Erfaringer

Humlesus

Andre møte med forumet
Siden jordmoren min ikke er så interessert i å gi råd, så spør jeg dere:

Jeg er jo førstegangsfødende og lurer på mye. Blant annet: burde jeg lese fødselshistorier, se på en fødselsvideo osv. eller ikke?
Kan det gjør vondt verre eller er det bra å være forberedt?
I utgangspunktet liker jeg å lese meg opp på ting på forhånd og være forberedt, samtidig vet jeg jo at fødsler varierer veldig fra person til person og opplevelsene er veldig forskjellige, og dermed ikke nødvendigvis "gjelder meg".

Hva gjorde/gjør dere? Og for dere som har født, hva ville dere gjort nå som dere vet?
 
Jeg er også sånn som må lese meg opp om alt mulig;) Før førstemann leste jeg ALT jeg kom over på godt og vondt, og så masse episoder av fødeavdelingen. Så en del fødeavdelingen forrige gang også... Denne gangen har jeg ikke samme behovet kjenner jeg, det går som det går:hilarious:
Tenker det kan være greit å være forberedt på at det kan være hundre faktorer som spiller inn ift hvordan fødselen og fødselsopplevelse blir, og at det ikke nødvendigvis blir som man forestiller seg... Sånn sett kan det være fint å lese og se «alt man kommer over», for da ser man jo at fødsler er forskjellige og ikke kan planlegges :)
 
Ta fødselen som den kommer!

Umulig å planlegge :)
 
Har også sett og lest mitt før de andre fødslene men det kan allikevel ikke sammenlignes med det du selv opplever. Synes selv situasjonen når de riene kommer oppleves ganske kaotisk og min erfaring er vel kun at jeg vet jeg har behov for en klar og tydelig jordmor så jeg oppfatter de beskjedene som er viktige. Ellers kan også fødeprogram skape en del angst, så jeg tenker at det er viktig å ha det i bakhodet!
 
Jeg så mye på fødeavdelingen på tv og syns det var veldig fint å se på.

Men jeg leste også ei bok som jeg likte veldig godt og som var veldig informativ: "Småen blir født" av Gro Nylander.
Den anbefaler jeg på det sterkeste å lese siden den gir innsikt i alt du trenger å vite før, under og etter fødsel. Ei lettlest bok.

Smaaen-blir-foedt_productimage.jpg

For pappa vil jeg anbefale boken "Verdens beste pappa" av Per Asbjørn Risnes Jr. Den er en veldig artig og tar for seg pappas versjon av å vente barn :D Kommende mammaer bør også lese den siden den er så humoristisk :D

verdens-beste-pappa.jpg


Jeg begynte å lese boken "Mamma for første gang" også av Gro Nylander, men den syns jeg var så kjedelig at jeg gadd ikke å lese ferdig boka.

Ellers vil jeg anbefale å dra på omvisning på fødeavdelingen der du skal føde og spørre masse spørsmål underveis.
 
Jeg leste meg opp om alt mulig ang svangerskap, fødsel, amming, barsel etc. Både det positive og negative. Jeg var ikke redd for å føde, og det gjorde meg ingenting å lese om alt som kan skje under en fødsel. Hadde en innstilling om at det går som det går, jeg får ikke gjort noe fra eller til uansett. Så jeg leste og så på alt jeg kunne komme over. Men om man har fødselsangst eller er bekymret vil jeg kanskje ikke anbefale å lese/se så voldsomt mye på f.eks fødselshistorier. :) jeg angrer ikke på alt jeg så og leste om, det gjorde meg bare mer forbedret. Jeg valgte forresten ikke å gå til jordmor med nr 1, og ikke nå med nr 2 heller. Siden jeg leste om alt selv, følte jeg meg godt informert og jeg hadde mye mer "kunnskap" enn hva mine venninner som gikk til jordmor hadde. Så om du ikke ønsker å fortsette hos jordmoren, men heller fastlege og evt lese selv, er ikke det noe dårlig valg det heller :)
 
Jeg ville ikke direkte lest fødselshistorier om du er usikker på hvordan disse vil påvirke deg, men lurt å lese om fasene i fødselen og hva du kan forvente. Gro Nylander blant annet har fine bøker. Lurt å vite hva som skjer både under og etter fødsel, samt lese litt om det fjerde trimester (barseltiden med tårer, rensing, amming).
 
Jeg venter tredjemann og både ser på fødsler og leser mye for å repetere kunnskapen jeg en gang hadde:) For meg er det fint å være forberedt både på alt som kan gå galt og det som kan gå fint. Jeg har opplevd å få en baby som ikke pustet. Følte det var greit da å være forberedt på at sånt kan skje. Og om alt virker veldig skummelt etter overdose med skrekkhistorier, så kan man jo trøste seg med tanken på at de fleste får søsken....
 
