Du som har født...

M

Moderator Irene

Guest
Ble ting slik du hadde sett for deg? :)
Hva ble evt anderledes?
 
Nei. Ble satt i gang og ble mer intenst og vondt enn jeg opplevde første gang
 
Gikk inn med et åpent sinn. Regnet med at fødsel ville starte av seg selv, men endte opp med igangsetting - så den biten ble jo ikke "som planlagt". Igangsetting synes jeg var langtekkelig og vondt. Fødemessig var jeg jo klar over at det ville være vondt, men ingenting kunne forberedt meg på hvor intenst smertefullt det var å trykke ut en baby.
 
Ting ble absolutt ikke hva jeg hadde sett for meg.
Jeg hadde sett for meg en fødsel med minst mulig folk, en jordmor og barnepleier hadde holdt i massevis. Og jeg trodde ikke det skulle ta så lang tid.

Jeg fekk derimot ca 30 timer med masrier, 8 timer aktiv fødsel, en epedural som ikke virket som den skulle, 9 leger/jordmødre/barnepleiere på fødestua og en baby tatt med sugekopp som ikke pustet når han kom ut og som endte en uke på nyfødt intensiven.

Har lært å være forbredt på alt heretter.
 
Overhode ikke. Håpet på en naturlig fødsel på ABC, men fikk det stikk motsatte. Fikk verdens beste premie på slutten da :)
 
Trodde det skulle være vondere enn det var. Hadde ingen andre forventinger så ble positivt overrasket :)
 
Jeg gikk med modningsrier i 2 dager før det virkelig skjedde noe, fikk være på sykehuset grunnet dårlig vær og dermed vanskeligheter med transport dersom fødselen virkelig skulle starte :) hadde ikke sett for meg dette, utrolig frustrerende å ha så vondt uten at fødselen var skikkelig i gang..

Ellers er jeg positivt overrasket, trodde fødselen skulle være verre enn den var, det var ikke så vondt som jeg hadde forestilt meg :D dette på tross av at jeg ikke fikk smertelindring, ble klippet og at lillejenta var stjernekikker :)
 
Jeg forventet en lang og vanskelig fødsel siden lillebror satt i seteleie. Har jo hørt så mye skrekkhistorier om setefødsler, og fryktet keisersnitt. Heldigvis ble ikke ting slik jeg hadde trodd og fryktet. Fikk en helt fantastisk fødsel, som gikk mye raskere enn de to andre (enda de også gikk ganske fort). Det var ikke noe problemer med å få han ut med rompa først, noe som jeg hadde lest skulle være helt forferdelig. Har også hatt en frykt for epidural, noe jeg hadde inntrykk av at jeg måtte ha om jeg skulle føde i sete. Men slapp heldigvis den også. Så her ble alt mye bedre enn forventet :) Hadde aldri trodd at en setefødsel skulle bli en drømmefødsel
 
Så synd det ikke ble ABC på deg! Hva var det som gjorde at det ikke ble som "planlagt"?
Fikk startet der + barsel så jeg er glad for det. Var vel lengden på fødselen og hvor kort jeg klarte å være hjemme som sjokkerte meg. Til tross for at jeg var veldig innstilt på at fødsel ikke kan planlegges.
 
Fikk startet der + barsel så jeg er glad for det. Var vel lengden på fødselen og hvor kort jeg klarte å være hjemme som sjokkerte meg. Til tross for at jeg var veldig innstilt på at fødsel ikke kan planlegges.

Ikke så lett å planlegge nei, man må virkelig bare ta det som det kommer :) Uansett er prosessen raskt "glemt" når man sitter med disse bittesmå kroppene i fanget, for en lykke :)
 
Ikke så lett å planlegge nei, man må virkelig bare ta det som det kommer :) Uansett er prosessen raskt "glemt" når man sitter med disse bittesmå kroppene i fanget, for en lykke :)
Absolutt verdt det ja :) Lettet over å slippe keisersnitt hvertfall.
 
