Dyne, madrass og sengetøy

Pinnsvinfrua

Forelsket i forumet
Sensommerlykke 2017
Kanskje noen av dere flergangsfødene(eller førstegangsfødene som har lest seg opp[emoji6]) kan hjelpe meg i jungelen her.
Hvilken madrass kjøper man til den lille, noe å ta hensyn til?
Hvilken dynestørrelse går man for og hvor mye sengetøy bør man ha?
Og selvfølgelig hvor får vi kjøpt slikt billigst mulig? Har tilgang på barnas hus, babycare, KID og princess.
Føler meg helt grønn i den store jungelen etter å ha vært en tur på barnahus, så greit å høre deres erfaringer [emoji4]
 
Kjøpte sommerdundyne til vogna i minste str, og helårs dundyne til sprinkelsenga i størrelsen over (beregnet til sprinkelseng, det vet de i butikkene). Dette var på Princess da de hadde 40% rabatt her for noen uker siden.
Madrass til sprinkelsenga kjøper vi på IKEA. Da går vi nok for noe midt i mellom hva gjelder pris. Og tar nok med overmadrass også.
 
Madrassen skal være fast, ikke for myk. Vi kjøpte madrass til sprinkelsenga på IKEA, tror vi valgte den som kosta etpar hundre kroner. Den var fast og helt ok. Mine har sovet på saueskinn, så overmadrass har jeg ikke sett poenget med.

Vi hadde fiberdyne i minste størrelse, droppa størrelsen over fordi ungen(e) sparket den av seg og sov helst uten dyne.

(Det sagt: vi har samsovet og knapt brukt senga før vi monterte den som "bedside crib" da yngste var 10-11 måneder. Vet ikke om jeg gidder å montere opp senga engang denne gangen).
 
Har dyne i 65×80. Kjøpt madrass på IKEA + overmadrass og madrassbeskytter. Har neste dyne også, men vet ikke hva jeg får bruk for. Har kjøpt en sånn nattpose også, i tilfelle hun er like aktiv på utsiden av magen [emoji6]
 
Ser de har 40% på KID neste uke- så da blir det litt shopping av dyne og sengetøy der.
Hvor mange skift trenger man? 1,2 eller 3?

Madrassbeskytter- hva gjør den?[emoji28]
 
Kjøpte sommerdundyne til vogna i minste str, og helårs dundyne til sprinkelsenga i størrelsen over (beregnet til sprinkelseng, det vet de i butikkene). Dette var på Princess da de hadde 40% rabatt her for noen uker siden.
Madrass til sprinkelsenga kjøper vi på IKEA. Da går vi nok for noe midt i mellom hva gjelder pris. Og tar nok med overmadrass også.
Samme her, bare omvendt med dynene - da vi fikk vinterbaby sist.

Madrass fulgte med Stokke-senga. Til sprinkelsenga fra IKEA tok vi vanlig "babymadrass" som passer til.
 
Ser de har 40% på KID neste uke- så da blir det litt shopping av dyne og sengetøy der.
Hvor mange skift trenger man? 1,2 eller 3?

Madrassbeskytter- hva gjør den?[emoji28]
Hele butikken, eller bare barnevarer som skal være på 40% neste uke?
 
aca0ab5d7f21cd086fd8d9302ee7c03d.png

Ikke alt- men ganske mye [emoji4]
 
Kanskje noen av dere flergangsfødene(eller førstegangsfødene som har lest seg opp[emoji6]) kan hjelpe meg i jungelen her.
Hvilken madrass kjøper man til den lille, noe å ta hensyn til?
Hvilken dynestørrelse går man for og hvor mye sengetøy bør man ha?
Og selvfølgelig hvor får vi kjøpt slikt billigst mulig? Har tilgang på barnas hus, babycare, KID og princess.
Føler meg helt grønn i den store jungelen etter å ha vært en tur på barnahus, så greit å høre deres erfaringer [emoji4]
Liker innlegget ditt:happy: Er helt enig, litt sjokket og meget forvirret selv. Vil helst bare få beskjed om nøyaktig hva jeg skal kjøpe og hvor - helst på tilbud:p
 
Hvilken type dyne og hvorfor (dun/fiber/annet?)?
Helårs eller sommer+vinter?
Hvilken størrelse dyne til sprinkelseng (65*120 til vogn regner jeg med?)?
Overmadrass i tillegg til en litt fast madrass?
:confused005
 
Ser de har 40% på KID neste uke- så da blir det litt shopping av dyne og sengetøy der.
Hvor mange skift trenger man? 1,2 eller 3?

