Drakk alkohol tidlig i svangerskapet

Vannlilje01

Flørter med forumet
:HeartbigredHei jeg var på fest med venner for snart 2 uker siden og drakk ganske heftig da. Jeg visste ikke jeg var gravid da og hadde tatt graviditetstest den morgenen før festen, var da negativ. Men fant ut tre-fire dager senere at jeg var gravid ved å ta test. Jeg lurer da på om jeg kan ha skadet embryoet på noe vis?:(
Er kjempenervøs for om jeg har gjort det
Takker for svar på forhånd:Heartred
 
Pust ut søte deg ❤️ Du kunne jo verken vite at du var gravid eller ta forhåndsregler deretter. Angående alkohol og svangerskap er det vedvarende bruk som snakkes om som skadelig. Mange av oss har drukket tidlig i forløpet av svangerskapet, regelrett fordi man lever som normalt før man sitter der med testen i hånden. Du har ikke skadet embryoet (det tåler mye mer enn man skulle tro), og hvis det skulle gå galt - ja, da er det kroppens måte å fortelle at dette ikke var et barn som skulle bli. En abort er sjeldent provosert frem av mor, spesielt ikke gjennom alkohol så tidlig. Skadene man ser ved alkohol er ved misbruk videre i svangerskapet som kan medføre skader på fosteret og ulike syndromer. Men det er langt fra hva man kan påføre barnet ved å ta seg en fest før lille trolig hadde et hjerte som begynte å slå.

Så nei - du kan ikke ha skadet barnet ditt :)
 
:)
Pust ut søte deg ❤️ Du kunne jo verken vite at du var gravid eller ta forhåndsregler deretter. Angående alkohol og svangerskap er det vedvarende bruk som snakkes om som skadelig. Mange av oss har drukket tidlig i forløpet av svangerskapet, regelrett fordi man lever som normalt før man sitter der med testen i hånden. Du har ikke skadet embryoet (det tåler mye mer enn man skulle tro), og hvis det skulle gå galt - ja, da er det kroppens måte å fortelle at dette ikke var et barn som skulle bli. En abort er sjeldent provosert frem av mor, spesielt ikke gjennom alkohol så tidlig. Skadene man ser ved alkohol er ved misbruk videre i svangerskapet som kan medføre skader på fosteret og ulike syndromer. Men det er langt fra hva man kan påføre barnet ved å ta seg en fest før lille trolig hadde et hjerte som begynte å slå.

Så nei - du kan ikke ha skadet barnet ditt :)

Godt å høre, er 5+5 i dag så har jo ikke kommet så langt ennå:)
 
Mest sannsynlig ikke. Uansett, gjort er gjort. Det beste du kan gjøre nå er å fokusere på fremtiden og følge retningslinjene for svangerskap videre ;) fortiden kan du ikke gjøre noe med uansett, det skaper bare bekymringer. Så forsøk å slapp av, det er mange som har drukket så tidlig i svangerskapet. Og du sjekket jo, før festen så synes du har gjort alt riktig.;) og, gratulerer ;)
 
Null stress.....
Det samme gjorde jeg med førstemann! Jeg ante faktisk ikke at jeg var gravid før i uke 9... så ukene før var veldig heftig med festing
 
Jeg drakk og før jeg visste jeg var gravid. Hadde to relativt fuktige fester, og i tillegg et par øl utenom før jeg fikk positiv test. Mannen var borte i tiden rundt eggløsning, så var helt sikker på at jeg ikke var gravid. Jaggu var det en rakker som tydeligvis hadde klamret seg fast..

Har i dag en frisk og fin frøken på snart halvannet år... Hvis det mot formodning har oppstått en skade ordner kroppen opp.

Går nok veldig bra skal du se. Lykke til med svangerskapet:)
 
Jeg fant ut at jeg var gravid i romjula etter en relativt hektisk julebordssesong. Jeg hadde da vært på fest og drukket ganske mye med den lille i magen uten at jeg visste det.
Nå er lille snart 8 mnd og heeelt perfekt! :Heartred

Håper du ikke bekymrer deg for mye over dette, det går nok helt fint skal du se :)

Gratulerer så masse!
 
Det går nok helt fint! [emoji4]

Jeg var i bryllup to dager før jeg testet positivt denne gangen, vi hadde hatt samleie én gang den prøveperioden, og jeg trodde ikke en gang vi hadde truffet eggløsning. Drakk to flasker hvitvin, og røyka vel en tjuepakning. [emoji85]

Mandagen etter var testen positiv. Jeg er 35 uker på vei, og alt ser helt fint ut. [emoji4]
 
Jeg drakk i påsken og fikk ikke positiv test før 12 april så jeg har også drukket tidlig, men jeg visste ikke og hadde ingen misstanker om at jeg var gravid når jeg drakk. Jeg renger med det går bra. Prøver ikke å tenke så mye på det fordi det stresser meg bare. Prøver heller å tenke at jeg har ikke rørt alkohol etter den positive testen i handa og det er bra. For jeg visste ingenting før da.
 
Alle de jeg har hørt om som har gjort det samme som deg har det gått bra med. Tror ikke du skal bekymre deg.
 
Been there done that. Jeg drakk ganske mye i starten av svangerskapet. Sluttet på dagen jeg fikk positiv test[emoji8] går så fint så!
 
Var på utdrikningslag før jeg visste at jeg var gravid med lillebror. Var superstressa og snakka med lege om dette, og hun beroliget meg med at dette med all sannsynlighet ville gå helt fint. Hun var ikke bekymret i det hele tatt. Ut kom en frisk og fin gutt [emoji173]️ det går nok bra hos deg også, men kjenner igjen følelsen..
 
Back
Topp