Du som er gravid.. *vaksinering*

Det hang lapper på legekontoret hvor det sto at vi burde, og info om felles vaksinedag, så jeg bare møtte opp
 
http://www.fhi.no/tema/influensa/influensavaksine

Synes det er skummelt at leger og jordmødre går i mot nasjonale anbefalinger. Men igjen det finnes leger som mener at vi ikke skal følge barnevaksineprogrammet også. Så det er jo opp til hver enkelt hva man ønsker å risikere at barna får. Enten det er en 2 uker gammel baby med influensa og 40+ i feber eller om det er en 5 åring med kusma eller lignende. Det er ett valg man har som forelder og det er vi som står for valget om noe skjer, ikke legene.

Jeg ble anbefalt å ta vaksinen for influensa er farlig for nyfødte og man har økt risiko for komplikasjoner som gravid. Enkelt valg for min del.
 
Tenker litt som deg:) Også blir jeg litt skeptisk når jeg har vært hos to jordmødre, to leger, en gynekolog og en jordmor på sykehuset: Og ingen har nevnt denne vaksinen med et ord? Var heller ikke et tema forrige gang (2012). Skal sies at jeg aldri har hatt influensa heller da.
Alle sa at jeg måtte føle på det selv. Lurte på om jeg hadde hatt influensa før. Det har jeg såvidt jeg kan huske aldri hatt. Legen min sa at han ikke akkurat ble veldig bekymret om jeg ikke tok den. Så jeg forholder meg til det. Fikk ikke beskjed om å ta sprøyta sist jeg var gravid heller :)
 
Alle sa at jeg måtte føle på det selv. Lurte på om jeg hadde hatt influensa før. Det har jeg såvidt jeg kan huske aldri hatt. Legen min sa at han ikke akkurat ble veldig bekymret om jeg ikke tok den. Så jeg forholder meg til det. Fikk ikke beskjed om å ta sprøyta sist jeg var gravid heller :)

Synes det er rart legen ikke tenker på at det ikke er bare deg den kommer til å beskytte, det er jo for å beskytte babyen de første månedene også
 
Tok den ikke sist og hadde ikke tatt den denne gangen heller om jeg var komt til 2trimester..
 
Synes det er rart legen ikke tenker på at det ikke er bare deg den kommer til å beskytte, det er jo for å beskytte babyen de første månedene også
Det kommer vel anpå om man har termin i influensasesongen eller ikke?
 
Synes det er rart legen ikke tenker på at det ikke er bare deg den kommer til å beskytte, det er jo for å beskytte babyen de første månedene også
Vel. Nå er jeg ganske nøye med å ikke få besøk av syke folk når jeg har en nyfødt hjemme uansett. Så jeg tror det skal gå bra :) jeg har termin helt i slutten av mars også...
 
Og du får selvsagt ikke på kjøpesenter eller matbutikk eller i det hele tatt nær fremmede?

Jeg har jo termin i januar da. Og eldre barn som skal på skole og bhg. Helsestasjonen er på legesenteret og trolig skal jeg på handletur før dåpen. (jeg husker jeg fikk heftig kjeft av ei fremmed dame for å ha med eldste på en butikk, i sjal under jakka mi, før dåpen. Om jeg ikke visste hvor mye virus det var ute? Jotakk, hun hadde allerde vært innlagt pga rs som hun fikk av broren fra bhg, jeg vet at babyer kan bli syke....)
 
Og du får selvsagt ikke på kjøpesenter eller matbutikk eller i det hele tatt nær fremmede?

Jeg har jo termin i januar da. Og eldre barn som skal på skole og bhg. Helsestasjonen er på legesenteret og trolig skal jeg på handletur før dåpen. (jeg husker jeg fikk heftig kjeft av ei fremmed dame for å ha med eldste på en butikk, i sjal under jakka mi, før dåpen. Om jeg ikke visste hvor mye virus det var ute? Jotakk, hun hadde allerde vært innlagt pga rs som hun fikk av broren fra bhg, jeg vet at babyer kan bli syke....)
Men vet du hva. Det er mitt valg om jeg ønsker å ta den sprøyta eller ikke. Og når verken fastlegen, jordmor eller helsepersonell på sykehuset mener det er nødvendig så forholder jeg meg til det. Jeg har ikke tenkt meg ut på noe kjøpesenter nei. Og tar forhåndsregler i forhold til handling i butikken, og forhåndsregler dersom det er påvist influensa i bhg. Det er også andre barnesykdommer som går i bhg. Så det er dessverre ikke noe man kan gjøre noe med når man har små barn fra før.
 
