Erfaringer med cytotec?

Stinky

Elsker forumet
Himmelbarn
⭐ Julestjernene 2020 ⭐️
Jeg har hatt en blødning siden starten å av juni, men fikk bekreftet at det var liv på tidlig ul samme dag som blødningen startet. Blødningen avtok etter ul og jeg hadde et opphold på noen dager. Så startet det igjen å jeg hadde blod på papiret i flere dager etter toalettbesøk. Jeg fikk påvist MA på sykehuset i går å dro hjem å tok cytotec. Aborten hadde alt startet av seg selv da jeg satt inn pillene antar jeg fordi blødningen hadde tatt seg veldig opp.

!ADVARER NÅ OM EKLE DETALJER!

Uansett, jeg satte pillene og lå på sofaen en times tid. Da jeg reiste meg opp kjentes det ut som noe var på vei ut av meg. Dette skjedde flere ganger å jeg blødde ut en hel pakke nattbind de neste timene. I dag derimot har jeg nesten ikke blødd noenting. Er det vanlig? Jeg trodde jeg kom til å blø mer i flere dager, men samtidig kom det masse enorme klumper ut av meg ved hvertfall 4 tilfeller i går, samtidig som jeg blødde så mye at jeg var redd jeg skulle miste bevisstheten til slutt. Jeg har i dag bare smerter som kommer å går. Har stort sett bare ligget på sofaen i hele dag da jeg ikke orker tanken på å gjøre noe, jeg er så lei meg og føler meg så vanvittig tom. Dette var min første graviditet, og den var veldig ønsket. Dama på gynekologisk var både kald og hardhendt med meg, å sendte meg ut etter å ha sendt med meg "bruksanvisningen" på hjemmeabort. Jeg har sjeldent grått så mye som da jeg gikk ut derfra :(
Fosteret hadde sluttet å utvikle seg i uke 7, jeg skulle i går vært 10 uker på vei.

Jeg fikk ingen tilbud om etterkontroll, er det noe jeg må bestille selv?
Hva er deres erfaringer med cytotec?
 
Jeg har dessverre ikke så gode erfaringer med Cytotec - hos meg virket det ikke i det hele tatt og endte med kirurgisk etter 3 runder med piller. Du kan gå til fastlege for å måle om hcg går ned eller be om UL hos gyn for å sjekke etter rester. Leit og høre at du fikk så dårlig oppfølging og bare ble sendt hjem med oppskrift. På min "oppskrift" stod det at jeg skulle kontakte lege om jeg blødde mer enn 6 nattbind på to timer, blødde i mer enn 6 uker, hadde smerter i mer enn to uker eller fikk feber. Tror ikke det er vanlig at de følger opp, dessverre :/
 
jeg blødde mer enn 6 nattbind på to timer, men det ga seg jo etterhvert. I dag har jeg hinsides med smerter, har tatt paracet men det hjelper ikke.. å jeg skal liksom på jobb resten av helga :(

Finnes det andre reseptfrie smertestillende som funker bedre på dette? Og når kan jeg kontakte legevakta for å be om smertestillende om det ikke gir seg?
 
Hei,

Det kan høres ut som at kroppen har klart å ordne opp bra. Da jeg fikk påvist MA var også blødning i gang, og kroppen fiksa det selv samme dag, altså spontanabort uten tabletter.
Mens riene holde på som verst, 6 timer, blødde jeg masse. Skiftet bind kanskje hver halvtime, det var nattbind, og satt også bare mye på do og blødde.
Det var skremmende, men etter at den største klumpen, som jeg vil tro var fosteret, kom ut, avtok blødningene veldig.
Blødde mer som en lett menstrasjon i en ukes tid etterpå.

Ta kontakt med legen din for en gynekologisk undersøkelse 2 uker etter abort.
Dersom du får feber, kontakt lege umiddelbart.
Klem til deg, det er vondt å miste [emoji173]️[emoji22][emoji173]️
 
takk for klem!

