dumme spørsmål fra en snart mamma

Aicelain

Elsker forumet
Marsboerne 20 18
Oktoberlykke 2019
Jeg skal ha mitt første barn i mars, og har noen «dumme» spørsmål :oops:

1. Jeg ser på fødeavdelingen at de pakker babyen inni et mykt teppe under helsetepper. Hva er dette laget av? Og hvor får man kjøpt det?

2. Gode tepper annet enn helsepledd å pakke baby, hvor får man kjøpt det? Ser bare helsepledd i butikker.

3. Gulpekulter, hvor finner man det? Trenger man det? Bør baby gulpe etter hvert måltid?

4. Skal jeg «hamstre» baby sokker? Eller er strømpebukser bedre og lurere?

5. Hvordan få med seg mag på trilletur med en ammende baby? Jeg der for meg skrekksenarioet. Jeg er ute æ triller tur, baby finner ut at nå er han sulten, det blir full skrik. Men det er vinter og kaldt, jeg vil ikke ta han opp av varmen og nermeste innendørs plass er 10-15 min unna. Er eneste valg morsmelkerstatning på flaske? Jeg har nemmelig hørt at jeg ikke kan ha morsmelk på termos da det blir masse bakterier.

6. Er bæresjal bedre enn bæresele til en nyfødt?

7. Hvor legger dere spedbarnet i fra dere når han er sovnet? Har dere ekstra kurv/seng i stua eller legger dere baby på soverommet? Jeg har tenkt om vi skal kjøpe kurv å ha i stua til han, slik at jeg kan følge med han i stua mens han sover som nyfødte gjør mye.

8. Hvis jeg drikker kofein i svangerskapet, kan det føre til en gråtebaby på grunn av «kofeinavhengighet»?
Jeg liker ikke kaffe, men drikker en boks cola zero om dagen. I helga blir det ofte to


På forhånd takk fra en mom to be :)
 
Jeg skal ha mitt første barn i mars, og har noen «dumme» spørsmål :oops:

1. Jeg ser på fødeavdelingen at de pakker babyen inni et mykt teppe under helsetepper. Hva er dette laget av? Og hvor får man kjøpt det?

2. Gode tepper annet enn helsepledd å pakke baby, hvor får man kjøpt det? Ser bare helsepledd i butikker.

3. Gulpekulter, hvor finner man det? Trenger man det? Bør baby gulpe etter hvert måltid?

4. Skal jeg «hamstre» baby sokker? Eller er strømpebukser bedre og lurere?

5. Hvordan få med seg mag på trilletur med en ammende baby? Jeg der for meg skrekksenarioet. Jeg er ute æ triller tur, baby finner ut at nå er han sulten, det blir full skrik. Men det er vinter og kaldt, jeg vil ikke ta han opp av varmen og nermeste innendørs plass er 10-15 min unna. Er eneste valg morsmelkerstatning på flaske? Jeg har nemmelig hørt at jeg ikke kan ha morsmelk på termos da det blir masse bakterier.

6. Er bæresjal bedre enn bæresele til en nyfødt?

7. Hvor legger dere spedbarnet i fra dere når han er sovnet? Har dere ekstra kurv/seng i stua eller legger dere baby på soverommet? Jeg har tenkt om vi skal kjøpe kurv å ha i stua til han, slik at jeg kan følge med han i stua mens han sover som nyfødte gjør mye.

8. Hvis jeg drikker kofein i svangerskapet, kan det føre til en gråtebaby på grunn av «kofeinavhengighet»?
Jeg liker ikke kaffe, men drikker en boks cola zero om dagen. I helga blir det ofte to


På forhånd takk fra en mom to be :)

1. Teppet er laget av flanell, aldri brukt det når vi har kommet hjem fra sykehus. Bruker ikke helsetepper heller når jeg tenker meg om.

2. Jeg strikker rilletepper av ull, de bruker vi året rundt. Ull er gull!

3. Gulpekluter av gas er et must, vi bruker de til ALT, og har sikkert 50 av de. Selger de på de fleste barneutstyrsforretninger. Babyen trenger ikke gulpe, men noen gulper mer enn andre.

4. Strømpebukser! Sokker faller av, hele tiden. Mine har stort sett blitt kledd i body og strømpis inne, bukse var for når vi gikk ut.

