Elektrolyttendringer

LittleMonkii

Forumet er livet
Svigerinnen min er utdannet ernæringsfysiolog og mener at lavkarbodietter og å la kroppen gå i ketose over lenger tid er livsfarlig fordi elektrolyttene i kroppen omdanner seg eller noe slikt når kroppen er tom for/har mangel på karbohydrater.. Er ikke veldig flink til å forklare da jeg husker litt stykkevis, men jeg regner kanskje med at du forstår hva jeg mener?
Synes det er litt vanskelig å vite hva jeg skal tenke om lavkarbo mtp at både min svigerinne som er utdannet ernæringsfysiolog samt ernæringsfysiologen vi har vært i kontakt ved vedr. datteren vår sterkt fraråder dette.. 

Er det helt ufarlig
 
Hei
Diettindusert ketose er ufarlig for ellers friske mennesker. Hvis du ikke spiser på en uke kommer du i ketose og du klarer deg helt fint hvis du får i deg vann og salter. Dette har sjedd helt naturlig med mennesker i fortid og nåtid som ikke har hatt tilgang på mat over en viss tid. Ved et fettrikt kosthold med lite karbo kommer også kroppen i ketose. Da bruker den fett som energi istedenfor sukker. Av fett dannes ketonlegemer som hjernen får. Hjernen kan bare bruke sukker og ketonlegemer som energi, men musklene kan bruke fettsyrer. Ved rask overgang til ketogen kost mister kroppen vann og salter blant annet fordi sukker (som du bruker opp de første dagene) binder mye vann og fordi nyrene blir flinkere til å skille ut salter. I denne perioden er det derfor nyttig å ta magnesium, drikke farris og salte maten godt. evt bruke Seltin som inneholde kalium, evt drikke salt buljong.
Problemene kan unngås hvis man trapper ned på karbohydratinntaket over noen uker. Ketoacidose er en farlig tilstand hos type 1 diabetikere som har tatt for lite insulin - blodsukkeret blir høyt, de får ikke sukker inn i cellene, brenner mye fett, det lages masse ketonlegemer og totalt sett blir de sure i kroppen og får forstyrrelser i saltbalansen. Behandlingen gjøres på sykehus og de får insulin, væske og salter.
 
Back
Topp