Edelost på tube som gravid

BKNO13041

Forelsket i forumet
Hei! Noen som vet om denne er ok å spise som gravid? Kavli sin tubeost som inneholder blåmuggost eller brie altså. Da tenker jeg på om noen har lenker til gode kilder, fant ikke noe om det på nettsidene deres :)
 
Eg ville holdt meg unna, men tine skriv dette ; Myke oster og muggost
Det har blitt påvist listeria i myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og i muggoster som Gorgonzola, selv om disse er laget av pasteurisert melk. Listeria forekommer svært sjelden i disse ostene, men mange velger å unngå dem under svangerskapet. Hvis gravide likevel ønsker å spise denne typen ost, bør den i hvert fall spises når den er så fersk som mulig. Dette skyldes at mengden av eventuelle listeriabakterier stiger over tid og når en topp ved slutten av holdbarhetsdatoen.
 
Sendte mail til Kavli jeg:

Hei! Er Edelost med blåmugg eller brie trygge å spise for gravide? Helsedirektoratet anbefaler gravide å unngå slike oster selv om de er pasteruiserte, men samtidig leser jeg at alle tubeoster er trygge.

Svar fra Kavli:
Hei, ja fordi smøreostane våre er kokt, ultrapasteurisert, er dei trygge å eta for gravide.
 
Back
Topp