Etternavn

Theatherese

Blir kjent med forumet
Til dere som ikke er gift eller sammen med barnefar, åssen har dere gjort det med etternavn til ungene ?
 
Vi er samboere og har valgt å bruke hans til etternavn mens mitt etternavn er midt i der ;-) Gjorde det slik da jeg har et typisk kjedelig -sen navn, feks Iversen. Han har et sjeldent etternavn.
 
Vi var ikke gift da vi fikk barn. Barna har mitt som mellomnavn og mannens som etternavn. Jeg har behold navnet mitt selv om vi nå er gift.
 
Når jeg får barn skal barnet ha mitt etternavn først, så far sitt sist. Så endrer vi både mitt navn og barnets når vi gifter oss slik at vi alle bare har fars etternavn.
 
VI var ikke gift da sønnen vår kom til, men vi var forlovet, og visste at jeg skulle ta navnet til mannen min, så sønnen vår fikk også det etternavnet.
Jeg hadde ingen interesse av å ha med mine videre. :)

Dere må komme til en enighet om det, dersom han er i livet til barnet. :)
 
Mitt som mellomnavn og hans som etternavn. Begge har fredede etternavn, men hans er det kun hans slekt som har. Om vi gifter oss så kommer jeg til å ta hans, men beholde mitt eget og, selv om jeg da får 4 navn.
 
Eg tenker at barnet får mitt som mellomnavn og hans som etternavn. Vurderer å ta med bindestrek så begge etternavna blir brukt men klarer ikkje bestemme meg! :) Er eigentleg ganske gamaldags og vil at barnet skal ha fars navn, men navnet mitt betyr ein del for meg og veit ikkje om vi nokon gang kjem til å gifte oss så det e vansjelig :p Tenker at om han får mitt som mellomnavn og far sitt som etternavn har han tilknyttning til begge familiane uansett om noko skulle skje med oss/ein av oss :)
 
selv så har vi alt fått en gutt som har mitt navn som mellomnavn og far sitt som etternavn. Men nå skal vi ha en til og gifte oss å da kjenner jeg på at jeg fortsatt vil ha mitt etternavn derfor var det litt interessant å se hva dere andre har gjort med navn
 
Vi er gift, men jeg har beholdt mitt etternavn (tok ikke mannen sitt, da jeg ville beholde mitt).
Men ungene våre har mitt etternavn som mellomnavn og mannen min sitt som etternavn.
Dumt man MÅ ha bindestrek om man skal ha "to" etternavn. Synes ikke det er så fint, så da blei det slik :)
 
Vi er gift, og begge har beholdt sitt navn. Barna har hans etternavn som mellomnavn og mitt som etternavn. Jeg vant den diskusjonen fordi det betydde mer for meg enn for han, og fordi mitt navn er finere. ;)
 
Vi er ikke gift, enda. Men vi har begge sjeldne navn (mitt er det kun min, lille, familie som heter), og navnet mitt er en stor del av identiteten min, kunne aldri gitt slipp på det. Så her ble det bindestrek på navnet til mini, så tar vi begge det navnet når vi gifter oss.
 
Datteren vår (og lillesøster, når hun kommer i mars) har [sambos etternavn]-[mitt mellomnavn] som sine etternavn. Sambo har et kort, vanlig og kjedelig navn, mens jeg har min mors og fars respektive etternavn som hhv mitt mellomnavn og mitt etternavn. Begge navnene er forholdsvis uvanlige selv om de ikke er direkte sjeldne.

Storebroren min og halvsøsteren vår på pappas side har begge gitt/kommer til å gi vår fars etternavn videre til sine barn, så derfor valgte jeg å gi min mors etternavn videre slik at begge overføres til neste generasjon :) (I tillegg har jeg uansett et mye nærere forhold til mamma enn til pappa da jeg har skilte foreldre og i all hovedsak har vokst opp hos moren min, så da føltes det riktig å hedre min mor på denne måten :))

Konsekvensen blir dog at vi har en fantastisk miks med tre ulike etternavnskombinasjoner i familien, så jeg regner med noen rare blikk i passkontrollen i utlandet etter hvert :p
 
Vi er gift, men jeg har valgt å beholde etternavnet mitt. Ikke tatt mannens etternavn med andre ord.

Mini har mitt etternavn som mellomnavn og mannens etternavn som sitt etternavn :)
 
Datteren vår (og lillesøster, når hun kommer i mars) har [sambos etternavn]-[mitt mellomnavn] som sine etternavn. Sambo har et kort, vanlig og kjedelig navn, mens jeg har min mors og fars respektive etternavn som hhv mitt mellomnavn og mitt etternavn. Begge navnene er forholdsvis uvanlige selv om de ikke er direkte sjeldne.

Storebroren min og halvsøsteren vår på pappas side har begge gitt/kommer til å gi vår fars etternavn videre til sine barn, så derfor valgte jeg å gi min mors etternavn videre slik at begge overføres til neste generasjon :) (I tillegg har jeg uansett et mye nærere forhold til mamma enn til pappa da jeg har skilte foreldre og i all hovedsak har vokst opp hos moren min, så da føltes det riktig å hedre min mor på denne måten :))

Konsekvensen blir dog at vi har en fantastisk miks med tre ulike etternavnskombinasjoner i familien, så jeg regner med noen rare blikk i passkontrollen i utlandet etter hvert :p

Tror ikke de kommer til å reagere, er vanlig å ikke bytte etternavn når man gifter seg i veldig mange land. ;)
 
Ikke gift, og her blir det mitt mellomnavn og fars etternavn. Det som er etternavnet mitt er et kjedelig -sen navn, mens mellomnavnet er fredet/sjelden og derfor velger vi å ta det med videre :)
 
Vi er samboere og har valgt mitt navn som mellomnavn og hans navn som etternavn (selv om han har -sen navn og mitt er ganske uvanlig. Sta samboer ja...)
 
Har lyst og ha pikenavne til min mamma som kun 57 i Norge har og 1 av kjæresten sitt etternavn som kun 14 i Norge har. Begge har kjedelige sen navn også , vil heller videreføre disse sjeldene. Om han går med på det:p
 
Back
Topp