Men vet du hva. Det er mitt valg om jeg ønsker å ta den sprøyta eller ikke. Og når verken fastlegen, jordmor eller helsepersonell på sykehuset mener det er nødvendig så forholder jeg meg til det. Jeg har ikke tenkt meg ut på noe kjøpesenter nei. Og tar forhåndsregler i forhold til handling i butikken, og forhåndsregler dersom det er påvist influensa i bhg. Det er også andre barnesykdommer som går i bhg. Så det er dessverre ikke noe man kan gjøre noe med når man har små barn fra før.

Det er ditt valg, og ikke det minste problem, jeg ville bare, ikke for deg men minst like mye for andre, som ikke har bestemt seg slik du har, at det ikke bare er ved å invitere infuelsasyke folk hjem (det er det vel ingen som gjør) smitte spres.
 
Det er ditt valg, og ikke det minste problem, jeg ville bare, ikke for deg men minst like mye for andre, som ikke har bestemt seg slik du har, at det ikke bare er ved å invitere infuelsasyke folk hjem (det er det vel ingen som gjør) smitte spres.
Nei. Og andre barnesykdommer smittes gjennom barnehagen enten jeg vil det eller ikke. Slik er det dessverre. Har ingen planer om å holde storesøster hjemme fra bhg det første halvåret av den grunn.
 
Nei, det man man jo ikke, så sykdommer via bhg det kommer gjerne. Jeg vil gjerne beskytte babyen mot influesa likevel, det er liten risiko for å få det, men store og alvorlige konsekvenser. Forkjølelse og omgangssyke fra bhg får vi bare ta som det kommer, lillesøster er heldigvis slett ikke så ille som broren var da hun var baby. Han begynte jo i bhg når jeg var gravid, og hans første vinter var hun nyfødt og han var forkjøla over en lav sko hele høsten og vinteren, og smittet henne altså da hun var 5 dager gammel, slik klarer man ikke unngå. Men jeg unngår det jeg kan. Det er mitt valg. Vi er heldigvis ikke nødt til å mene det samme.
 
Nei, det man man jo ikke, så sykdommer via bhg det kommer gjerne. Jeg vil gjerne beskytte babyen mot influesa likevel, det er liten risiko for å få det, men store og alvorlige konsekvenser. Forkjølelse og omgangssyke fra bhg får vi bare ta som det kommer, lillesøster er heldigvis slett ikke så ille som broren var da hun var baby. Han begynte jo i bhg når jeg var gravid, og hans første vinter var hun nyfødt og han var forkjøla over en lav sko hele høsten og vinteren, og smittet henne altså da hun var 5 dager gammel, slik klarer man ikke unngå. Men jeg unngår det jeg kan. Det er mitt valg. Vi er heldigvis ikke nødt til å mene det samme.
Det er ditt valg ja. Og det er ikke noe feil at noen andre velger noe annet. Jeg er heller ingen vaksinemotstander av den grunn.
 
Jeg har vaksinert meg. Har heller aldri hatt influensa, og har generelt bra immunforsvar. Men både jordmor, lege og farfar(som er lege) anbefalte meg å ta den - immunforsvaret hos oss gravide er mer svekket enn til vanlig.
 
Jeg har ikke peiling... Er ikke kommet inn i 2 trimester ennå, så har litt tid på meg uansett, men synes dette er vanskelig. Hadde ikke tilbud om vaksine sist jeg gikk gravid, og da gikk det helt fint. Nå er sønnen så stor også at det blir nok lite smitte hjemme i huset. Nå har jeg termin i slutten av mai/begynnelsen av juni så er utenfor influensasesong. Får høre med lege når jeg kommer litt uti svangerskapet.
 
Back
Topp