Er fire navn for mye?

Guttemamma22

Elsker forumet
Januar 2017
Februarhjertene2017
Vi har bestemt navn og både søkt og fått godkjent på dette.
Men som jeg har snakket om i en tidligere tråd fikk jeg ikke bruke verken fornavnet eller etternavnet jeg ønsket for han da samboer ikke synes mine navneforslag var noe fine. Han har riktig nok mitt etternavn som mellomnavn og det er jeg glad for da jeg er siste i vår familie med dette navnet.

Gutten er nå 7 uker og jeg tenker fortsatt daglig på hvor utrolig mye det plager meg at han ikke har det navnet jeg så sårt ønsker for han. Har grått mange tårer over dette..Når jeg ser på han synes jeg ikke det navnet han har nå passer like godt som det jeg ønsket han skulle hete.

Mitt spørsmål er da om dere synes det er for voldsomt å legge inn et til navn som mellomnavn? Er så redd dette aldri skal slutte å plage meg. Han kan jo selv fjerne navn når han blir eldre om han synes det er for mye. Har navnefest/ velkomstfest neste mnd så innbydelsene må ut ila neste uke og da må jeg jo bestille nye..
Vær så snill å ikke kom med nedlatende kommentarer. Dette er en veldig kjip situasjon jeg skulle ønske jeg slapp å være i.
 
Mine foreldre gjorde på sett og vis omvendt - de droppet 2 fornavn på meg forde mamma syns det var slitsomt å ha sammen med mellomnavn og etternavn. Men de valgte å fortelle meg om det senere så jeg kunne ta det om jeg hadde lyst, og det gjorde jeg :) (var oppkalling) Bruker det mest skriftlig, men syns det er koselig å ha. Tenker at om du føler så på det, gå for det! Forstår samboeren deg nå når det har gått litt tid? Som du selv sier kan gutten ta det bort senere om han vil, men tipper det heller bare blir brukt litt mindre enn første fornavn evt ;) Håper det ordner seg, trist å føle som du gjør!
 
Mine foreldre gjorde på sett og vis omvendt - de droppet 2 fornavn på meg forde mamma syns det var slitsomt å ha sammen med mellomnavn og etternavn. Men de valgte å fortelle meg om det senere så jeg kunne ta det om jeg hadde lyst, og det gjorde jeg :) (var oppkalling) Bruker det mest skriftlig, men syns det er koselig å ha. Tenker at om du føler så på det, gå for det! Forstår samboeren deg nå når det har gått litt tid? Som du selv sier kan gutten ta det bort senere om han vil, men tipper det heller bare blir brukt litt mindre enn første fornavn evt ;) Håper det ordner seg, trist å føle som du gjør!
Prøvde å ta det opp med han igjen i går og det ble ikke tatt seriøst og han lo det bare bort.. Han synes ikke navnet e fint i det hele tatt. Jeg prøvde også å foreslå at om vi får en gutt til vil jeg gjerne bruke det navnet som fornavn og fikk da til svar at jeg måtte finne meg en annen å få barn med. Han forstår ikke hvor mye dette plager meg, desverre.

Begynner å haste litt å få dette i orden om navnet skal bli kjent blant familie og venner med tanke på navnefesten. Utrolig kjedelig situasjon å være i.
Tenker at om vi legger det til og han fjerner det senere så er det i alle fall hans valg og da er jeg litt mere ok med det.
Har gått så langt at jeg har tatt meg selv i å tenke at jeg håper vi går ifra hverandre før han selv begynner å snakke å forstå litt mere slik at jeg kan bytte navnet da. Dette er ikke likt meg i det hele tatt da jeg vanligvis godtar om vi har forskjellige meninger og lar mannen få viljen sin.
 
Prøvde å ta det opp med han igjen i går og det ble ikke tatt seriøst og han lo det bare bort.. Han synes ikke navnet e fint i det hele tatt. Jeg prøvde også å foreslå at om vi får en gutt til vil jeg gjerne bruke det navnet som fornavn og fikk da til svar at jeg måtte finne meg en annen å få barn med. Han forstår ikke hvor mye dette plager meg, desverre.

Begynner å haste litt å få dette i orden om navnet skal bli kjent blant familie og venner med tanke på navnefesten. Utrolig kjedelig situasjon å være i.
Tenker at om vi legger det til og han fjerner det senere så er det i alle fall hans valg og da er jeg litt mere ok med det.
Har gått så langt at jeg har tatt meg selv i å tenke at jeg håper vi går ifra hverandre før han selv begynner å snakke å forstå litt mere slik at jeg kan bytte navnet da. Dette er ikke likt meg i det hele tatt da jeg vanligvis godtar om vi har forskjellige meninger og lar mannen få viljen sin.
I alle dager hva er det for en måte å respondere til deg på? Hadde jeg fått et sånt svar av samboeren hadde han fått så hatten passet - dette er man faktisk to om, og det er ikke hans plass å overkjøre sin partner... Nå kjenner jo ikke jeg deres situasjon og forhold, men det hadde vært totalt uholdbart i mitt hjem! Det høres ikke for meg ut som dere var helt enig om navnevalget i utgangspunktet.? Må da gå an med kompromiss? :)
 
Lille har totalt fire navn. Var ingen uenigheter her heldigvis. Men jeg synes nå at mannen din kan åpne ørene og høre etter.