Betryggende å høre at du har hatt samme erfaring. Jeg vet ikke helt om jeg ønsker at legen min skal utføre noen undersøkelse, men jeg vil be hu om å henvise meg til gynekologisk på sykehuset. Jeg har vært veldig kald i dag, men varm og rød i ansiktet, samboer kommenterte det. Har ikke feber, målte den i sta å da lå den på 36,6 da jeg målte under armen. Bare smertene nå som er slitsomme :(
 
takk for klem!

Betryggende å høre at du har hatt samme erfaring. Jeg vet ikke helt om jeg ønsker at legen min skal utføre noen undersøkelse, men jeg vil be hu om å henvise meg til gynekologisk på sykehuset. Jeg har vært veldig kald i dag, men varm og rød i ansiktet, samboer kommenterte det. Har ikke feber, målte den i sta å da lå den på 36,6 da jeg målte under armen. Bare smertene nå som er slitsomme :(

Du skal i hvert fall ikke jobbe kjære deg!

På legevakta kan du få bedre smertestillende hvis du har veldig vondt. Jeg syns det var dårlig av de på sykehuset ikke skrive ut litt sterkere smertestillende til deg samtidig som de ga deg cytotechen. Det kan være veldig smertefullt å abortere. Jeg hadde veldig sterke smerter første gangen.
På legevakta kan de lett ta blodprosent også med et kjapt stikk i fingeren.

Jeg vil bare si at andre gangen jeg tok cytotech, 18 piller over to dager, så blødde jeg veldig mye. Jeg følte nærmest jeg badet i blod, men jeg hadde ikke mistet så voldsomt mye faktisk. For målte blodprosenten noen dager senere og da hadde den falt fra 13,5 til 11,5.

Nå kan det jo godt hende du har blødd mer enn meg, vanskelig å måle bare gjennom teksten, men jeg syns du skal dra til legevakta om du er usikker. Hvorfor gamble med helsa di.

Jeg forstår ikke hvorfor de behandlet deg så kaldt på sykehuset, herlighet hvor er empatien nå til dags? Det er bare forferdelig miste et ønsket barn på så mange måter.

Pass på å få i deg nok væske, viktig å drikke masse når du mister blod.

Ta godt vare på deg, og husk det er ingen skam å ta en tur på legevakta om du føler deg uvel. Det skal ikke være sånn at man må bli hentet med ambulanse før man syns at det var berettiget å dra på legevakta! Dette sier jeg fordi ei venninne av meg måtte ha blodoverføring etter å ha mistet.

Uff, det er så fælt. Få sykemelding å bruk noen dager på å komme deg. Klart du trenger det!

Sender en stor trøsteklem.
 
Hadde MA med påfølgande Cytotec-kur, veke 10+1. Fosteret døde 9+1. Mykje intense (rie-aktige) smerter akkurat ifb med aborten, men i mitt tilfelle tok det ikkje så lang tid, fekk tabl kl.09, "fødte" ca.1230. Blødning i etterkant var som ein vanlig mens. Ingen smerter i etterkant, anna enn murring. Vart utført på sjukehus, sidan eg var såpass langt på vei. Men ser at det er veldig forskjell alt etter kvart sjukehus du er på..trasig at ein kan bli sendt heim når det er såpass omfattande :bored: Eg hadde mykje støtte i spl/jordmor på gyn.avd. Fekk ikkje reise heim før dei viste at blødninga hadde avtatt. Noko den gjorde relativt fort. Men foster, og morkake, kom intakt, så viste at det ikkje var att restar.

Slutta å blø etter 14 dagar, spotta 5-6 dagar etter det igjen, fekk mensen att etter akkurat 5 veker, og er no ei veke inne i ny prøverunde..:happy:

Men dagane etter aborten var harde, var inne og fekk med.abort onsdag, og hadde arbeidshelg i vente. Legen tok sjefsavgjerdsle og sjukemeldte meg ut helga, noko eg i etterkant merka var heilt rett. Hormonar i fullt opprør og ei sorg som låg heilt i overflata gjorde meg relativt tynnslitt i nervane, trengde nokon dagar å stabilisere meg på. For min del betra den fysiske formen seg fortare enn den psykiske..
 
