Ettåringen og soving om natten

mille91

Betatt av forumet
Nå er jo dattera mi snart 14 mnd. Hun sover på eget rom om natten I sengen sin og har gjort det siden desember.
Hun sover som regel godt hele natten, bortsett fra når hun har veldig tett/rennende nese, vond hals eller er syk.
Hun legger seg mellom seks og syv om kvelden, alt ettersom hvor greit med søvn hun har fått om dagen eller hvor aktiv dagen har vært. Når hun er I barnehagen så må hun som.regel I seng nærmere rundt kl seks, for der sover hun mindre. I helgene her hjemme sover hun litt mer og da pleier vi å kunne drøye det til kl halv syv eller syv. Noen ganger så faller det seg også slik at hun legger seg halv åtte men det er sjeldent.
Uansett, uavhengig av når jeg legger henne rundt disse tider våkner hun ALLTID før kl seks om morgenen. Kjenner at dette virkelig tar på, og jeg syns det er litt tidlig? Mange ganger er det så tidlig som rundt kl fem. Mat om natten sluttet hun med da hun var rundt fire mnd så dette skal ikke Være problemet. Jeg pleier som regel å gå inn til henne om hun begynner å gråte veldig og ikke klarer å falle til ro igjen form gi henne litt vann, si at det er natta og legge henne ned. Som regel roer hun seg ned da og sover litt til, men veldig ofte om.hun våkner rundt like før kl seks så nekter hu å sove igjen, og bare ligger I senga å sutrer/griner. Jeg har bestemt meg for at jeg ikke skal stå opp med henne uansett før kl halv syv, så om hun våkner før det får hun bare finne seg I at det er natt ennå og ikke tid for å stå opp. Det er jo bare det at det blir fryktelig mye styr og stell, og mye inn og ut for meg om hu gråter mye, og da får vi jo uansett ikke sovet noe lenger noen av oss.

Er det flere som har det sånn? Når våkner/legger deres ettåringer seg?
Har dere noen tips til hvordan jeg kan Gjøre for å få det til å drøye seg til ihvertfall rundt kl syv? Jeg har prøvd å legge hun senere men det hjelper heller ikke, våkner like tidlig.
 
Du får det lettere med deg selv om du bare aksepterer at det er slik det er. 1 åringen min sover fint og kan klinke til å sove til 9 selv om hun har lagt seg 18.30.
2 åringen derimot kan våkne og holde det gående 2,5 time om natta og nekter og sove fordi hun mener det er morgen (01-03) og mye annet tull i tillegg til at hun våkner Kl 6.
Vi har bare slått oss til ro med at vi må opp i 05.30-06 tiden hver dag/ helg. Skulle hun sove lenger så er det bonus. Vi har begynt å legge oss tidligere vi også for å ikke bli utslitt. (Noe vi er uansett)
Er det ikke den ene, så er det den andre.
Søvn avler søvn, så det å holde lenger oppe kan være mot sin hensikt. Det kan bare resultere i at de våkner enda tidligere.
 
Du får det lettere med deg selv om du bare aksepterer at det er slik det er. 1 åringen min sover fint og kan klinke til å sove til 9 selv om hun har lagt seg 18.30.
2 åringen derimot kan våkne og holde det gående 2,5 time om natta og nekter og sove fordi hun mener det er morgen (01-03) og mye annet tull i tillegg til at hun våkner Kl 6.
Vi har bare slått oss til ro med at vi må opp i 05.30-06 tiden hver dag/ helg. Skulle hun sove lenger så er det bonus. Vi har begynt å legge oss tidligere vi også for å ikke bli utslitt. (Noe vi er uansett)
Er det ikke den ene, så er det den andre.
Søvn avler søvn, så det å holde lenger oppe kan være mot sin hensikt. Det kan bare resultere i at de våkner enda tidligere.
Ja, det er nettopp derfor jeg ikke holder hun noe lenger våken uansett også fordi jeg vet det ikke funker.
Vi også legger oss tidligere (typ rundt kl ni), men jeg g kjenner at det tar på for det. Alle jeg møter ute komenterer liksom alltid at hun er våken så tidlig, både I barnehagen og av andre foreldre, derfor jeg også begynte å tenke mer over det.. jeg trodde det var normalt og at alle ettåringer var sånn.
 
Her starter morgenen mellom 5 og 6... Utrolig trøtt, men tenker at det bare er sånn det er her i huset og så legger jeg heller meg selv litt tidligere ved behov ;)
 
Her starter også dagen i 05 tiden :) Storesøster var helt lik, er det enda forsåvidt ;) Så har slått meg til ro med at det kommer til og fortsette en stund :) Her gjør jeg alltid kaffetrakteren klar om kvelden så jeg kan subbe bort og trykke på knappen om morgen ;) Kaffe er et must for meg kl 05 :)
 
Ja da er det tydeligvis ikke bare her I heimen det startes tidlig:p åh kjenner jeg syns det et veeeldig tidlig og prøver å dra det ut lengst mulig, eventuelt gi mat og legge oss litt igjen. Det pleier å funke:p kl fem er liksom ikke morgen og tid for å stå opp !:p he he
Nå skal det sies at jeg er gravid med termin nå om under to uker, blir sikkert litt ekstra sliten på morgenen av det, tenker jeg! ;)
 
Kl 5 er fortsatt natt :p jeg pleier bare å gi smokk om han våkner for tidlig.
 
Her legger vi i 19-20 tiden og han sover stort sett 12 timer, så jeg regner meg heldig siden han sover til 7-8 på morgenen. Legger ofte flere smokker i sengen slik at han finner de selv på morgenen, og forhåpentligvis legger seg ned og sover litt til. Da mannen hadde perm sov de til 9-10, og jeg tipper det var fordi mannen sover veldig tungt, og da har antageligvis gutten lagt seg ned til å sove igjen siden ingen kom å hentet han. I dag våknet han i 7 tiden, men jeg orket ikke å stå opp så lenge han ikke gråt, og da sovnet han og sov til 8 :) så her i gården gjelder det å ikke være for rask å stå opp. Han trives heldigvis i sengen, og gråter ikke så fort han våkner :)
 
Lillemor her legger seg også rundt kl. 18-19. Hun sover oftest til kl. 07.15.
Hadde en periode hvor hun våknet 05.30, vi gav mat og pratet lite/ingen ting med henne, ny bleie og rett i senga igjen. Da sov ho ofte til kl. 08.00 :)
 
Tror bare du skal akseptere det.
Her har vi ei som fortsatt ikke sover natta gjennom. Hun våkner ofte flere ganger om natta. Og det kan være en kamp å få henne til å sovne igjen inne i egen seng. (Hun vil inn til oss. Lang historie...)
Likevel kan hun ofte våkne i 5-tiden. Altså ALT for tidlig. Jeg sier meg fornøyd om dagen ikke starter før nærmere 6..
Slitsomt, ja! Men alt går seg vel til en gang...
 
Back
Topp