Duk på spisebordet?

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Jeg kunne ikke tenkt meg å ha spisebordet uten duk kjenner jeg. Men tanken ble utfordret av en kollega. Hvorfor ha duk på bordet når det enda er "nytt og fint"?

Svaret for min del er dels at bordet er ikke helt nytt og fint. Det er bare fem år men det er fem år med små barn og har dunket i bordet med bestill til tider så en del hakk. Og dels så synes jeg bordet er så iøynefallende uten. Bordet er sånn "nesten svart" fra IKEA. 1,05 bredt og er vel ca 2,5 langt med to plater på en halvmeter hver som kan legges i midten når vi er mange

Så det blir en stor svart flate som jeg ikke setter helt pris på.

Dessuten har vi altså barn på 2, 7 og 9 år så for tiden bruker vi voksduk. Siden bordet kan utvides har det deling på midten og veltet glass der gir så mye jobb... Vi hadde vel og merke langt vekk voksdukene og har et utvalg duker som tåler hyppig vasking ikke må strykes som ble brukt inntil yngstemor begynte å spise selv.

Jeg er oppvokst med duk. Men mamma har begynt med spisebrikker rett på bordet til tider nå

Svigermor har et massivt trebord i naturlig farge og ikke lakket (sikkert oljet en gang i tiden) og bruker hverken duk eller spisebrikker eller noe som helst. Det bordet "trenger" ikke beskyttelse på samme måte som blankere flater som kan ripes opp. Men mest av alt er det nok personlige preferanser.

Mye tanker og langt innlegg. Men bruker dere duk på spisebordet?

(vi spiser altså alltid i spisestuen, på kjøkkenet har vi ikke spisebord.)
 
Vi bruker ikke duk på spisebordet.
Bordet er ganske nøytralt og glir inn med resten av innredningen og tåler mye så må ikke beskyttes av en duk.
Lille har akkurat begynt med fast føde og søler av hjertens lyst og liker også å gnage på bordkanten når hun sitter i stolen, så da er det lettest å ikke ha noe på bordet.:p
Har også en katt som er som en magnet på duker :rolleyes: ikke så digg med en svær pelsflekk på duken.

Men syns det er veldig koselig med duk på bordet og prøver å huske å slenge på en ved spesielle anledninger
 
Nei :p vi bruker ikke duk i det hele tatt.
Tror vi har fått noen juleduker av svigermor, og noen løpere, men de blir ikke brukt. Ingen av oss liker duk :p
 
For tiden bruker vi ikke duk men når vi gjør det er det for å beskytte bordet:p opplevde at det ble mer styr å vaske duken etter hvert selv om det er voksduk. Enklere å tørke av bordet fordi da må jeg gjøre det med en gang.
 
Kun løper på spisebordet, en sjelden gang duk og iblant ingenting. Det varierer. Bordet er ubehandlet furu på bordplaten og har en del hakk, men skal pusse det ned når ungene blir større. Er forresten Lom-bord.
 
Vi bruker kun duk når vi har besøk. Vi har jo en baby som reiser seg opp ved bordet, men også en utrolig klumsete 5-åring.
 
Jeg bruker duk kun i juleselskap, den eneste duken jeg eier er rød. :hilarious: Vi har et massivt eikebord, og jeg synes det passer best uten duk til den stilen vi har hjemme. Alt er i hvitt og trefarget ellers også, med masse grønne planter. Et digert trebord med hvit pynt og en plante glir rett inn. Når bordet begynner å se litt slitt ut oljer vi det bare. Vips ser det helt nytt ut igjen. :D
 
Vi har et hvitlakkert bord med litt hakk her og der, men siden det er et "midlertidig" bord, har vi ikke brydd oss så mye om at det kommer litt hakk i det, så vi bruker ikke duk. Tørker/vasker av bordet flere ganger om dagen, men det tar jo ikke mange sekundene.

(Vi kjøpte et billig, brukt og ganske lite bord mens vi leide leilighet, vi har planer om å kjøpe et ordentlig bord som passer til spisestua nå som vi har kjøpt hus, men ikke funnet det perfekte bordet enda. Så nå har vi brukt vårt midlertidige bord i 6 år.)
 
Vi bruker voksduk, og fornøyd. Mye finere med enn uten syns jeg. Vi har hvitt bord, og der ble nesten for hvitt. Nydelig voksduk kjøpte jeg på jysk[emoji7] knallbillig[emoji7][emoji7][emoji7]
 
Duk er ikke min stil. Ser på det som litt gammeldags, og har aldri funnet en duk jeg synes har vært fin. Dessuten så er bordene våre så fine at å legge duk på hadde vært en synd.

:laughing025
 
Nei. Bordet vårt er en skatt, som vi ikke vil dekke med en duk. Løper bruker vi innimellom da.

14633096_10157585777700026_5433261965265166655_n.jpg
 
Har notorisk duk på spisebordet. Det er gammelt og flekkete, og planen er å male det, men har ikke kommet så langt enda [emoji28]
 
Har ei løper istedet.
 
Vi har bare en løper på spisebordet, som vi fjerner når vi spiser der [emoji4]
Bordet er relativt nytt så jeg syns det er finest uten duk [emoji6]
Om du vil fornye bordet deres litt billig, kan du jo legge folie på toppen?
 
Vi bruker duk på spisebord. Men den er gjennomsiktig blank så vi får vist frem bordet.
Normalt pleier vi, og ha duk på salongbord også. Den begynte dem to små, og rive i hele tiden så vi måtte fjerne den. Den var ikke gjennomsiktig da, for det bordet liker jeg ikke :yuck:
 
Bruker kun duk til jule- og nyttårsmiddagene, eller andre spesielle anledninger.
 
Vi har en fin voksduk, som ikke ser ut som de klassiske "plastikkdukene," og det er veldig greit.
Vi bryr oss generelt ikke så mye om "bruksmerker," men det er så kjekt å kunne vaske bort søl og å bytte på duken etter resten av interiøret. :)
 
Back
Topp