at jeg har som regel fått ting i gave eller arvet.
 
Jeg jobber meg gradvis gjennom rotet. Kan se mange ting som er blitt konkret bedre siden vi flyttet inn for fire år siden. Men det går for sakte og vi er så flinke til å la hverdagsrotet hope seg opp overalt. Neste område jeg fokuserer på nå får bli bøkene mine. Og blader. Det bør være mye der som kan gis vekk!
Og det andre området: stua oppe som flyter av leker.
Setter en tidsfrist på en måned på de prosjektene, for da må det være plass til overnatting der:) bokhyllene står i samme stue.
 
Jeg blir gaaal av rot. Skitt kan jeg takle, men ikke rot. For en tid tilbake tok jeg skikkelig tak og kjøpe boken magisk opprydding (eller hva den heter) av Marie Kondo. F.eks så ryddet jeg klesskapet i oktober 2016 og aldri ryddet det siden.

Det er en tidkrevende prossess, og jeg kan ikke skryte på meg at jeg kom meg gjennom alle tingene/kategoriene, men så mye bedre det har blitt!!

I kommende permisjon satser jeg på å få tatt i et tak og komme meg gjennom hele huset.
 
Pleier å rydde etterhvert som jeg oppdager ting vi ikke trenger. Ligger ut for salg/gis bort på finn/tiseit, gir klær til fretex, kaster diverse som går ut på dato (toalettsaker, sminke, bakevarer, osv.) og prøver å organisere det vi har slik at man lett kan finne igjen saker. Jeg har nok et litt større behov for å ha det ryddig rundt meg enn mannen min har, så ender dessverre opp med at jeg rydder opp i sakene hans også av og til. Men ikke hverdagsgreier, det får han fikse selv! :)
 
Syns det hjelper å samle alt i samme kategori. Husker jeg stadig vekk så den samme leken rundt omkring. Oppdaget da jeg samlet og sorterte lekene, at vi hadde tre like :p
 
Back
Topp