Dugnad i bhg

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
For dere som har det.

Hvor mye dugnad er det i barnehagen?

Hvor går grensen for når du evt ville tenkt "nei her orker jeg ikke/har jeg ikke muligheten til å ha barnet mitt, pga mye dugnad"?
 
Den bhg vi har nå har ikke dugnad.

Den bhg lillesøster begynner i til høsten har. Husker ikke hvor mye

Hvor mye som er for mye synes jeg er vanskelig å ta stilling til, da må man kontakte alle bhg før man søker og spørre da, for det et ikke noe jeg noen gang har fått oppgitt før jeg har takket ja til plassen. (erfart fra tre ulike bhg med ulik praksis, hhv "frivillig dugnad" "ingen dugnad" og "dugnad som faktureres om ikke utført nok timer" (som vel strengt tatt ikke er lov. Men den er foreldreeid så det er vel bestemt sånn av foreldrene og da så)
 
I kontrakten vår står det 10 timer dugnad pr.familie i året. Er som regel ikke så mange timer vi er satt opp. Synes det er en helt grei avtale. Er privat bhg. De setter også opp etter hva som passer den enkelte familien (helse, egenskaper osv).
 
Har aldri hørt om eller opplevd i noen av barnehagene våre barn har gått i at det skulle være noe dugnad :p Hverken priv eller kommunal
 
Tror det er dugnad et par ganger i året. Er samboer som tar seg av det. Er privat bhg, så er vel bare sånn det er. Liker ikke helt at vi får regning hvis vi ikke møter opp da, men ikke vært noe problem hittil.
 
Vi hadde dugnad 1 gang i året og det var før 17.mai. Da ble lekeområdet fikset opp og leker reparert.
Jeg har sendt samboeren på de dugnadene da jeg ikke kan gjøre tunge ting, og ikke er flink til å tilpasse arbeidsmengde etter helsen så da er det best å være hjemme med ungen ;)
Nå er vår sønn skolegutt så har ikke hørt noe om dugnad på skolen før 17.mai.
 
Har vel vært dugnad i barnehagen et par-tre ganger mens vi hadde barn i barnehage første gang, da var det snakk om å bygge vognskjul, male opp lekestativene og slikt. Var ingen av oss som kunne stille noen av gangene, men aldri hørt noe om det. Er ikke noe ordinært eller kontraktfestet om det.
 
Vi hadde en til to ganger i året.
 
1 gang i året hos oss :)
 
Den bhg vi har nå har ikke dugnad.

Den bhg lillesøster begynner i til høsten har. Husker ikke hvor mye

Hvor mye som er for mye synes jeg er vanskelig å ta stilling til, da må man kontakte alle bhg før man søker og spørre da, for det et ikke noe jeg noen gang har fått oppgitt før jeg har takket ja til plassen. (erfart fra tre ulike bhg med ulik praksis, hhv "frivillig dugnad" "ingen dugnad" og "dugnad som faktureres om ikke utført nok timer" (som vel strengt tatt ikke er lov. Men den er foreldreeid så det er vel bestemt sånn av foreldrene og da så)

Står det ikke i vedtektene?
 
Står det ikke i vedtektene?
Jo, det står der, men det er jo dem jeg har fått etter at vi har fått tildelt og godttatt plassen, de har ikke vørt tilgjengelige åpent på nett eller noe slikt og jeg har ikke bedt om å få dem tilsendt før jeg søker.

Altså, jeg har bare erfaring med private bhg, for de kommunale tror jeg de ligger på kommunens nettside
 
Vi hadde en til to ganger i året. Her gjorde de noe helt genialt, og kombinerte dugnadene med grillfest med ungene. Da kunne de voksne komme rett fra jobb, og bare slenge medbrakt grillmat på barnehagens ferdig oppvarmede grill. Etterpå var det effektiv dugnad for de voksne, mens barna lekte rundt. :)

Mannen min reiser en del i jobben, og jeg jobber et par kvelder i uken. Det gjør at en av oss ganske ofte er alene med barna, så dugnader og alt slikt kan veldig lett bli et ork og et puslespill å få til når vi ikke har barnevakt. Barnehagen var et fantastisk unntak fra stresset med å få byttet vakter o.l., for der kunne vi faktisk delta på dugnad selv om vi var alene med barna den kvelden. :)
 
Jo, det står der, men det er jo dem jeg har fått etter at vi har fått tildelt og godttatt plassen, de har ikke vørt tilgjengelige åpent på nett eller noe slikt og jeg har ikke bedt om å få dem tilsendt før jeg søker.

Altså, jeg har bare erfaring med private bhg, for de kommunale tror jeg de ligger på kommunens nettside

Leser alltid vedtekter før jeg takker ja til plass, det er jo mye der man forplikter seg til. Barnehagen burde sendt de ut sammen med tilbudsbrevene
 
Har ikke vært noen overraskelser i dem som jeg har takket ja til
 
Jeg hadde ikke lest vedtektene da de ikke går ann å åpne, og heller ikke fått de på ark etter tildelt plass. Jeg syntes all dugnad i en kommunal barnehage er for mye dugnad. Det var det avgjørende punktet for at om vi står på venteliste på en annen bhg.

Joda jeg stille opp så sant jeg har mulighet, men det er vanskelig og hvertfall når de helst ser at man kommer uten barna og midt i leggingen.
 
Back
Topp