5. Jeg tar bare baby opp av vogna, bretter frem puppen, og lar det stå til. Om jeg ikke finner en plass å gå inn. Tar ikke de lengste trilleturene til å begynne med uansett.

6. Elastisk sjal er bedre enn bæresele til nyfødt. Og relativt enkelt å få til.

7. Vi har vugge i stua.

8. Så små mengder som du snakker om her går helt fint. Får nok i meg mer enn deg i løpet av en dag (elsker elsker te for tiden), og har aldri opplevd noen problemer.
 
Jeg skal ha mitt første barn i mars, og har noen «dumme» spørsmål :oops:

1. Jeg ser på fødeavdelingen at de pakker babyen inni et mykt teppe under helsetepper. Hva er dette laget av? Og hvor får man kjøpt det?

2. Gode tepper annet enn helsepledd å pakke baby, hvor får man kjøpt det? Ser bare helsepledd i butikker.

3. Gulpekulter, hvor finner man det? Trenger man det? Bør baby gulpe etter hvert måltid?

4. Skal jeg «hamstre» baby sokker? Eller er strømpebukser bedre og lurere?

5. Hvordan få med seg mag på trilletur med en ammende baby? Jeg der for meg skrekksenarioet. Jeg er ute æ triller tur, baby finner ut at nå er han sulten, det blir full skrik. Men det er vinter og kaldt, jeg vil ikke ta han opp av varmen og nermeste innendørs plass er 10-15 min unna. Er eneste valg morsmelkerstatning på flaske? Jeg har nemmelig hørt at jeg ikke kan ha morsmelk på termos da det blir masse bakterier.

6. Er bæresjal bedre enn bæresele til en nyfødt?

7. Hvor legger dere spedbarnet i fra dere når han er sovnet? Har dere ekstra kurv/seng i stua eller legger dere baby på soverommet? Jeg har tenkt om vi skal kjøpe kurv å ha i stua til han, slik at jeg kan følge med han i stua mens han sover som nyfødte gjør mye.

8. Hvis jeg drikker kofein i svangerskapet, kan det føre til en gråtebaby på grunn av «kofeinavhengighet»?
Jeg liker ikke kaffe, men drikker en boks cola zero om dagen. I helga blir det ofte to


På forhånd takk fra en mom to be :)

1. Har du alt fått svar på. [emoji4] Det er nesten mer en klut enn et teppe, egentlig, og neppe noe du trenger hjemme.

2. I likhet med hun over har jeg strikket selv. Ønsk deg strikketeppe av noen hvis du ikke strikker selv?

3. Jeg har kjøpt på Kid, Princess og barneutstyrsbutikker. Har både gas og flanell, gas er MYE bedre. [emoji106] Det er veldig individuelt hvor mye baby gulper.

4. Barn er forskjellige. Til min første syntes jeg det var håpløst med sokker, da foretrakk jeg bukser med føtter eller strømpebukser. Til mini som nå er to uker er det stikk motsatt, jeg foretrekker sokker. [emoji23] Så se an behovet er mitt tips! Butikkene er der etter fødsel også.

5. Etter hvert vil babyen og du få rutiner på hvor ofte dere ammer, og da vet du omtrent hvor lenge du kan være ute. Det blir gjerne ikke så lange turer i begynnelsen med vinterbaby. Og det krever litt tilvenning å få all logistikken med en baby til å gå opp - alt som innebærer at man skal ut av huset må tilpasses spising og soving, og om du tror det blir lettere når man begynner med fast føde, så er svaret nei. [emoji23][emoji23] (Neida, det er bare nye rutiner som må innarbeides. Men jeg stresset verre med det i starten.)
Du lærer deg denne kabalen!

6. Det er vel smak og behag, men ikke alle bæreseler er ergonomisk riktige for de helt små, og noen må benyttes med et spedbarnsinnlegg (f.eks eldre modeller av Ergobaby) som kan bli litt varmt og tett. Jeg brukte Ergobaby 360 fra fødsel med førstemann, denne gangen har jeg Caboo close (hybridsjal) og liker det bedre. Ikke så klumpete, like lett å få på seg, og babyen kommer tettere inn kroppen uten masse stoff i mellom.

