Er du ærlig med helsesøster/jordmor?

Ikke i bruk

Forumet er livet
I svangerskapet går man gjerne til kontroll hos jordmor eller fastlege. Det er mange spørsmål som skal svares på.. Men er du ærlig hele tiden? Om vekt? Hva du spiser? Om hvordan du egentlig har det?

Og etter fødselen så går man på kontroller hos helsesøster. Er du alltid ærlig da også?
 
Har vel vært uærlig en gang med helsesøster bare for å slippe en ny samtale om flaske, tror jeg.

Edit: jo, løy også om at jeg hadde slutta å nattamme andremann. Hun ville jeg skulle slutte da han var 9 måneder, men jeg slutta ikke før han var 15 måneder. [emoji23]
 
Last edited:
Jeg ga et litt jatta-jalla svar når hs begynte å snakke om nattavvenning av hensyn til tennene da min eldste var 5 mnd. (det var vel 5-6 mnd før hans første tann, og 7 mnd før statlige anbefalinger sier en bør begrense til to ganger pr natt. Så å slutte å amme om natta var lite begrunnet)

Men ellers har jeg vært ærlig ja.

Gjennom mistanke om spiseforstyrrelse fordi jeg ikke gikk opp i vekt, og hva det måtte være.
 
Tja, unnlatt å si ting til Hs fordi ho drar alt ut av proposjoner. Og til jordmor tror jeg, jeg har sagt det meste.
 
Har vel sagt det meste tror jeg. Var mest spm om kosthold og vekt på babyen.
Hadde flinke helsesøstre da våre var små.

Unngikk vel kanskje å si hvor sliten jeg egentlig var da minsten hadde kolikk. Var redd for at hun skulle se på meg som dårlig mor.
 
Har hatt endel unnvikende svar på mas om nattavvenning og slutt på samsoving, når helsesøster faktisk hevet øyenbrynene når jeg sa vi samsover med gutten på 10 mnd er det ikke noe jeg gidder å ta opp nå som han er over 2 år :p
 
Har vel tatt en jatta med ang amming og flaske, så har jeg gjort det som passet oss best:angelic:
 
Jeg er dønn ærlig :) Har ingenting igjen for å pynte på sannheten :)

Da det er sagt har jeg hatt episoder hvor jeg har jattet med til slutt fordi de har meninger som ikke er forenelige med hva som passer oss [emoji14]
 
Har vært ærlig med både jordmor og fastlege. Vanskelig å lyve angående vekta, da begge plent vil at jeg skal på vekta undet svangerskapskontrollene ;) Har forsåvidt ingen grunn til å lyve, da.
 
Har sagt hva jrg mener til helsesøster og følt meg fullstendig trakket på fordi vi er uenig...helsesøster gir seg jo ikke heller...
forrige helsesøster måtte jrg bare jatte med, for da ble det ikke så mye mas..

Har sagt det videre til andre helsesøstre og fått spørsmål om å bytte , har også skrevet i en son undersøkelse for helsestasjonene
 
Det gavner jo ingen å lyge på vekta til helsepersonell tenker jeg :p

Ser ikke poenget i å lyve eller å ikke fortelle sannheten når dem spør. Om man vil ettergå alle råd og tips fra hs er en helt annen sak.
 
Jeg er ærlig med fastlegen. Hun stoler jeg på, og hun har vært fastlegen min de siste 18 årene. Hun har også en hurtigknapp for henvisning angående psyken min, og det er jeg veldig glad for.

Jordmor var jeg relativt ærlig med, hvertfall om de tingene som hedde betydning.

Helsesøster er jeg dønn ærlig med angående barna, og sier at vi ikke gidder å gjøre som hun foreslår fordi vi ikke er enig. Som når hun mener at man MÅ begynne med grøt og finmost mat som første type fast føde, mens vi kjører BLW.
 
Alltid vært ærlig med jordmor og helsesøster. Men hadde en annen jordmor på hjemmebesøk når frøkna var født og jeg møtte henne igjen på helsestasjonen. Og ut ifra væremåten og den bastante holdningen rundt amming løy jeg om at ammingen gikk fint. Da hadde jeg og hs nettopp snakket om at flaskebarn også blir flotte barn
 
Det gavner jo ingen å lyge på vekta til helsepersonell tenker jeg :p

Ser ikke poenget i å lyve eller å ikke fortelle sannheten når dem spør. Om man vil ettergå alle råd og tips fra hs er en helt annen sak.

Meg du sikter til?[emoji23]

Jeg jugde av meg 500gram, ettersom helsestasjon vekta viste jevnt 1kg over vekta hjemme igjennom begge svangerskapene og jeg hadde både klær og sko på meg[emoji23] den glukosegreia ville jeg ikke ta[emoji85]
 
Last edited by a moderator:
Jeg fortalte ikke sannheten over hvor syk jeg var, fortalte jeg var friskere enn jeg var fordi jeg hadde ikke mulighet for å bli lagt inn.
Men med siste klarte jeg ikke å lyve lenger, jeg hadde da alvorlige tegn på dehydrering.
Ellers har jeg kanskje pyntet litt på de spørsmålene til ha rett etter fødsel for å kartlegge depresjon [emoji85]
 
Var alltid ærlig med jordmor, men jaggu ikke med helsesøster [emoji23] har fått bevist for mange ganger det første leveåret at mammainstinktet hadde rett, og at helsesøster kunne ta seg en bolle!
 
Jeg jatter med, og gidder ikke diskutere med ei dame på 60 som ikke har egne barn, og attpåtil henger fast på femtitallet et sted.
 
Ja.
Kan hende jeg unngår å utdype mer enn nødvendig, hvis samtalen ikke er konstruktiv. Gidder ikke bruke tid på en samtale som ikke gir meg noe.
Uenigheter gjør meg ingenting, men det har jeg aldri opplevd.
 
Back
Topp