Elbil og erfaringer?

Thers

Forumet er livet
♡Junigull 2016♡
Mailykke 2018
Noen som har elbiler her?
Vi vurderer å kjøpe elbil som bil nr. 2. Har en stasjonsvogn som fungerer som familiebil, og tenkte det kunne være greit med mindre bil som nr. 2.
Hva slags elbil har dere? Årsmodell? Tips? Erfaringer dere har gjort dere?
Si gjerne litt om plass også!

Vurderer en ny Leaf forøvrig! :)
 
Vi har elbil som hovedbildet, da vi har bare en. Og jeg er kjempe fornøyd. Før kjørte vi en gammel bil en 98 modell, så kan være derfor jeg er Så fornøyd :p Vi har en kia soul 2016 modell og har hatt den i 5-6 mnd og angrer ikke. Den funker kjempe fint til hverdagskjøring, og har ganske god plass inni bilen. God plass til de som sitter bak. Men vår har ganske lite bagasjerom, noe som er litt kjedelig når vi reiser til familien og skal være der 3-4 dager, og hat med bagasje. Men det blir jo ikke ett problem når det er bil nr 2 :)
 
Har en vw e-up som bil nummer 2. Jeg elsker den! Genial til bykjøring! Minuset er at den er veldig liten.
 
Har en E-Up som bil nr 2.
Er generelt veldig fornøyd, eneste minuset er rekkevidden. :) Tar litt lenger tid å lade enn å fylle opp en tank, og det er ikke lading over alt.
 
Har en E-golf. Fikk den rett fra fabrikken rett før nyttår. Elsker bilen ! Knallfin og helt herlig å kjøre. God plass også. Mannen bruker den til å pendle med da. Har ferjevei til jobb han og bilen er gratis. Mye penger å spare.

Jeg kjører volvo v70 her hjemme med unga som regel i. Men det er god plass til barna også i egolfen :)
 
Vi har Nissan Leaf som "familiebil". To barn, 3 år og en nyfødt. Får plass til TFK vogn bak, og er generelt veldig fornøyd. De gangene vi reiser langt (typ oslo-Stavanger) låner vi en annen bil :)
 
Ville valgt ein med lang batteri kapasitet. Var ei ulykke i nærområdet her akuratt som laga kø. Endte opp med minst 2 el biler som måtte og hentest med Falck bil pga dei gjekk tom for strøm når dei sto i kø :/ kjekt ein fredag på vei hjem fra jobb :p
 
Har hatt fabrikk-ny E-golf siden nov-15. 2016 mod.
Brukes som pendlerbil. Mannen har golf. Vi eier hver vår bil.
Er meget fornøyd med E-golf. Kjører min 90 km daglig pga pendling og bilen har klart seg i relativt kraftig minusvær(-15), selv om man kan kjenne på rekkeviddeangsten til tider.
Relativt god plass i bagasjerommet og ekstra plass med seter nedslått. Generelt god komfort.
Jeg invisterte i varmepumpe, men vet ikke om dette hadde så mye for seg.
Lykke til!
 
Vi har en ny e-golf, 2016 modell med varmepumpe. Utrolig deilig bil å kjøre. Hovedsakelig jeg som kjører den.
 
Vi hadde to biler, og fant ut at vi skulle bytte ut konebilen (bil nr 2) med en elbil. I dag har elbilen gått over til å bli bil nr 1. Den andre bilen har stått så mye det siste året at batteriet har ladet seg ut ved noen anledninger. Slet med diagnosen rekkeviddeangst i starten, men med litt planlegging er det null stress. Herlig bil å kjøre. Vi har Nissan Leaf.
 
Jeg har en Peugout iON og er knallfornøyd. Har hatt den siden oktober 2013, og den fungerer like bra i dag.
Jeg pendler to timer hver vei, og den gjør jobben sin, men jeg må jo lade på veien, hvilket er null stress.