7. Har babynest, men min erfaring er at babyen stort sett sover oppå meg eller pappaen i starten ... [emoji23] Ingen av mine har sovet godt alene som nyfødte, de våkner så fort de blir lagt ned.
Storesøster sov ute i vogn fra hun var 5-6 mnd.
 
1. Jeg ser på fødeavdelingen at de pakker babyen inni et mykt teppe under helsetepper. Hva er dette laget av? Og hvor får man kjøpt det?
Flanell, tenker jeg. Du får kjøpt flanellskluter på Princess og lignende butikker billig. Jeg har brukt de bittelitt i starten til sommerbarn, men til marsbarnet blir det ull. Men de er veldig praktiske å ha til typ stelleunderlag, "ekstralaken" i vognen som man bare kan rive av og legge i pose hvis det blir flekker ved gulp eller bleieskift i vogn.

2. Gode tepper annet enn helsepledd å pakke baby, hvor får man kjøpt det? Ser bare helsepledd i butikker.
Vi fikk et fint (og rimelig, tror jeg), tynt ullteppe med litt elastikk til ett av barna, det var kjøpt på apoteket. Mykt og varmt, uten å klø.

3. Gulpekulter, hvor finner man det? Trenger man det? Bør baby gulpe etter hvert måltid?
Gulpekluter får du "overalt", Princess, Kid, barnebutikker etc. Man trenger det! Du blir kjent med gulperutinene til ditt barn etter hvert, men de fleste trenger å rape etter mat, og ofte kommer det da litt gulp. Jeg har brukt det under hodet i vogna til gulpebarnet mitt.

4. Skal jeg «hamstre» baby sokker? Eller er strømpebukser bedre og lurere?
Smak og behag! Jeg kjøper mest strømpebukser, men det er også fordi jeg skal ha jente og tenker at jeg sikkert får noen små kjoler og sånt som blir finere med strømpebukser (kjøper ikke mye kjoler til baby selv da jeg synes det er upraktisk).

5. Hvordan få med seg mag på trilletur med en ammende baby? Jeg der for meg skrekksenarioet. Jeg er ute æ triller tur, baby finner ut at nå er han sulten, det blir full skrik. Men det er vinter og kaldt, jeg vil ikke ta han opp av varmen og nermeste innendørs plass er 10-15 min unna. Er eneste valg morsmelkerstatning på flaske? Jeg har nemmelig hørt at jeg ikke kan ha morsmelk på termos da det blir masse bakterier.
Du lærer fort spisemønsteret til babyen din, og da legger du trilleturens lengde og avstand til ammestopp etter det :)

6. Er bæresjal bedre enn bæresele til en nyfødt?
Jeg liker bedre sjal, mannen liker bedre sele. Mange seler kan ikke brukes før en viss alder/størrelse, det står i bruksanvisningen. De fleste sjal kan brukes fra nyfødt.

7. Hvor legger dere spedbarnet i fra dere når han er sovnet? Har dere ekstra kurv/seng i stua eller legger dere baby på soverommet? Jeg har tenkt om vi skal kjøpe kurv å ha i stua til han, slik at jeg kan følge med han i stua mens han sover som nyfødte gjør mye.
Forrige hadde vi i softbagen til søskenvognen. Nå lurer jeg på å ha lekegrind og bruke den som sted for dagsoving i stua innimellom i starten.

8. Hvis jeg drikker kofein i svangerskapet, kan det føre til en gråtebaby på grunn av «kofeinavhengighet»?
Jeg liker ikke kaffe, men drikker en boks cola zero om dagen. I helga blir det ofte to
Ingen anelse!
 
Ingen dumme spørsmål i det hele tatt og du har fått gode svar på det du lurer på.

Jeg er enig med de andre.

Jeg har ikke brukt flanell under teppe hjemme, og ikke brukt særlig mye helsetepper heller, men de enkle teppet jeg har strikket til hver av dem i tynn ul, "nøstebarnteppe". Men det selges tepper i alle mulige sorter også.

Gulpekluter får du overalt og vi har mange men det er fordi vi også har brukt dem som brettebeier da. Noen guper mye, andre guper ikke, men kluter er alltid godt å ha, så kjøp noen og kjøp flere dersom du får en gulpebaby.

