Duste-eksem!

JemimasBaby

Augustbaby 2013
Ja sånn ser altså kinnet til lillegutt ut mesteparten av tiden.. Det ser fint ut kanskje ca hver tredje/fjerde dag, men så blir det rødt, og det kan væske. Han er flekkvis veldig rød andre steder på kroppen også, og det er mer konstant. Smører såklart etter behov. Etter å ha fått høre fra helsestasjonen at jeg bør snakke med legen, og legen sier at det bare å få råd på helsestasjonen, har jeg endelig fått time til en ordentlig sjekk. Han bryr seg heldigvis ikke så veldig, men klør seg mye i hodet i søvne, og når det er på det værste får jeg ikke kost han så mye som jeg vil, for da kan han gni kinnet sitt så mye mot meg at det begynner å komme blod. Om noen vil fortelle litt om erfaringer, tas det imot med takk. Jeg sleit mye med eksem selv, så er derfor jeg er så sikker på at det er det det er, før jeg har fått snakket med legen..ImageUploadedByBV Forum1465544484.356782.jpg
 
Huff, stakkars liten :-( Det så ikke videre behagelig ut :-/ Storesøster her har eksem (vet ikke om det er atopisk), som til tider kan se ille ut, men det er verst på beina.

Husker det startet i 3 mnds alder, da fikk vi beskjed av helsesøster om oljebad (med ei feit olje) 1-2 ganger i uka, smøre med kortisonkrem (1%) 2 ganger om dagen, samt en feit fuktighetskrem 2-3 ganger om dagen. Vi måtte også la kremene tørke inn i ca 10 minutter før vi smurte nytt lag/tok på klær :) Det ble bedre, men blusset opp med en gang vi var sløve med å smøre. Og alle som sier at ull er gull har tydeligvis aldri hatt barn med eksem :p

Vet ikke om noe av dette er til hjelp, men det er min erfaring ;-) Storesøster er 2, og er enda plaget med en del eksem (klør fælt til tider, og våkner derfor en del på natta), men ikke like ille som da hun var baby :)
 
Hva smører du med?
 
Huff.. Stakkar:/ av erfaring vet jeg la roche har en serie som både tar bort irritasjon og kløe! Storesøster sliter mye med atopisk eksem, men den kremen tar bort det meste i løpet av ei natt. Når det er veldig ille smører vi med kortison før kremen:)
 
Hva smører du med?
Har ikke turt å drive å "eksperimentere", så har stort sett holdt meg til a-krem. Har prøvd hth repair creme noen ganger også. De hjelper litt på det tørre, men behandler jo ikke akkurat. Moren min prøvde så mange ulike ting på meg, og ofte blei det verre.
 
Huff.. Stakkar:/ av erfaring vet jeg la roche har en serie som både tar bort irritasjon og kløe! Storesøster sliter mye med atopisk eksem, men den kremen tar bort det meste i løpet av ei natt. Når det er veldig ille smører vi med kortison før kremen:)
Ja, søren, vi hadde jo fått gratisprøve i en babypakke. Leter som en gal nå uten å finne den!
 
Huff, stakkars liten :-( Det så ikke videre behagelig ut :-/ Storesøster her har eksem (vet ikke om det er atopisk), som til tider kan se ille ut, men det er verst på beina.

Husker det startet i 3 mnds alder, da fikk vi beskjed av helsesøster om oljebad (med ei feit olje) 1-2 ganger i uka, smøre med kortisonkrem (1%) 2 ganger om dagen, samt en feit fuktighetskrem 2-3 ganger om dagen. Vi måtte også la kremene tørke inn i ca 10 minutter før vi smurte nytt lag/tok på klær :) Det ble bedre, men blusset opp med en gang vi var sløve med å smøre. Og alle som sier at ull er gull har tydeligvis aldri hatt barn med eksem :p

Vet ikke om noe av dette er til hjelp, men det er min erfaring ;-) Storesøster er 2, og er enda plaget med en del eksem (klør fælt til tider, og våkner derfor en del på natta), men ikke like ille som da hun var baby :)
Hva slags olje brukte du? :)
Nei, ulltøyet rydda jeg fort vekk etterhvert som han blei rød. Kunne aldri bruke ull rett på huden selv heller.

Alle råd er til hjelp :) Takk.
 
Hva slags olje brukte du? :)
Nei, ulltøyet rydda jeg fort vekk etterhvert som han blei rød. Kunne aldri bruke ull rett på huden selv heller.

Alle råd er til hjelp :) Takk.
Jeg brukte en fra Wedela, den var god og feit :) Og så smører vi med A-derma Exomega :) Den smører vi lillesøster med også, begynte med en gang det dukket opp tørre flekker i ansiktet, på lår og på armer, hun har ikke blitt like ille som storesøster heldigvis:)
 
Har ikke turt å drive å "eksperimentere", så har stort sett holdt meg til a-krem. Har prøvd hth repair creme noen ganger også. De hjelper litt på det tørre, men behandler jo ikke akkurat. Moren min prøvde så mange ulike ting på meg, og ofte blei det verre.

Dessverre må du nok eksperimentere litt, for det første tror jeg ikke a-crem er det som vil fungere best og for det andre så er det ikke slik at det som funker for en funker for alle (i så fall hadde det ikke eksistert så mange merker...)

Oljebad er mye brukt i eksembehandling. Og så må man finne en god krem eller to, gjerne et par å bytte på. Lipikar fra La rovhe possay er god den ja, canoerm svir i åpne sår men er godkjent som medisin som forebygger aptisk eksem, miniderm svir ikke, apobase og locobase er mye godt fett, aderma eomega kan noen klø av, andre får hjelp av den (jeg hater lukten kom jeg på litt sent, og den nye tuben er så infernalsk umulig at jeg definitivt ikke kjøper den igjen med det første...)