Madrassbeskytter- hva gjør den?[emoji28]
Jeg har fått sengetøy brukt til begge dynestr, tror jeg har 4 av hver. Må vel regne med litt skifting, i tilfelle gulp eller sykdom eller rennende bleier.. madrassbeskytteren beskytter madrassen. Det er typ "tisselaken" så man kanskje er heldig å slipper å vaske selve madrassen i tid og utide. Derfor jeg har overmadrass også. Madrassbeskytter kjøpte jeg også på IKEA. Husk at den ikke skal ligge under hodet til barnet siden den er tett/ikke puster.
 
Madrassen skal være fast og NY.
Jeg kjøpte den til 400 på ikea. Virker grei.
Dynestr 80x100 er det vel vi har, og antall sengeklærbytter kommer vel an på. Har du tørketrommel, kan det hende det holder med 2-3 stk, f.eks.
 
Madrassen skal vere ny, vi var innom nærmeste barnebutikk og kjøpte den hun anbefalte.

Dynestr kommer ann på hvilken seng du har [emoji3]
Vi hadde vugge på stua med 65*80 dyne og sprinkelseng til natta på soverommet med 60*80 dyne. Vi gikk for helårsdundyne på begge str.

Jeg hadde to sengesett til vugga og tre til sengen, det var mer en nok for oss:) vi skiftet på sengen når vi skiftet på vår egen.

Veldig greit å benytte seg av 40% som princess og KID har ofte, og er jo veldig greit at KID har dette allerede neste uke :)
 
Vi har minste dyna i vogna.

Vi bruker pose så vi har dyne i str 100*50 men jeg regner med at vi samsover på starten.

Men skal bruke skinn i vuggen over madrassen som jeg bruker i vogna.

Men vi kjøpte sprinkelseng madrassen på skeidar. Vi kommer bare til å kjøpe vugge og skinn denne gangen da storebror ennå bruker sin sprinkelseng men regner med at han bytter før lillebror skal over i sprinkelseng
 
Kjøpte nye madrasser på ikea i tillegg til overmadrasser. De kan vaskes på 60 grader og er ikke så klam som slike "tisselaken".
Foretrekker Princess sine dyner.
 
Sniker meg inn fra mai-forumet. Går og venter på at baby skal komme, så har ikke masse erfaring, men har lest meg opp:)

Vi sjekka Norges astma- og allergiforbund før vi kjøpte dyne. De anbefaler en fiberdyne og en dundyne. Vi gikk for dundyna. Den heter Andungen, og selges på Princess.

Norske barnedyner (og trekk) finnes i tre størrelser (IKEA sine str er anderledes, som vanlig), og det er 65×80, 80×100 og 100×140. Vi gikk for den minste fordi vi har en bedside crib (40×90cm, og da vil neste str dyne bli for stor). Dersom vi ser at vi også trenger dyne i vogna kjøper vi ei til, samme type. Har foreløpig 2 sett sengetøy; ett til inne og et til vogna. Godt mulig at vi trenger mer, men prøver å ikke overkjøpe ting før vi vet:)

Godt mulig at vi også kjøper neste dynestr når vi bytter til sprinkelseng, men det ser vi også an.

Babyer skal ikke ha pute, men siden det følger med putetrekk kan det godt brukes under hodet for å beskytte mot sikling, gulp eller slikt.

Vi kjøpte madrass til bedside crib på Barnas hus. De har fibermadrass og helsemadrass. Hun i butikken anbefalte sterkt helsemadrassen (puster bedre, holder bedre på fasongen ++), så vi kjøpte den. Barnas hus har ofte tilbud, så følg med litt så sparer du kanskje litt! :)

Madrassen bør kjøpes ny, ikke arves fra noen utenfor familien. Dette pga at den skal være fast og ikke "nedsunket" noe sted, og pga bakterier fra tiss, gulp etc. Dette kan du lese om på nettsidene til krybbedødforeningen.

Vi har kjøpt tisselaken på Jysk for å beskytte madrassen. Jeg er usikker på hva det gjør med pusteegenskapene til madrassen, men virker skikkelig praktisk i alle fall, så ikke madrassen blir våt og skitten ved uhell. Mulig at en overmadrass er vel så bra!

Masse lykke til!
 
Back
Topp