Babysokker er søte, strømebukser sitter på.

Og nei, du trenger slett ikke mme på flaske på tur, du får ikke gitt den tlen hylende unge nedi vogna uansett, ungen må opp og der har du puppen med ferdig varm og klar melk. Men de er ikke ofte jeg har måttet amme på tur altså, sånn på ren trilletur husker jeg egentlig bare en gang. Samlet, på tre barn. (Men klart, jeg har jo trillet på lenger tur med planlagt stopp et sted og ammet der etc da. Men sånn uplanlagt ungen hyler og må ammes, det var en gang med eldste.

Jeg elsket det elastiske sjalet med de to eldste, jeg elsket det forsvidt med yngste også men det gjorde ikke hun så det ble mindre brukt med henne. Brukt en del meitai med dem alle når de ble eldre. Men her er det smak og behag, jeg tror mannen hadde foretrukket en klips-sele om vi hadde hatt det.

Vi har hatt seng i stua, vugge i stua og baby sovende på folk. Med minstemor var både jeg og mannen hjemme nesten hele første året av hennes liv (Jeg hadde pemisjon, mannen ble desverre arbeidsledig en mned før hun ble født og var hjemme i 11 mnd.) så da hadde hun liksom alltid en å ligge på og sov best sånn. Etterhvert tok de jo den lange dubben på trilletur

De mengdene du omtaler er innenfor det som er greit mener jeg. Jeg drikker ikke koffein-drikke selv (liker ikke) så jeg har ikke helt satt meg inn i det, men det står på matportalen.
 
Jeg skal ha mitt første barn i mars, og har noen «dumme» spørsmål :oops:

1. Jeg ser på fødeavdelingen at de pakker babyen inni et mykt teppe under helsetepper. Hva er dette laget av? Og hvor får man kjøpt det?

2. Gode tepper annet enn helsepledd å pakke baby, hvor får man kjøpt det? Ser bare helsepledd i butikker.

3. Gulpekulter, hvor finner man det? Trenger man det? Bør baby gulpe etter hvert måltid?

4. Skal jeg «hamstre» baby sokker? Eller er strømpebukser bedre og lurere?

5. Hvordan få med seg mag på trilletur med en ammende baby? Jeg der for meg skrekksenarioet. Jeg er ute æ triller tur, baby finner ut at nå er han sulten, det blir full skrik. Men det er vinter og kaldt, jeg vil ikke ta han opp av varmen og nermeste innendørs plass er 10-15 min unna. Er eneste valg morsmelkerstatning på flaske? Jeg har nemmelig hørt at jeg ikke kan ha morsmelk på termos da det blir masse bakterier.

6. Er bæresjal bedre enn bæresele til en nyfødt?

7. Hvor legger dere spedbarnet i fra dere når han er sovnet? Har dere ekstra kurv/seng i stua eller legger dere baby på soverommet? Jeg har tenkt om vi skal kjøpe kurv å ha i stua til han, slik at jeg kan følge med han i stua mens han sover som nyfødte gjør mye.

8. Hvis jeg drikker kofein i svangerskapet, kan det føre til en gråtebaby på grunn av «kofeinavhengighet»?
Jeg liker ikke kaffe, men drikker en boks cola zero om dagen. I helga blir det ofte to


På forhånd takk fra en mom to be :)

1 - det er sikkert noe de har der, brukte bare helseteppe når jeg fødte, hjemme aldri noe «spesielt teppe» min var klistremerkebaby, sov bare oppå oss uansett

2 - vi liker gode ullpledd det lille vi har brukt. Mor Signes fra nøstebarn er digg!

3 - KID, princess, barnas hus etc. Ikea har vel og. Ikke alle barn gulper, noen gulper ekstremt. Noen foretrekker flanellskluter, andre gaskluter. Min gulpet mye frem til ca 5-6 mnd, så vi hadde alltid 2-3 i nærheten. Andre bruker det overhodet ikke.

4 - der er de så forskjellige. Min er mai-barn og brukte knapt sokker eller strømpebukser, stort sett barføtt. Har kanskje hatt 1-2 par frem til han nå begynte i barnehagen.