Så trist å høre om MAen din, og ekstra kjipt at du fikk en negativ opplevelse hos gynekologen :(

Jeg fikk påvist BO(tom fostersekk) i går (skulle vært 10+1) og fikk Cytotec samme dag. Samboeren min og jeg hadde heldigvis en veldig god opplevelse med gynekologen jeg var hos. Hun både forklarte og gjentatte ganger spurte om det var noe vi lurte på og var veldig forståelsesfull over at vi synes det var en veldig tung situasjon. Jeg tok en blodprøve i går og skal tilbake om en uke for en ny blodprøve og tilbake til en ny ultralyd om to uker for etterkontroll av at alt er kommet ut. Jeg vet ikke hva som er normalt siden dette er første graviditeten og erfaring med abort, men i mitt hode høres det logisk ut at man får etterkontroll for å sjekke at alt er kommet ut..

Jeg hadde lest veldig mange negative erfaringer med Cytotec og gruet meg veldig til de sterk smertene alle forteller om. Jeg tok pillene på kvelden før jeg la meg og sovnet relativt kjapt etter de siste pillene ble tatt. Jeg våknet i dag til morgenen uten smerter og lurte veldig på om pillene i det hele tatt hadde funka. Hadde bare litt rumling i magen (som når jeg er veldig sulten, hehe). Gikk på do og ble møtt med store mengder fossende blod. Noe som viste at pillene hadde fungert. Har fortsatt ikke hatt noen smerter, men blødd en del. Håper smertene ikke kommer senere og at blødningene vil gå fort over så vi kan prøve på ny.

Masse lykke til :Heartred
 
Jeg har god erfaring med cycotec. Hadde nettopp MA og fikk fire cycotec forrige mandag. Satt inn pillene kl. 8.20. Sovna og våknet til vanlige mensmurringer kl. 10. Kjente at noe rant og gikk på do. Da kom foster ut jeg vandret litt på sykehuset... kl. 11, rant det igjen,jeg gikk på do og da kom morkaka ut. Det hele var over kl. 11.30 og kl. 12.30 dro jeg hjem. Jeg hadde en "god" opplevelse med noe som var trist og leit. Omsorgsfulle sykepleiere gjorde det enda bedre [emoji173]️

Var 10+5 [emoji173]️
 
Oppdatering:
Viste seg at det fortsatt var rester og at Cytoteckuren ikke hadde vært vellykket likevel. Var på sykehuset for utskrapning nå på tirsdag. Det var veldig greit. Om det skjer igjen tror jeg at jeg kommer til å ta utskrapning med en gang.
 
Klem til deg! Håper du slipper slike opplevelser med helsepersonell seinere. Har også erfaring med Cytotec på en litt annen måte (var langt på vei), og det fungerte bra hos meg. Var på sykehuset da så fikk god oppfølging. Men at gynekolog har oppført seg sånn, det ville jeg klagd på. Forstår godt at det ikke var noe du orka å ta tak i der og da, men de skal altså oppføre seg som folk.
 
Jeg venter fortsatt på mensen her, men tror jeg skal ta en test iløpet av uka. Puppene er like vonde som ved forrige graviditet, lov å håpe at det gikk fort! :)
 
Jeg venter fortsatt på mensen her, men tror jeg skal ta en test iløpet av uka. Puppene er like vonde som ved forrige graviditet, lov å håpe at det gikk fort! :)

Så spennende! Håper for deg at det har gått så raskt å bli gravid igjen. Det gir ekstra håp for oss andre også [emoji1303] Lykke til med testen!
 
Takk❤️ Jeg håper å krysser alt som krysses kan!
 
Nå har du jo fått en masse svar og gjort opp din egne erfaringer.

Jeg har kjempe dårlige erfaringer med cytotec, jeg blødde 3 liter blod og fikk en blodprosent på 4.
Jeg besvimte hver gang jeg satte meg opp i senga. Var sykemeldt i to mnd og var kjempe dårlig!

Fikk en utskrapning nå sist, det var himmelen i forhold.
 
Back
Topp