Sjeldent at alle navna også blir brukt i tale, og her vil jo mini selv få et valg om de vil bruke alle eller ikke :)

Er jo bedre da (for din mann sin del) at mini får ditt ønske som mellomnavn, enn at du skal ta mangelen på dette navnet så tungt og bli oppriktig lei deg. Navn er jo viktig. Tror jeg ville prøvd å tatt det opp igjen med han og forklart hvor viktig dette er for deg. Ville kanskje også nevnt at du får tunge tanker om din mann som du ikke ønsker å ha
 
I alle dager hva er det for en måte å respondere til deg på? Hadde jeg fått et sånt svar av samboeren hadde han fått så hatten passet - dette er man faktisk to om, og det er ikke hans plass å overkjøre sin partner... Nå kjenner jo ikke jeg deres situasjon og forhold, men det hadde vært totalt uholdbart i mitt hjem! Det høres ikke for meg ut som dere var helt enig om navnevalget i utgangspunktet.? Må da gå an med kompromiss? :)
Vi er ikke særlig flink til å ta opp diskusjoner og prøver jeg å snakke om noe seriøst får jeg gjerne ikke noe svar og han begynner å snakke om noe annet. Tror ikke han gjør dette fordi han har lyst, men er helt klart veldig vanskelig for han å kunne diskutere noe på en normal måte. Er jo like mye min feil som alltid bare lar det gå for å unngå å presse han og lage "unødvendig" krangel.
Vi var i utgangspunktet enige om navnet lenge før han ble født. Jeg synes han har et fint navn - er ikke det. Var bare det at etter han var født syntes jeg ikke det passet så godt til han. Synes det er rart å høre når bestemødre og andre kalle han navnet hans. Men tenkte denne kom til å gå over når jeg ble mere vandt til det. Prøver å kalle han navnet sitt høyt ved jevne mellomrom, men føles like rart da.
Jeg har gjennom hele svangerskapet og nå i ettertid vært veldig klar på at jeg fortsatt ville han skulle hete det andre navnet..
 
Høres vanskelig ut. Men uansett hva du gjør må barnefar godkjenne. Så du får bare diskutere litt til. Er viktig dere begge er fornøyde
 
Forstår at det er en kjip situasjon å være i, og at navn er noe begge parter skal være enig om. Men som det skrives her; et mellomnavn blir jo oftest bare brukt på papiret og sjelden i det daglige. Det burde jo være et ok kompromiss fra mannen din sin side, at barnet deres fortsatt har det opprinnelige navnet som hovednavn, men at det andre er med på en måte. Så er det opp til barnet selv hva han/hun vil bruke når det vokser opp.
 
Alle mine har fire navn, to fornavn og to etternavn. Første navnet er valgt fordi jeg synes de er fin, andre navnet er oppkalling, og de har et etternavn fra hver av oss foreldrene. Litt klumpete er det med så mye navn, men jeg er veldig fornøyd likevel:)
 
Vi er ikke særlig flink til å ta opp diskusjoner og prøver jeg å snakke om noe seriøst får jeg gjerne ikke noe svar og han begynner å snakke om noe annet. Tror ikke han gjør dette fordi han har lyst, men er helt klart veldig vanskelig for han å kunne diskutere noe på en normal måte. Er jo like mye min feil som alltid bare lar det gå for å unngå å presse han og lage "unødvendig" krangel.
Vi var i utgangspunktet enige om navnet lenge før han ble født. Jeg synes han har et fint navn - er ikke det. Var bare det at etter han var født syntes jeg ikke det passet så godt til han. Synes det er rart å høre når bestemødre og andre kalle han navnet hans. Men tenkte denne kom til å gå over når jeg ble mere vandt til det. Prøver å kalle han navnet sitt høyt ved jevne mellomrom, men føles like rart da.
Jeg har gjennom hele svangerskapet og nå i ettertid vært veldig klar på at jeg fortsatt ville han skulle hete det andre navnet..
Skjønner, da kan det jo nesten høres ut som dere begge har godt av å ta denne praten skikkelig ;) Det høres jo ut som dette er viktig for deg, og da bør han respektere det og ta den samtalen en gang til tenker jeg :) Som blir sagt over her, det er jo ikke for å erstatte navnet han allerede har, så klarer ikke helt se at det skulle være vanskelig å inngå en kompromiss på dette for samboeren din. Skal dog sies at selv om jeg vet vi har valgt rett navn er det fortsatt litt rart for meg også, tror det er fordi vi fortsatt blir kjent med henne og bruker veldig mye kallenavn istedetfor navnet hennes :)
 
Følg magefølelsen din du ;) han kan endre på det når han blir større. Lykke til :D
 
Tusen hjertelig takk for alle svarene dere har gitt meg damer! Å kunne gå til dere når det er noe å få innspill er noe jeg setter så utrolig stor pris på:)
Snakket litt kort med mamma også og hun mente jeg måtte stå på mitt- og hun kjenner meg jo veldig godt så er kansje noe i det.
Skal ta en til prat med han i dag før det er for "sent" så får vi se hva det blir til.
 
Stå på ditt du :) 4 navn er helt innafor spør du meg og jeg synes det er trist partner bare ler det bort :( Godt du får støtte fra mor! Viktigst er at du er fornøyd! Du er mammaen <3
 
For en kjedelig situasjon dere er i, synd at dere ikke blir enige. Her har lille 4 navn, ho får velge senere hva ho vil bruke, ho har et fornavn, to mellom navn og et etternavn [emoji846] Håper dere kan komme til en enighet, dumt at du skal gå rundt å ha en slik følelse når det kommer til en såpass viktig ting. Navnet er jo noe som blir brukt daglig [emoji846]
 
Back
Topp