Er så redd for sekundær drukning :(

Camilla87

Betatt av forumet
Jeg går rett på sak... vi har badet med treåringen idag, (i basseng) og hele to ganger var hun uheldig og falt og fikk hodet under vann i noen få sekunder .. hun hostet ikke etterpå, så det virker ikke som hun svelget noe vann... men det er jo så vanskelig å si?? Hun var helt fin etterpå, men hun ville legge seg å sove litt tidligere enn vanlig - noe som ikke er rart siden hun ikke har sovet idag (hun sover vanligvis 45 min hver dag) + at det har vært en aktiv dag med mange inntrykk. Vi sover i skrivende stund på hotell, så jeg hører hun ligger og sover godt/normalt med vanlig pust osv....

Er jeg bare hysterisk ? :O
 
Hvis du selv er veldig bekymret tenker jeg det sikkert er lurt å ta en kjapp tlf til legevakten uansett. Det høres jo ikke ut som om det er noen fare, men likevel tenker jeg at hvis du føler det på den måten så er det enten en grunn til det eller så har du godt av å bli beroliget av helsepersonell. Hvis magefølelsen sier noe er galt er det bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite.
 
Bedre å kontakte legen en gang for mye en en gang for lite når det gjelder de små.
Men ut i fra hva du sier så kan det gå greit. Men ta en telefon du:)
 
På babysvømming så puttes babyene under vann. Noen ganger lukker de ikke, da enten svelger de eller spytter ut. Noen ganger hoster. Når de er eldre (1 år og oppover) så hopper og stuper barna og dykker og svømmer under vann. Noen ganger puster de inn litt vann ved uhell og hoster. Noen begynner rett på småbarnssvømming uten å ha gått på babysvømming der de lærer dykk før lukkerefleksen er borte. Går fint det. I bhg der jeg jobber drar alle barn over 3 år i basseng en gang i måneden, og de hopper fra kanten og dykker osv. Å være redd for at en 3-åring får hodet under vann synes jeg er hysterisk ja ;)
 
Har aldri hørt om dette... nå ble jeg hysterisk :O
Og vi som skulle begynne med babysvømming til lille på 7 mnd. Er dette trygt da :O
 
Når ikke barnet hoster eller noe, hadde jeg ikke tenkt på det i det hele tatt. Å være sliten etter å ha badet mye er jo ikke unormalt :)

Å svelge vann er jo heller ikke farlig, det er når det kommer i vranghalsen og ned i lungene at det er et problem, og da hoster man jo.
 
Dette har nok gått helt bra ja. Å svelge vann er jo ikke farlig, det gjør vi jo hver dag [emoji6]

Det er, som det over her sies, at det blir skummelt når det settes i vrangen og kommer i lungene. Og får man noe i vranga, så sier jo kroppen ifra ved å hoste for å få det opp igjen.

Dette er nok ikke noe farlig [emoji4]
 
Når man leser om disse skumle historiene har jeg også lest fra folk som kan livredning og også når jeg var på kurs igjennom jobben for å kunne ha med barn til vann, at ved sekundærdrukning må det ha vært en mer nesten drukning enn at de har fått hodet under vann. Og så sa instruktøren videre at foreldre/barn som har opplevd dette har som regel hatt stunder som har vært lenger uten tilsyn enn foreldrene påstår. Samtidig så skal det jo ikke lange stunden under vann før det kan bli alvorlig.

Jeg skjønner godt nervøsiteten din, for er faktisk like nervøs etter bading selv :p
 
Ved sekundær drukning er det snakk om et traume, altså at personen har vært nær drukning og fått mengde vann ned i lungene. På baby- og småbarnssvømming hoster og harker de, svelger og spytter ut vann om hverandre. Hopper og dykker i stor stil og utforsker vannet.
Les denne: http://www.dinside.no/fritid/hva-er-torrdrukning-eller-sekundaer-drukning/60883736

PS. Det er selvfølgelig veldig naturlig å bli bekymret, og det skader ikke å ringe legevakt for å konsultere og bli beroliget;-)
 
Back
Topp