Har og to barn,

Det er litt dårlig plass i bilen, men jeg har nå greid å få både vaskemaskiner og billy bokhylle med meg i bilen, så det er ikke SÅ gæli :p
 
Vi har en leaf. Det er blitt bil nr 1 her i huset! Den er bedre enn avensis'n å kjøre på vinterføre. Klart ikke verdens beste batterikapasitet (2013modell), men i hverdagen går det helt flott.
Har også el-sykkel som gjør at det går helt ok å sykle du 15km med kupert terreng til jobb;-)
 
Den gode følelsen når du kjører forbi bomstasjon!
Viktig:
1. Går helt fint også med bil med lavere batterikapasitet i byer. Der ladingsmulighteter er store og avstander små.
2. Mulighet å installere ladestasjon hjemme er absolutt å anbefale.
3. Helt ny bil, 2016 modell for rimelig pris.
4. Billig i drift: kommunale ladestasjoner gratis, hurtiglading opptil 50 kr, veiavgift ca 450 kr, ingen bompenger. Vesentlig billigere enn bensinbil.
5. Best å bestille brikke før ELen tas i bruk da man får faktura på alle passeringer før brikke ble installert.
6. 7 års garanti på batteri og billig sørvis på Kia Soul 2016 årsmodell.
7. Lett å parkere selv i trange P-kjellere grunn av kompakt størrelse og ryggekamera.

Ulemper: hvis ELen er liten må barnevogn opp på taket. I kulden må lades oftere.
 
Last edited:
Har en E-Up som bil nr 2.
Er generelt veldig fornøyd, eneste minuset er rekkevidden. :) Tar litt lenger tid å lade enn å fylle opp en tank, og det er ikke lading over alt.

Sign. Om vinteren tappes den veldig fort for strøm grunnet energibruket fra piggdekk og kulden utendørs, så da skal man være rimelig sikker på å få ladet den ved behov. Utover det er vi kjempefornøyd med bilen.
 
Vi har Nissan Leaf. Var egentlig bil nr 2, men blir brukt som hovedbil. ( kjører 20000 i året)
God bagasjeplass. Vi er veldig fornøyd. Vi har en 2014 mod. Kjøpte fabrikkny mars 2014. Er ikke misfornøyd med noe. :)

Litt viktig å tenke på er at en må kjøpe en bil laga for norske forhold. ( ift kulde) noen bruktbiler er laga for californiastrøk. De takler ikke så godt kulden som de som er laga for det. ( batterikapasiteten blir da betraktelig dårligere i kulden bl.a)
 
Tusen takk for svar! :)

Har ikke hatt tilgang til nett på noen dager, men nå har vi prøvekjørt en leaf, og var svært fornøyde. Overraskende over hvor høyt jeg egentlig satt i bilen, og hvor behagelig den var å kjøre! Regner med at det er felles for alle elbiler å være lettkjørt, og kanskje spesielt ut av kryss pga ikke noe girkasse som holder igjen!

Fortsett gjerne å dele erfaringer om elbil! Setter stor pris på alle tips vi kan ta med oss i vurderingen! :)
 
Vi har bestilt oss en hybridgolf nå... Bytter inn en vanlig golf...dette er bil2 for oss..Syntes rekkevidden på elbilene (om man ikke velger tesla) er for dårlig for osd som ikke bor i byen...og med hybrid kan mannen kjøre på strøm til og fra stasjonen og kontoret...mens vi slipper å ha strømpanikk når vi skal kjøre lenger...
 
Kan vi dra denne opp igjen?:D
Noen flere med erfaringer?

Vi vurderer sterkt å kjøpe tesla, og kanskje en liten brukt elbil til å kjøre til/fra bhg. Jeg har 6 mil til jobb.
Har falt veldig for x begge to men tenker kanskje det er mer fornuftig å velge s siden det blir billigere og vi får lenger rekkevidde.
 
Kan vi dra denne opp igjen?:D
Noen flere med erfaringer?

Vi vurderer sterkt å kjøpe tesla, og kanskje en liten brukt elbil til å kjøre til/fra bhg. Jeg har 6 mil til jobb.
Har falt veldig for x begge to men tenker kanskje det er mer fornuftig å velge s siden det blir billigere og vi får lenger rekkevidde.

Vi har tesla som familiebil og en zoe som bil nr 2. Veldig fornøyde med begge elbil er supert!
 
Vi har tesla som familiebil og en zoe som bil nr 2. Veldig fornøyde med begge elbil er supert!
Takk!
Vi har kjøpt tesla:eek: love it når jeg er alene i bilen! Men får mye uønsket oppmerksomhet:p
Og så er det uvant å sette den opp på lading og at det uansett tar litt tid å lade opp.
Vi ville ha en liten elbil til handling og bhgkjøring i tillegg men vet ikke om vi har råd nå.
 
Back
Topp