5 - ammegenser i ull, pakk inn deg og mini i en stor jakke, kan både stå og sitte når du ammer :) har selv ammet gående på skogstur vinterstid og på ukeshandel på Coop obs :p har aldri giddi å styret med flaske når vi kunne bare slenge ut pupp med trygg mat i rett temperatur, selv når vi delammet ble flaskene igjen hjemme :p Lærte meg etterhvert å amme mens mini satt i bæresele, og det var gull verdt, da blir man ustoppelig, hehe! Min trivdes ikke i vogna, så bæresele var gull verdt og mesteparten av permisjonen ble brukt i skogen og på fjellet, så lærte meg fort å amme utendørs :)

6 - elastisk bæresjal er veldig kjekt til nyfødt, vi brukte Caboo close de første ukene, helt fantastisk! Min bodde der, roet seg ingen andre steder og jeg var mye alene i starten, så da fikk jeg ordnet mat etc selv. Etter de første ukene har vi brukt både sele, vevd sjal og meh dai, blir mest sele hos oss, men det er smak og behag :)

7 - ...legge fra seg? Gikk aldri med min :p Satte meg godt tilrette i sofaen, så på TV, spiste, sov selv etc. Tok ham i bæresjalet om det var noe som måtte gjøres. Etterhvert kunne han ligge litt i babynest i sofaen, og var vel tilsammen en time i en seng vi hadde på stua. Min trengte kroppskontakt, så det var uaktuelt. Men der er unger veldig forskjellige.

8 - husker ikke i farten, men tror to bokser er godt under det som er noe «farlig» mengde koffein, matportalen har en oversikt over anbefalt maks daglig inntak om jeg husker rett :)

Ikke dumme spørsmål, lykke til!
 
Må si som de andre, og det er iallefall at dette ikke var dumme spørsmål. Og du er garantert ikke den siste som lurer på dette, ergo er dette nyttig for flere førstegangsmammaer.. Flotte spørsmål, og de har fått minst like flotte svar!:) Masse lykke til:Heartred
 
Så bra ser du har fått massa svar på fina spørsmål :) Lycka till gled deg till en underbar dit med baby i huset
 
Vi bruker nesten ikke tepper, men det kan hende det er annerledes med vinterbarn. Jenta mi er nå 5 måneder, og siden fødsel har vi kun måttet stoppe for mat på tur 1 gang. Og da var hun sulten før vi gikk ut. Men hun hadde problemer med brystvegring så da ble det sånn. Ammet I veikanten ^^
 
Jeg skal ha mitt første barn i mars, og har noen «dumme» spørsmål :oops:

1. Jeg ser på fødeavdelingen at de pakker babyen inni et mykt teppe under helsetepper. Hva er dette laget av? Og hvor får man kjøpt det?

2. Gode tepper annet enn helsepledd å pakke baby, hvor får man kjøpt det? Ser bare helsepledd i butikker.

3. Gulpekulter, hvor finner man det? Trenger man det? Bør baby gulpe etter hvert måltid?

4. Skal jeg «hamstre» baby sokker? Eller er strømpebukser bedre og lurere?

5. Hvordan få med seg mag på trilletur med en ammende baby? Jeg der for meg skrekksenarioet. Jeg er ute æ triller tur, baby finner ut at nå er han sulten, det blir full skrik. Men det er vinter og kaldt, jeg vil ikke ta han opp av varmen og nermeste innendørs plass er 10-15 min unna. Er eneste valg morsmelkerstatning på flaske? Jeg har nemmelig hørt at jeg ikke kan ha morsmelk på termos da det blir masse bakterier.

6. Er bæresjal bedre enn bæresele til en nyfødt?

7. Hvor legger dere spedbarnet i fra dere når han er sovnet? Har dere ekstra kurv/seng i stua eller legger dere baby på soverommet? Jeg har tenkt om vi skal kjøpe kurv å ha i stua til han, slik at jeg kan følge med han i stua mens han sover som nyfødte gjør mye.