Jeg så og leste ALT jeg kom over da jeg ventet førstemann, og syns det var greit å vite litt om alt som ev. kan skje. [emoji4]
 
Jeg er også førstegangs, men tenker enormt lite på fødselen. Det er strengt tatt noe man bare må gjennom uansett :)
 
Vi var på omvisning av føden og fikk se fødefilm. Tenker du må kjenne på det selv. synes du det er ok å se fødsels filmer der å da så skader det jo ikke. Man får bare et innblikk uansett. Hvor lang tid din fødsel tar hvordan du føder og hvordag du takler det blir så inviduelt. Så du må bara huske at om du ser en fødsel som fæl så trenger ikke din bli slik. Se pm du får noe bra ut av å lese eller se fødselsfilmer:)
 
Jeg leste og så alt av fødeprogrammer før første. Gledet meg bare sykt til fødselen. En må jo gjennom det og kan jo likegodt være positivt innstilt![emoji5]
Nå med nr 4 må jeg si at jeg er like fascinert og imponert over dette lille vidunderet som kommer ut og adrenalin kicket en fødsel er![emoji173]️
 
Siden jordmoren min ikke er så interessert i å gi råd, så spør jeg dere:

Jeg er jo førstegangsfødende og lurer på mye. Blant annet: burde jeg lese fødselshistorier, se på en fødselsvideo osv. eller ikke?
Kan det gjør vondt verre eller er det bra å være forberedt?
I utgangspunktet liker jeg å lese meg opp på ting på forhånd og være forberedt, samtidig vet jeg jo at fødsler varierer veldig fra person til person og opplevelsene er veldig forskjellige, og dermed ikke nødvendigvis "gjelder meg".

Hva gjorde/gjør dere? Og for dere som har født, hva ville dere gjort nå som dere vet?
Jeg var på fødselsforberedende kurs sist. Skal det nå også siden det er første til mannen. Men fødselsvideoer er dem gått bort fra. Som min jordmor sa. Er jo ikke sånn at man ser sin egen fødsel så hva hjelper det å se på forløsning til andre. Men én fin serie er Fødeavdelingen. Der får en ett inntrykk av hvor ulikt det er for alle + man får se variasjoner i hva man kan forvente seg :)
 
Det er så individuelt hva man får ut av det. Jeg liker ikke å se på fødsler etc på tv, og til syvende og sist er det umulig å si om man blir tryggere eller redder av å se, samt at ingen fødsler er like.

Å lese generelt om fødsel og hva man kan/bør forberede seg på og ikke, er derimot en annen ting. Det gjorde jeg som førstegangsfødende. Jeg var livredd i tillegg og fikk samtaler mm på sykehuset i forkant for å hjelpe av angsten.
 
Siden jordmoren min ikke er så interessert i å gi råd, så spør jeg dere:

Jeg er jo førstegangsfødende og lurer på mye. Blant annet: burde jeg lese fødselshistorier, se på en fødselsvideo osv. eller ikke?
Kan det gjør vondt verre eller er det bra å være forberedt?
I utgangspunktet liker jeg å lese meg opp på ting på forhånd og være forberedt, samtidig vet jeg jo at fødsler varierer veldig fra person til person og opplevelsene er veldig forskjellige, og dermed ikke nødvendigvis "gjelder meg".

Hva gjorde/gjør dere? Og for dere som har født, hva ville dere gjort nå som dere vet?

For noen så kan det jo hjelpe og for andre ikke. Jeg så mye på fødselserier på tv sist, og syns det hjalp å se at alle fødslene var forskjellig og hvor følelsesladet øyeblikket der barnet blir lagt i armene til mor eller far er. Gikk i fødsel med veldig ta det som det kommer innstilling. Denne gangen ser jeg på de nye episodene av fødeavdelingen, og kjenner at jeg gleder meg.
 
Jeg avventer litt selv. Skal delta på fødselsforberedende kurs og spørre der hva de synes kan være greit å lese. Har alltid tenkt på fødsel med gru, men nå er det jo ingen vei utenom, så jeg føler det har roet seg litt. Men prøver å ikke tenke altfor mye på den delen av hele forløpet, jeg henger meg litt lett opp i frykt for å bli ødelagt eller frykt for å bli overkjørt av jordmor.
 
Følg den fantastiske snappen hjemmefodsel. Ei nydelig jordmor som tar opp viktige tema og man får også være med på flere av fødslene. Spiller ingen rolle om du absolutt ikke tenker å føde hjemme. Masse å lære og jeg skulle gjerne hatt noe sånt sist!
 
Følg den fantastiske snappen hjemmefodsel. Ei nydelig jordmor som tar opp viktige tema og man får også være med på flere av fødslene. Spiller ingen rolle om du absolutt ikke tenker å føde hjemme. Masse å lære og jeg skulle gjerne hatt noe sånt sist!
Må bare signere denne her! Savnet snappene hennes når hun var på ferie. :p
Mange interessante temaer som blir tatt opp.
 
Back
Topp