Erfaring med sen start på speider?

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Eldstemann begynte av ulike årsaker på speider i vår. Han går i fjerde klasse .
Her har de ikke speider for 1-2, men begynner i 3.
Jeg har googlet og lest og det er mange oppgaver de skal gjennom på dette nivået, merkene som guttungen tenker på (han har lest om hakkespettene i Donald ;-))

Men det rekker han jo ikke
Til høsten begynner han jo i femte klasse og skal da egentlig over i stor-speider gruppa fra femte klasse men han har jo ikke gjort særlig mye av det grunnleggende.

Når han startet sånn i mars/april og de er en gang annenhver uke og bare til ferien ble det ikke mange ganger...

Noen som har erfaring med slikt? Går han bare opp et nivå uten å ha gjort noe særlig? Han har øvd på å knytte knuter stort sett...
 
Her starter de fra 1.klasse. men eldste her starta ikke før 3.klasse. Men hu har fulgt de forskjellige nivåene som er lagt opp til alderen som vanlig her hvertfall. Hu mangler en del merker da mtp hu ikke var med 1 og 2. Men det har aldri vært ett problem her hvertfall. :)
 
Han mangler jo alt. Har ikke et eneste merke. Ikke avlagt speidered eller fått skjerf. Rett og slett. Han har på en måte bare vært på 3-4 speidermøter. Evt småspeiderdag i slutten av mai. Og overnatting kanskje. Avslutningen får han ikke med seg.
 
Er usikker gitt. Kan du ikke ringe og høre med lederne? Aldri hørt om noen som ikke følger alderstrinnene sine her hvertfall. Uavhengig av når de starter. Om det så er sesongstart eller nærmere sesongslutt :)
 
Han flyttes nok opp. Bare rett og slett usikker på om han vil mangle en del basis som gjør det vanskelig for ham

De er 2-3 stykker som begynte samtidig. De fikk invitasjon utenom vanlig tid fordi en speiderleder som jobber på skolen plukket opp at fotballaget deres var nedlagt (fra i fjor sommer. Men for all del) veldog kjekt og han trives med speider

Men skremmes selv av å skulle opp til de store .Han har jo ikke lært noe enda. Annet enn å knytte sko :)
 
Vet ikke hvordan det er hos dere, men da jeg gikk i speideren hadde vi en aspirantperiode mellom småspeideren og troppen (fra høsten og fram til jul det året man begynte i femteklasse). Da hadde vi en del obligatoriske ting vi skulle gjennom før vi kunne tas opp i troppen, det var oppgaver som liksom skulle «bestås», men om noen av en eller annen grunn ikke fikk med seg alt, så ble de jo tatt opp i troppen likevel. Vi hadde også noen som begynte i speideren senere enn dette, og de måtte ikke starte i småspeideren liksom ... Man kan jo alltids lære de grunnleggende tingene senere. Mange av de merkene vi hadde i småspeideren kunne man også ta i troppen, men da inngikk de som regel i en eller annen «grad». Da fikk man ikke enkeltmerkene på skjorta, men man samlet opp til man hadde oppfylt alle kravene til den aktuelle graden , og så fikk man en snor på skjorta i stedet.

Dette var NSF, for øvrig. [emoji4]
 
Dette er KFUM/KFUK

Jeg kan absolutt ikke noe som helst om speider, men det går seg vel til. Han bare synes det hørtes skummelt ut når jeg nevnte at han går jo i femte til høsten. De padler bl.a. Han kan nå teoretisk sett svømme nå da, men med klær i kaldt vann er noe annet

Jaja. Det går seg vel til.
 
Dette er KFUM/KFUK

Jeg kan absolutt ikke noe som helst om speider, men det går seg vel til. Han bare synes det hørtes skummelt ut når jeg nevnte at han går jo i femte til høsten. De padler bl.a. Han kan nå teoretisk sett svømme nå da, men med klær i kaldt vann er noe annet

Jaja. Det går seg vel til.
De padler vel ikke uten redningsvest?
 
Nei, selvsagt ikke, men i det skeptiske hodet til en tiåring så høres det skummelt ut likevel ;-)

Det går nok bra.
Men én brå overgang kan det muligens bli. Fra å knytte knuter en 4-5 ganger til å begynne i stor-speider etter ferien :)
De padler vel ikke uten redningsvest?
 
Back
Topp