Dessuten trenger du kortison. Reseptbelagt kortison, ikke hydrokortison/mildison. Lociod er trolig førstevalget, virker ofte sånn. (Vi bruker den på minstesøster. Hun er det tredje av våre barn som får resept på lociod, så det virker som et førstevalg...)

Fastlegen bør med mindre denne har god kjennskap til eksembehandling dessuten henvise dere til en barnelege eller hudlege som kan gi dere den informasjon dere trenger, og gjerne sende dere på eksemskole om det finnes nær dere så dere får lære alt om smøring og sånt, et veldig fint tilbud.
 
Dessverre må du nok eksperimentere litt, for det første tror jeg ikke a-crem er det som vil fungere best og for det andre så er det ikke slik at det som funker for en funker for alle (i så fall hadde det ikke eksistert så mange merker...)

Oljebad er mye brukt i eksembehandling. Og så må man finne en god krem eller to, gjerne et par å bytte på. Lipikar fra La rovhe possay er god den ja, canoerm svir i åpne sår men er godkjent som medisin som forebygger aptisk eksem, miniderm svir ikke, apobase og locobase er mye godt fett, aderma eomega kan noen klø av, andre får hjelp av den (jeg hater lukten kom jeg på litt sent, og den nye tuben er så infernalsk umulig at jeg definitivt ikke kjøper den igjen med det første...)

Dessuten trenger du kortison. Reseptbelagt kortison, ikke hydrokortison/mildison. Lociod er trolig førstevalget, virker ofte sånn. (Vi bruker den på minstesøster. Hun er det tredje av våre barn som får resept på lociod, så det virker som et førstevalg...)

Fastlegen bør med mindre denne har god kjennskap til eksembehandling dessuten henvise dere til en barnelege eller hudlege som kan gi dere den informasjon dere trenger, og gjerne sende dere på eksemskole om det finnes nær dere så dere får lære alt om smøring og sånt, et veldig fint tilbud.

Eksemskole hørtes bra ut! Bra du nevner det, så kan jeg spørre legen om det er noe i nærheten :)

Virker som du har testet en masse. Har du tilfeldigvis prøvd den som heter SH hudpleiesalve? Det fins en på pumpeflaske og en på tube som er god og tjukk/fet. Sistnevnte brukte jeg mye selv, men virker som om man kun får den via internett. Tenkte du kanskje visste om f.eks apobase er noe tilsvarende..(?)

Håper virkelig vi får resept på kortison, ja. Blir veldig overrasket om vi ikke får det?
 
Sh har jeg ikke brukt, men har hørt om. Men apobase er noe tilsvarende vil jeg tro. Blå er krem og rød er ekstra fet krem.

Eksemskole arrangeres ved barneavdelingen på sykehuset de steder jeg vet om. Det er gratis og du får evt opplæringssenter, altså at nav refunderer lønnen din. Men nå er jo du i perm, la oss håpe du slipper vente så lenge
 
Det på kroppen ligner veldig på atopisk eksem. Gutten min på 3 år fikk de når han var 2-3 måneder og der er kun oljebad HVER dag som fungerer og feite kremer. når han har de værste utbruddene. Men den på kinnet så ikke ut som atopisk eksem, hvert fall ikke slik jeg er kjent med det. Så utrolig vondt og irriterende ut stakkars.
Men enig med Thomar over, ville også prøvd Bepanthen.
 
Det på kroppen ligner veldig på atopisk eksem. Gutten min på 3 år fikk de når han var 2-3 måneder og der er kun oljebad HVER dag som fungerer og feite kremer. når han har de værste utbruddene. Men den på kinnet så ikke ut som atopisk eksem, hvert fall ikke slik jeg er kjent med det. Så utrolig vondt og irriterende ut stakkars.
Men enig med Thomar over, ville også prøvd Bepanthen.
Ja, det på kinnet "oppfører" seg annerledes, men tror det er fordi det er mer eksponert og at han gnir seg inn til skuldra mi når han vil kose/sove. Bepanthen hørtes kjent ut. Mulig jeg har brukt det en gang i tiden selv faktisk. Så mye man glemmer!

Jeg trodde man frarådet for mye bading? Selv om det er olje..?
 
Ja, det på kinnet "oppfører" seg annerledes, men tror det er fordi det er mer eksponert og at han gnir seg inn til skuldra mi når han vil kose/sove. Bepanthen hørtes kjent ut. Mulig jeg har brukt det en gang i tiden selv faktisk. Så mye man glemmer!

Jeg trodde man frarådet for mye bading? Selv om det er olje..?
Eneste som har virkelig fungert her er oljebad da med MASSE olje. Jeg badet han sjelden til å begynne med jeg også for jeg trodde det tørket ut huden, helt til jeg så på Brennpunkt på NRK ei som hadde trillinger på 1 år der alle hadde atopisk eksem. Der var det også kun oljebad som fungerte, og det var da jeg begynte med det. Gjorde fort underverker for vår del, men så lenge han ikke har utbrudd så bader jeg ikke han hver dag.
 
Oljebad er anbefalt behandling, bad sånn ellers er rådet til å begrense.

Det på kinnet kan godt være atopisk eksem, på spedbarn er det helt vanlig at det bryter ut på kinn med blærer.

Om det er eksem er det vel heller KORTISON du trenger enn bephanten, som er en salve for sår stump. Den er god den altså, men det alene tar ikke atopisk eksem. Den er god på sår stump, absolutt. Men den hadde ikke effekt i det hele tatt på eksemet her i huset i alle fall. Hydrokortison hjalp, men ikke nok, vi måtte opp på lociod.
 
Back
Topp