Eggdonasjon, Norge eller utlandet

Mammatil3 men prøver på nr 4❤

Glad i forumet
Assistert-jentene
Maisløyfene 2024
Hei.
Vi fikk ikke gjennomført ivf forrige uke pga at de ikke fant noe egg, ( jeg tror selv at egget glapp dagen før)
Har ikke hatt praten med medicus enda. Men de lovte de skulle ringe etterpå.

Legen pratet om at eggdonasjon er vårt eneste alternativ. De hadde ett samarbeid med Finland.

Men det koster jo over 90000.

Så da lurer jeg på...hvor har dere dratt for eggdonasjon?
Å har dere lyktes?
Jeg vil høre alt. Både det positive og negative ❤
Jeg er 44 år å ønsker så veldig gjerne at min mann skal få bli pappa.
Jeg har 3 barn fra før.
 
Hei!

Så kjedelig å høre at dere ikke fikk ut noen egg siste runde, jeg vet det er en skikkelig nedtur. Har dere vært igjennom mange forsøk?

Vi startet prosessen med ivf da jeg var 40/41 (er nå 44) og var gjennom 4 egguttak på Hausken uten å få et eneste overlevende blastocyst til innsett. De stoppet å utvikle seg typ mellom dag 4 og 5...

Vi endret klinikk til IVF Serum i Athen og de hadde heeelt andre protokoller og tok alle mulige undersøkelser i FORKANT av stimulering. Vi gjorde en hysteroskopi der hvor de fant en skillevegg (heartshaped uterus) i livmoren min som da ikke hadde blitt oppdaget på vannscanning i Norge som de fjernet... De mente også at vi hadde blitt overstimulert på Hausken slik at kvaliteten på eggene mine ble dårligere. (Tenk det! 4 sykluser med samme høye dosering, embryoene døde og Hausken gjorde ingenting annet enn å endre bittelitt på protokollen i måneden før uttak (de prøvde med Synarela, testosteron og noe veksthormomgreier), men opprettholdt da de høye dosene med Menopur og Gonal-F. Synes det vitner om lite kunnskap egentlig.)
På Serum gjorde vi to egguttak med minimalt med medisinering (de kaller det embryo banking) og vi endte opp med totalt 5 (!) veldig gode blastocyster. Vi satte inn 4 av disse (pga min alder var 42 på det tidspunktet, mente de at 4 var helt innafor å sett inn) og ble gravide, men vi mistet dessverre til en MA uke 11. Siden jeg da hadde vært gjennom totalt 6 egguttak på ca et år, så bestemte vi oss for å gå for eggdonasjon. Serum mente vi hadde gode sjanser for å bli gravide med egne egg fortsatt, men jeg orket bare ikke mer.

Da det i Hellas ikke er lov med åpne donorer ble det til at vi byttet klinikk til Aagaard Klinik i Århus (eggdonasjon var fortsatt ikke kommet ordentlig i gang i Norge da - mars 2021.). Helt tilfeldig at vi endte opp i Århus egentlig (vi vurderte egentlig PGS-testing av egne embryoer og de er eneste klinikk som tilbyr dette i Danmark, men droppet det pga tid og penger og gikk rett på eggdonasjon), vi snakket også med Ovumia i Finland, men fikk ikke helt den gode følelsen der. Jeg er i alle fall nå 15 uker på vei med et donert egg, vi lykkes på vårt tredje forsøk ❤️ Fosterdiagnostikk uke 12 og NIPT var kjempefine og vi har fortsatt 3 embryoer igjen til evt. søskenforsøk. Når det kommer til å klinikken i Danmark vet jeg ikke om jeg vil anbefale den... de er superhyggelige og varme mennesker, men de er ganske konservative i behandling/stimuleringsregimer. Etter det første negative forsøket hvor vi fulgte deres protokoll, valgte vi å presse gjennom å få bruke deler av protokollen vi lykkes med i Hellas og de godtok det, men det var da viktig for de å understreke at det ikke var noe bevist for at dette ville ha en effekt. Så de trodde da egentlig ikke på å bruke de medisinene, men det blåste jeg en lang marsj i! ☺️ Vi fikk positiv test på andre forsøk, men mistet en uke etter. Så satt det da på tredje forsøk, med samme protokoll som jeg ønsket å bruke, så vi er veldig glade nå! Fra vi underskrev kontrakt med klinikken til de fant en donor som matchet meg tok det kanskje 3 måneder. Dessverre ble det ingen blastocyster med første donor, så vi måtte bytte donor, men de fant raskt en ny til oss, så vi mistet ikke så masse tid.

Håper dette var til litt hjelp. Bare å spørre om det er noe du lurer på!
 