8. Hvis jeg drikker kofein i svangerskapet, kan det føre til en gråtebaby på grunn av «kofeinavhengighet»?
Jeg liker ikke kaffe, men drikker en boks cola zero om dagen. I helga blir det ofte to


På forhånd takk fra en mom to be :)

Ser du har fått mange gode svar, men kan komme med min erfaring på noe av det også. Gulpekluter er gull! Liker best gaskluter, ikke flanell. Når det gjelder sokker vs. strømpebukse så tror jeg det er veldig individuelt hva man foretrekker! Personlig hater jeg sokker, og skulle ønske jeg hadde kjøpt flere strømpebukser. Men det må du nesten bare se når babyen kommer. Mitt råd er å generelt ikke kjøpe for mye klær før fødselen, før du finner ut hva som funker for dere :) Strikket teppe i ull er supert.

Jeg har ammet mang en gang på trilletur, og det går jo helt fint! Men etter hvert når babyen spiser sjeldnere så kan du tilpasse turen slik at du vet det går en stund før han/hun skal ha mat igjen :)

Her er det ikke snakk om å legge fra oss babyen når han er sovnet.. Han sover oppå en av oss. Men det er nok lurt å ha en vugge, babynest e.l. hvis babyen kan sove for seg selv.

Masse lykke til! Ikke dumme spørsmål i det hele tatt :)
 
Det er så mye å tenke på når man blir mamma! Bare fornuftig å tenke gjennom ting på forhånd og stille masse spørsmål [emoji5]
Du har fått mange fine svar. Jeg har en ting å tilføre ang. vugge/kurv i stue: det er kanskje lurt å ha en trygg plass å legge babyen fra deg hvis det plutselig skulle skje noe (type: bakepapiret i stekeovnen tar fyr el.) Vi tenkte spesielt på dette siden vi har hund. Men er nok lurt å tenke gjennom for de som ikke har kjæledyr også (spesielt viktig når babyen begynner å rulle). Vi har en Leander vugge og er veldig fornøyd med den.
Er også enig i at du med en del ting kan vente og se an behovet. Du trenger ikke å ha alt på plass før babyen kommer.
Lykke til og kos deg som mamma! [emoji4]
 
Nypumpet morsmelk kan forresten stå 6-8timer i romtemperatur. Jeg pumpet til en tvilling og tok med flasken nedi posen hennes, da holdt den seg passe varm til om hun ble sulten. Hvis ikke fikk hun den på neste måltid.
 
Tepper er det ikke sikkert du trenger. Jeg brukte det mest på sommerbarnet. Januar babyen lå i Leander vugge med helseteppe eller ingenting over seg i stua. Ute var det dun dyne som gjaldt. Men som noen skriver så er butikken åpen etter fødsel også. Vi stoppa innom Cubus på vei hjem fra syehuset. Ble anbefalt å ikke kjøpe så mye klær i str 50. Men viste seg at mine barn trengte str 44 den første mnd med sine 2.7 kg. Så går veldig bra å handle etterpå. Det med tur går fint vettu. Man må nesten beregne at man kan komme noen ganger på måltider. Ikke alle babyer gulper. Begge mine gulpet minimalt og den yngste har til å med refluks. Det et så stor forskjell på varn. Jeg har masse gulperkluter som er mer eller mindre ubrukte selv etter to barn.
 
Så bra spm, har ikke tenkt over disse selv. Men lærte noe nytt nå som førstegangs selv[emoji1305]
 
Ingen dumme spørsmål , og ser at du allerede har fått mange gode svar :happy:
 
Takk for flere gode svar :D Hyggelige mammaer der ut.

Jeg har kommet på et dumt et til da:angelic:
- trenger nyfødte pysj? De sover mye? Lar man de bare sove i feks body? Har ikke sett pysj i spedbarn størrelser noen gang
 
Takk for flere gode svar :D Hyggelige mammaer der ut.

Jeg har kommet på et dumt et til da:angelic:
- trenger nyfødte pysj? De sover mye? Lar man de bare sove i feks body? Har ikke sett pysj i spedbarn størrelser noen gang

Vi har brukt pysj til våre om natten (driver ikke og skifter fram og tilbake når de sover på dagen, nei!), men det gjør du jo akkurat som du vil med. Og det finnes massevis av pysjer fra 50 og oppover. [emoji6]
 
Ser at det er få som bruker flanell-«kladd» innenfor teppet. Vi bruker gulpeklut i flanell under hodet, inni teppet. Men jenta her gulper mye. Da slipper vi vaske teppene så ofte. Lettere å vaske «kladdene» :)
Lykke til! :)
 
Back
Topp