Er det greit at barnevakten tar seg et glass vin?

  • Trådstarter Moderator Tonje
  • Opprettet
Selvfølgelig :)
 
Syns det kommer an på hvor og alderen på barnet/barna.

Hvis noen sitter barnevakt hjemme hos oss er det en selvfølge at de ikke drikker siden vedkommende kjører selv.

Hvis barnet overnatter blir det litt annerledes. Min mor har hatt mini hjemme hos seg ved et par anledninger (hun bor langt unna, så vi er på besøk). Hun har passet henne når hun var 8mnd. og et 1 år. Da er det null alkohol. Ikke nødvendigvis det viktigste at folk kan kjøre, det hadde ordnet seg, men at de er hundre prosent klare i toppen og var for babyen/barnets signaler.

Om f.eks min mor vil ta seg en øl etter barnet har lagt seg når hun har blitt noen år ser jeg ikke på som noe stort problem. Men må være lite.
 
Jeg ønsker ikke at noen jeg har spurt om kan sitte barnevakt til mine barn skal nyte alkohol når dem har det ansvaret.
Men nå er de minste 18 mnd og straks 3 år....Da mener jeg dem kan være helt edru.

Når barna blir eldre typ fra 5 år så ser jeg ikke 1 glass vin/øl som noe problem. Om mine sover hos noen som klarer og holde seg kun til det ene glasset.
 
Nei, det hadde jeg ikke likt. Dersom vi leide inn barnevakt er det helt uaktuelt, men jeg tror ikke vi hadde hatt samme instruksjonsrett dersom f.eks svigers hadde vært barnevakt for oss. De tar seg gjerne en øl på lørdagskvelden, så jeg vet ikke hvordan jeg hadde taklet det. Jeg drikker ikke alkohol når jeg er med barnet selv om det sover, men jeg skjønner at det er like normalt å ta seg et glass etter minis leggetid.
 
Definitivt ikke. Når vi er i selskaper o.l,er det alltid en av oss (mannen eller jeg,som regel jeg) som ikke rører alkohol. Jeg orker ikke tanken på å ikke kunne stille opp for barnet mitt om det skulle skje noe,og derfor ville jeg heller aldri tillatt at en barnevakt skulle drikke alkohol. Du skal være ved dine fulle fem når du håndterer et barn!
 
Back
Topp