Det er ganske stort spenn i prisnivåer fra klinikk til klinikk og land til land, tror jeg. Så sikkert lurt å begynne research. Jeg sjekket ut alle land med mulighet for åpen donor da det viktigst for oss.
Vi endte vel på ca 70 000 NOK for selve eggdonasjonsbehandlignen til klinikken i Danmark. Da var vi sikret x antall embryoer (husker ikke antall, tror det var tre) og første innsett var inkludert. Innsett utover det første som var inkludert kostet 12 000 NOK. I tillegg kommer kostnad for ultralyd og medisiner til deg selv. Vi gjorde bare fryseforsøk da det var den enkleste måten siden vi bodde så langt unna klinikken.

Vi hadde først en innledende samtale med klinikken hvor vi fikk informasjon fra lege og eggdonasjonskoordinator (kosta ca 1200kr). Så var det opp til oss hvordan vi ville gå videre. Etter vi hadde signert kontrakten begynnte de å lete etter donor, og vi betalte da ca 10% av totalsummen. Klinikken fikk da også all nødvendig informasjon og blodprøvesvar etc fra oss slik at de visste om vår bakgrunn. Så begynte ventingen. Vi fikk beskjed om at de antok det ville ta ca 6 måneder. Etter ca 3 måneder fikk vi beskjed om at de hadde en mulig donor til oss og vi fikk først litt informasjon om donor - typ høyde, vekt, hårfarge, øyenfarge og rase. Det var da opp til oss å si ja eller nei til om denne donoren er interessant. Vi gikk for en utvidet donorprofil (betalte ekstra for det mener jeg å huske (inkl. i de 70 000kr)) og fikk da etter vi hadde gitt beskjed om at donor kunne være av interesse, lese et brev/skjema med spørsmål som donor hadde svart på slik at vi fikk litt mer info om donor. Så var det opp til oss om vi ville takke ja eller nei til akkurat denne donoren. Etter vi hadde takket ja til donor avtalte klinikken stimulering og uttak med donor. Vi fikk da en ca dato for egguttak og min samboer måtte da ned til klinikken i god tid før egguttak for å levere sæd. Så var det bare å vente på informasjon om at egguttak har skjedd, antall egg ut, antall befruktede og så til slutt antall blastocyster som ble fryst ned. Så fant vi sammen en ca dag for innsett som passet inn i min normale syklus og jeg begynte stimulerig med østrogen (og evt. andre medisiner). Jeg var til UL (i Norge) i begynnelsen av syklus for å sjekke at det ikke var cyster eller andre hindringer og så igjen etter ca 12-14 dager for å sjekke tykkelsen på slimhinnenen i livmor. Dato for innsett ble bestemt ut fra resultatene på UL. Det var ca en ukes slingringsmonn på når innsett må skje (man fortsetter bare med østrogen og venter med progesteron) så det gikk veldig fint å finne en dag som passet mtp jobb og reisevei. Jeg begynte med progestron 6 dager før innsett og innsett MÅ da skje på den 6. dagen, så er lite rom for slingring etter man har startet med progesteron. Selve innsettet gikk veldig radig, tok vel ca 10 - 15 min totalt og så var vi ute av klinikken igjen.

Når det kommer til om man skal velge Norge eller et annet land, ville jeg kanskje fortsatt ha valgt meg Danmark, Finland eller Island nå i 2022. Dette da disse landene har holdt på med eggdonasjon i lang tid nå, Norge er fortsatt i oppstartsfasen og det krever en del kunnskap og erfaring for å bli god på dette. Men ingen tvil om at reisevei er et stressmoment som vi gjerne skuløe vært foruten. Vi ville nok ha gått for en klinikk i København i Danmark om vi skulle ha gjort ting annerledes. Århus viste seg å være veldig dyrt å komme seg til under pandemien, så vi endte opp med bilkjøring + båt for å spare penger.

Masse lykke til!
 
Endte på eggdonasjon også pga gamle egg (flere kjemiske etter IVF med egne egg, fikk kun ut 1-2 egg på hver syklus der ett ble innsatt som regel).

Vi brukte Ovumia i Finland, endte der egentlig kun pga coronasituasjonen da det var aktuelt for oss å reise. Lykktes på første forsøk, og lillegull kryper rundt på gulvet nå. Dette var før Medicus/hausken fikk opprettet samarbeidene, så vi reiste til Finland. Skal starte med søskenforsøk der nå, men er i kontakt med Medicus for å se om vi kan få embryoene overført til Norge slik at vi slipper å reise dit for innsett.

Vi var veldig fornøyde med Ovumia, syntes de ansatte var veldig behagelig å forholde seg til, raske å svare og følte vi ble godt mottatt. Kulturmessig kan nok Ovumia ansatte fremstå som litt direkte i forhold til f.eks Spania som jo er ekstremt høflige på alle områder - men tipper det er kulturforskjeller ute og går også.
 
Back
Topp