Er det viktig med en slank baby?

Ikke jeg heller, og må si jeg er ett levende bevis på at kosthold kan påvirke fosteretsvekst og fostervannsmengden.
Babyen min var nesten 1kilo tungere enn min førstefødte :eek: :p
Ja, man bør være bevist på hva men dytter inn når man er gravid. Trenger ikke å ha noe å si, men kan ha betydning for barnet :)
Spiste du mye i det andre svangerskapet ditt?
 
Ikke jeg heller, og må si jeg er ett levende bevis på at kosthold kan påvirke fosteretsvekst og fostervannsmengden.
Babyen min var nesten 1kilo tungere enn min førstefødte :eek: :p
Ja, man bør være bevist på hva men dytter inn når man er gravid. Trenger ikke å ha noe å si, men kan ha betydning for barnet :)
Ja, jeg er veldig spent på hva som skjer inni magen min, om jeg klarer å roe ned vekst eller ei. Sf-målet hadde heldigvis ikke vokst på 2 uker, så kan se sånn ut. Han ligger an til å veie 1,2 kg mer enn første. Det er MYE baby :p ser for meg splæsj når fostervannet går :p
 
Jeg har hatt normal vektøkning hele veien. De begynner å måle i uke 28 for å ha nok materiale å basere seg på. Han var helt normal og fulgte sin egen kurve frem til uke 32. Etter dette har det skutt i været.

I uke 8 er det nok ikke normalt med oppfølging, nei. Det har noe med forhistorie å gjøre. Det går jeg ikke inn på her :)
Var det mye opp i sf måling fra uke 32? Går du hos jm eller lege?
Jeg går hos lege og ligger stadig høyre kurven, legen sier at det er normalt :(
 
Absolutt! Skjønner ikke at noen kan bestride det. Men man forstår det kanskje ikke før man selv er der? Fordi det gikk jo så fint med enkeltpersoner. Samme retorikk som med mye annet, "det gikk jo så bra med meg". :p Men jeg har egentlig hatt normal kost, og likevel har ikke det vært bra nok for fosteret. Så viktig å være bevisst kostholdet sitt, hvis man ønsker å unngå unødvendige forhold :)
Fins vel en mellomting. Er vel verken positivt å stappe i seg drittmat i 9 mnd eller å "slanke seg" uten en medisinsk grunn til det. Jeg hadde et relativt bra kosthold sist svangerskap. Trente faktisk endel frem til uke 25. Var kun de siste ukene jeg spiste i godis utenom helgene. Så hvem vet hvorfor fødselsvekten ble over 4 kg. Vanskelig å si. Hun har iallfall fulgt kurven sin fra hun ble født. Så jeg tror vel heller det er mer genetisk.
 
Fins vel en mellomting. Er vel verken positivt å stappe i seg drittmat i 9 mnd eller å "slanke seg" uten en medisinsk grunn til det. Jeg hadde et relativt bra kosthold sist svangerskap. Trente faktisk endel frem til uke 25. Var kun de siste ukene jeg spiste i godis utenom helgene. Så hvem vet hvorfor fødselsvekten ble over 4 kg. Vanskelig å si. Hun har iallfall fulgt kurven sin fra hun ble født. Så jeg tror vel heller det er mer genetisk.
Det er stort sett genetisk, ja. Men det betyr ikke at man skal være ukritisk med hva man putter innpå. Det er ikke om å gjøre å fleske seg bare fordi man er gravid, på lik linje som man ikke skal slanke seg som gravid, som du sier. Det handler om å være bevisst inntaket, både den ene og den andre veien.

Og det er nettopp det å følge kurven sin som er viktig.
 
Var det mye opp i sf måling fra uke 32? Går du hos jm eller lege?
Jeg går hos lege og ligger stadig høyre kurven, legen sier at det er normalt :(
Så lenge kurven ikke gjør store rykk opp eller ned er det nok helt fint :) den skal vokse og den skal følge kurven sin. Hvor langt er du på vei?
 
Man skal ikke slanke seg i svangerskap ;) Og man bør ha frisk baby som mål, ikke tynn. Likevel bør man jo spise sunt (ikke hysterisk) og være litt aktiv (om man kan, skjønner at sykdom som ekstrem kvalme og bekkenløsning kan sette begrensninger).

Jeg tenker at det må ha en sammenheng med størrelsen på bekkenet hos mor også.

Aner ikke om det er sånn eller ikke, men virker logisk. Men for meg stemte det i alle fall (vet at det er uvitenskapelig, men). Min var liten, satt seg fast, men gikk heldigvis bra fordi han var liten! Får ikke fødr barn over 3 kg.
 
Vi ble ekstra fulgt opp pga han var så liten da han lå i magen og også når han ble født
Men kan jo ha blitt endret siden det da

Det kan være normalt og det kan være lite. Ja, 2,5-4,5 kg er normalt. Men det handler også om hvorvidt de når vektspotensialet sitt. Altså, en baby kan være liten (eller stor) fordi den genetisk sett skulle bli så stor, men den kan ha blitt større eller mindre enn den egentlig skulle grunnet andre faktorer (røyking kan gi mindre baby, svangerskapsforgiftning kan gi mindre baby, diabetes kan gi større baby). Så hvis veksten til et foster flater ut og stopper opp, så vil det jo være lite å være 2,5 kg. Men dersom baby vokser jevnt og trutt og alt er bra, men den er 2,5 kg (kanskje foreldrene og søskrn er/var små), så kan det jo være helt normalt.
 
