Er gravide en byrde for arbeidsgivere?

På min jobb følte jeg meg tidvis som en byrde når jeg var gravid, en del ting jeg ikke kunne være med på osv, litt kjip følelse..
Ja det er det.. Man skal ikke ha dårlig samvittighet for man kan ikke rå for fraværet sitt!!! Men det er lettere sagt enn gjort når man vet det skaper litt problemer..
 
Tror de fleste skjønner at det merkes på jobb om en blir borte, men det betyr ikke at man skal gå rundt å føle seg som en byrde fordi man er gravid, er syk eller har syke barn. Jeg føler meg i alle fall ikke som en byrde, selv om jeg ser at det skaper merarbid siden stillingen min må lyses ut for å skaffe en passende vikar. Og jeg håper da virkelig ikke sjefen min og kollegaer anser meg som en byrde!
 
Selvfølgelig er de det. Det er mye mer lønnsomt å ha unge menn som ansatte. Statistisk sett mindre sykefravær, og de forsvinner ikke like lenge i foreldrepermisjon som kvinner gjør.

Det er uansett ikke noe issue - det er ikke lov å forskjellsbehandle, så det får arbeidsgiver bare deale med.
 
Hvorfor er det en selvfølge at gravide er en byrde? Veldig ofte så handler en sykemelding om at arbeidsplassen ikke klarer å tilrettelegge. Det er lettere at den gravide blir borte - ansvaret blir da tatt vekk fra arbeidsgiveren og lagt over på graviditet som noe problematisk. Et inkluderende arbeidsliv handler om gode arbeidsgivere som evner å tenke kreativt og nyskapende. Da kunne man få brukt ressursene til den gravide på en god måte, og den gravide ville ikke blitt en belastning for arbeidsgiveren..
 
Jeg vil ikke si jeg var en byrde for arbeidsgiver. 0 fravær og gjorde akkurat den samme jobben som før, jobba helt frem til permisjon :) helsefagarbeider.
 
Men de som har fravær er en byrde da?
Det sier jeg ikke, for alle svangerskap er forskjellige :) men min sjef var ikke positiv når jeg sa at jeg skulle ha barn.. å begynte å prate om fravær å hvor vanskelig det var å skaffe vikarer..:) så I mitt tilfelle følte jeg det slik.:)
 
Byrde eller ei, det er i hvert fall en utfordring for veldig mange arbeidsgivere å ha gravide ansatte eller vordende fedre/medmødre som på sikt skal ut i permisjon.
 
Back
Topp