Ble igangsatt med ballong og det var helt ok. Følte jeg hadde mange innom fødestuen og alle var utrolig dyktige som kunne jobben sin. Er derimot utrolig skuffet over meg selv som ikke greide å holde igjen pressingen i 18 min slik at jeg fikk 2017 baby ikke 2016 som det da ble... kroppen tar styringen selv og jeg har virkelig ingen kontroll lenger mtp pressin. Men kanskje det at jeg nektet å aktivt presse var med på at jeg slapp å rivne og dermed å sy.
 
Jeg skulle føde på hovedsykehuset i Las Palmas på Gran Canaria, og hadde sendt inn fødebrev med ønske om fødestue for "naturlig fødsel", hvor man ikke har seng, monitorer, apparater etc, men badekar, madrass på gulvet, spesielle stoler og lignende.

Ønsket en naturlig fødsel, uten epidural og med kun samboer og jordmor til stede.
Det fikk jeg :) alt gikk kjempefint og ingen komplikasjoner. Sånn sett var jeg kjempeheldig!

Jeg var imidlertid ikke forberedt på hvor vonde riene skulle være, eller bedre sagt, hva slags type smerte det dreide seg om og hvor smerten satt (nederst i ryggen).
Var heller ikke forberedt på så kort opphold mellom hver rie.
Fra første rie kom var det syv minutter mellom hver, og mot slutten ned mot 30 sekunder.
Trodde jeg skulle ha mer tid til å hente meg inn mellom hver rie.

Var heller ikke forberedt på den stemmen som kom ut av meg for å jobbe meg gjennom smerten. Det hørtes ikke ut som meg, og jeg visste ikke at jeg hadde slike lyder/skrik i meg:confused:

Alt i alt har jeg en veldig positiv opplevelse av fødselen. Hadde aldri følelsen av at "nå kommer jeg til å dø". Syntes hele situasjonen var håndterbar, men jeg gikk inn i en transe og var liksom ikke helt tilstede.

Jeg er også veldig fornøyd med at jeg klarte å gjennomføre min egen plan om å holde ut så lenge som mulig hjemme. Orket 9 timer med rier alene hjemme (samboer lå og sov! :D) før vi dro på sykehuset. Da hadde jeg 5 cm åpning, og etter bare 3 timer på fødestua var vår lille datter født:)
 
Jeg gikk med modningsrier i 2 dager før det virkelig skjedde noe, fikk være på sykehuset grunnet dårlig vær og dermed vanskeligheter med transport dersom fødselen virkelig skulle starte :) hadde ikke sett for meg dette, utrolig frustrerende å ha så vondt uten at fødselen var skikkelig i gang..

Ellers er jeg positivt overrasket, trodde fødselen skulle være verre enn den var, det var ikke så vondt som jeg hadde forestilt meg :D dette på tross av at jeg ikke fikk smertelindring, ble klippet og at lillejenta var stjernekikker :)
Må bare spørre, men de modningsriene, gjorde de noe for deg ? Altså, åpnet de osv ? Å hvor lang tid gikk d før fødsel virkelig var i gang ? :)
 
Regnet med en rask fødsel, som sist.. lillegutt ville ikke ut, så vi ble igangsatt på dag 11. Ble innstilt på en litt mer rolig og kontrollert fødsel pga det, men det ble enda en styrtfødsel mye raskere enn nr 2! Så her blir det absolutt ikke fler! ;)
 
Må bare spørre, men de modningsriene, gjorde de noe for deg ? Altså, åpnet de osv ? Å hvor lang tid gikk d før fødsel virkelig var i gang ? :)

Hadde 1 cm åpning når jeg kom på morgenen den 25., 1,5 cm på kvelden, ikke noe mer skjedde fram til 15 den 26., når de sjekket meg klokka 23 hadde jeg plutselig 8 cm :) hun var ute 07.45 den 27. Desember :)

Så riene gjorde veldig lite i starten, men var like vonde som de som kom senere :)
 
Back
Topp