Er det viktig med en slank baby?

spirelitens

Februar 2014's Miss Kokk <3
Tilgangsansvarlig
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Marslykke 2016
Er det viktig å tenke på kostholdet i svangerskapet slik at man føder en slank baby? Er babyens fødselsvekt en pekepinn på mors kosthold?
 
Det er viktig å tenke på mors kosthold slik at man legger grunnlaget for en FRISK baby, slett ikke en SLANK. Dersom man spiser så lite under svangerskapet at det påvirker babyens fødselsvekt er det på ingen måte gunstig, babyen må jo få det den trenger for å utvikle seg optimalt. Stort sett vil babyen ta det den trenger og det er mor som blir underernært, men er det ikke nok, så er det ikke nok, og det er på ingen måte noe å trakte etter.
 
Man bør spise og være sunn ja - men å prøve å kontrollere barnets vekt er hel høl i hodet :eek:
 
Så klart skal man tenkte på hva man spiser når man er gravid, ellers også egentlig, men ikke for å få en slank baby.
 
Altså det er ingenting positivt med å føde en baby på over 5 kilo, det blir fort en risiko for både mor og barn.
Og ja, man bør spise så sunt som mulig, for mye søtt og fett er ikke bra for baby eller mor ;)
 
Tenker at det ikke handler om en slank baby men en normalvektig baby... Jeg vil jo helst ha en baby som veier mellom 3 og 4000g er vel egentlig like ille med liten baby som stor baby spør du meg. Selv tenker jeg lite på kosthold i graviditeten, burde kanskje vært flinkere men vanskelig når potetgull er det eneste jeg får ned til tider...
 
Ja så klart det er ;)
Neida det er ingen fordel med å føde små babyer for å si det sånn
 
Tenker at det ikke handler om en slank baby men en normalvektig baby... Jeg vil jo helst ha en baby som veier mellom 3 og 4000g er vel egentlig like ille med liten baby som stor baby spør du meg. Selv tenker jeg lite på kosthold i graviditeten, burde kanskje vært flinkere men vanskelig når potetgull er det eneste jeg får ned til tider...
Hvorfor er det ille å få en baby på over 4 kg da? Alt fra 2500-4500 er tross alt ansett som normalt.
 
Nei! Sunt kosthold er viktig. Slank eller mer fyldig spiller ingen verdens rolle.
 
Enn skal ikke spise dobbelt så mye, men dobbelt så sunt heter det vist ;) Viktig at både mor og barn får nok og riktig næring under svangerskapet, da slipper enn ihvertfall unna mange plager. Og få en underernært baby er vel ikke noe å trakte etter!
 
Det er sjeldan kosthold i svangerskapet direkte påvirkar fødselsvekt. Det er vel stort sett berre ved alvorlig underernæring, og ved enkelte tilstandar som f.eks. diabetes.

Sunt kosthold er viktig for absolutt alle, gravide eller ikkje, så fokus på det er jo alltid bra. Å sulte seg sjølv for å få ein tynn (underernært) baby er sjølvsagt heilt på jordet... Om ein et for mykje usunn mat er det som regel berre ein sjølv som må ta straffa, i form av fleire ekstra kilo å bære på eller bli kvitt.
 
Er det mer komplikasjoner hvis babyen veier over 4 kg?

I følge sykehuset som skulle ta i mot min babyer så er det komplikasjoner med større babyer. Jeg ble vurdert til KS pga stor baby og sykehuset ville ikke ta i mot babyer som var over 4500. Altså vanlig vaginalfødsel .Er da ikke positivt verken med for liten er for høy fødselsvekt :)
 
Last edited:
Herregud det finnes da ingenting søtere enn en tjukk og deilig liten baby! En tjukk og god baby er et bra tegn på at mor gjør noe riktig!

Jeg spiste mye rart da jeg gikk gravid, inkludert mye boller og is osv. Fikk likevel en slank baby. Har veldig lite å si. Er bare idioti å skulle ha en slank baby med vilje. La dem få spise og kose seg, de skal vokse godt!

Blir helt kvalm av at noen kan tenke slik jeg.

Men jeg skjønner hvorfor du spør, for jeg har hørt om slikt selv.
 
Hva er en slank baby, da? Det er viktig å strebe etter å ha en normalvektig baby, og normalvektig baby er 2500-4500 gram. Jeg kontrollerer fosterets vekt i disse dager etter beste evne, fordi funn hos meg og foster viser at det er viktig. Dette er i samråd med fødselslege. Det er litt mer komplisert for enkelte av oss enn å slanke/ikke-slanke en baby. Det kan være ganske mange komplikasjoner for både mor og barn hvis et barn er både for tjukk og for tynn ved fødsel. Men å slanke en baby under normale forhold skal man rett og slett ikke gjøre. Det har jeg heller aldri forstått hvordan er mulig.
 
I følge sykehuset som skulle ta i mot min babyer så er det komplikasjoner med større babyer. Jeg ble vurdert til KS pga stor baby og sykehuset ville ikke ta i mot babyer som var over 4500. Er da ikke positivt verken med for liten er for høy fødselsvekt :)
Ja men da er det ikke snakk om normal fødselsvekt lenger heller.

Jeg snakket om babyer som veier mellom 2500-4500 når de blir født. Det er ansett som normalt.
 
Ja men da er det ikke snakk om normal fødselsvekt lenger heller.

Jeg snakket om babyer som veier mellom 2500-4500 når de blir født. Det er ansett som normalt.

Du snakket om å "slanke" babyer med kosthold. Spesifiserte da ikke at det gjelder kun normalvekt ;)
Og det er rart å tenke på at den normale vekten blir bare høyere og høyere hos både baby og mor.
 
Hva er en slank baby, da? Det er viktig å strebe etter å ha en normalvektig baby, og normalvektig baby er 2500-4500 gram. Jeg kontrollerer fosterets vekt i disse dager etter beste evne, fordi funn hos meg og foster viser at det er viktig. Dette er i samråd med fødselslege. Det er litt mer komplisert for enkelte av oss enn å slanke/ikke-slanke en baby. Det kan være ganske mange komplikasjoner for både mor og barn hvis et barn er både for tjukk og for tynn ved fødsel. Men å slanke en baby under normale forhold skal man rett og slett ikke gjøre. Det har jeg heller aldri forstått hvordan er mulig.
Vel det er jo subjektivt... Men det er jo noen som ikke ønsker å få en baby som veier mer enn for eks. 3800 gram eller iallfall ikke over 4 kg. Man har liksom gjort alt riktig hvis babyen veier 3500 for eks.
 
Du snakket om å "slanke" babyer med kosthold. Spesifiserte da ikke at det gjelder kun normal vekt ;)
Og det er rart å tenke på at den normale vekten blir bare høyere og høyere hos både baby og mor.
Det var det innlegget du siterte meg på. Det snakket jeg om babyer som veier innenfor det som er ansett som normalt.

Og da svarte du at det handlet om komplikasjoner.
 
Back
Topp