Det er stort sett genetisk, ja. Men det betyr ikke at man skal være ukritisk med hva man putter innpå. Det er ikke om å gjøre å fleske seg bare fordi man er gravid, på lik linje som man ikke skal slanke seg som gravid, som du sier. Det handler om å være bevisst inntaket, både den ene og den andre veien.

Og det er nettopp det å følge kurven sin som er viktig.
Jeg får stadig vekk høre at jeg er så heldig som kan spise hva jeg vil nå.
Så jeg tror kanskje enkelte har misforstått litt...
 
I følge sykehuset som skulle ta i mot min babyer så er det komplikasjoner med større babyer. Jeg ble vurdert til KS pga stor baby og sykehuset ville ikke ta i mot babyer som var over 4500. Altså vanlig vaginalfødsel .Er da ikke positivt verken med for liten er for høy fødselsvekt :)

Hmm, da tror jeg det er forskjellig praksis rundt om, fødte ett barn på godt over 4 og en halv kilo, og det var aldri snakk om noe annet enn vaginalfødsel.. Jeg fikk forøvrig heller aldri høre at det var negativt at hun hadde såpass høy fødselsvekt, men nå var hun utrolig lang også da.
 
Hmm, da tror jeg det er forskjellig praksis rundt om, fødte ett barn på godt over 4 og en halv kilo, og det var aldri snakk om noe annet enn vaginalfødsel.. Jeg fikk forøvrig heller aldri høre at det var negativt at hun hadde såpass høy fødselsvekt, men nå var hun utrolig lang også da.

Var babyen din lang var den jo heller ikke tykk ;)
 
Fins vel en mellomting. Er vel verken positivt å stappe i seg drittmat i 9 mnd eller å "slanke seg" uten en medisinsk grunn til det. Jeg hadde et relativt bra kosthold sist svangerskap. Trente faktisk endel frem til uke 25. Var kun de siste ukene jeg spiste i godis utenom helgene. Så hvem vet hvorfor fødselsvekten ble over 4 kg. Vanskelig å si. Hun har iallfall fulgt kurven sin fra hun ble født. Så jeg tror vel heller det er mer genetisk.
Nå har det seg fakrisk sånn at barn som får nok av sunn mat vokser best også ;) Barn trenger ikke bare kalorier men også riktig med næringstoffer for å vokse bra. Et slankt barn trenger ikke bety underernæring, men feilernæring. Både fostre og barn med gode oppvekstvilkår blir større. Nå hadde hun vel passe vekt ift lengre hadde hun ikke? Uansett så er det så mange faktorer som spiller inn. Hun har vel både genetiske forutsetninger for å bli stor (altså lang og passe vekt til lengden) og i tillegg har fått de beste forutsetningene for vekst via deg i magen.:)

Det er jo bare der kosthold påvirker vekt ugunstig ift alder og lengde det er et problem tenker jeg....
 
Så lenge kurven ikke gjør store rykk opp eller ned er det nok helt fint :) den skal vokse og den skal følge kurven sin. Hvor langt er du på vei?
Det går uke 30 nå. Jeg syns at det er veldig fornuftig det du skriver, du viser til profesjonell artikkel i Tidsskriftet som er skrevet med legespråk og rettet for leger i utgangspunktet. Du er vedig flink!
Har du fått restriksjoner i forhold til salt forresten?
 
Nå har det seg fakrisk sånn at barn som får nok av sunn mat vokser best også ;) Barn trenger ikke bare kalorier men også riktig med næringstoffer for å vokse bra. Et slankt barn trenger ikke bety underernæring, men feilernæring. Både fostre og barn med gode oppvekstvilkår blir større. Nå hadde hun vel passe vekt ift lengre hadde hun ikke? Uansett så er det så mange faktorer som spiller inn. Hun har vel både genetiske forutsetninger for å bli stor (altså lang og passe vekt til lengden) og i tillegg har fått de beste forutsetningene for vekst via deg i magen.:)

Det er jo bare der kosthold påvirker vekt ugunstig ift alder og lengde det er et problem tenker jeg....
Hun veide 4330 og var 51 cm lang. Jeg vet ikke om lengden var over normalen ved fødsel, men kurven hun har hatt i etterkant har vært høyt i det grønne feltet både på lengde og vekt. Det har samsvart hele veien. Nå vet jeg ikke hva faren veide da han ble født, men jeg veide 3800 ca.
 
For meg er en frisk baby viktigst.
Og jeg tar heller en baby på 3.5 kg enn en på 2.4 kg.
Så slanke babyer er ikke viktig.
Men jeg tenker jo over hva jeg putter i meg.
Nå er jeg fortsatt i 1 trimester og mat frister ikke.
Men når matlysten kommer i 2 trimester så må jeg tenke mer på hva jeg putter i munnen.
 
Back
Topp