Dobbel dåp

Aaavinter

Forumet er livet
Oktoberfruene 2018
Junispirene24❤️
Hei.

Jeg og min søster venter barn med ca 6 uker mellomrom. Vi har nevnt en gang eller to om vi skulle hatt en felles dåp. Jeg venter min første og hun venter sin nr 3.

Men jeg er litt usikker om det er lurt eller ikke. Noen som har holdt dåp sammen med noen andre?

Fordeler eller ulemper å tenke på?
 
Last edited:
Det er absolutt en fordel hvis dere stort sett har de samme gjestene :) En dåp er jo ikke en stor dag for selve dåpsbarnet, så det er jo ikke krise å dele dagen. Man kan spare både penger, tid og energi. Praktisk for gjestene er det også, og de hjelper sikkert gjerne til med baking og diverse.

Ulempene er hvis dere er uenige om hvor mange som skal inviteres, hvem som skal inviteres, hvor mye penger dere skal bruke på mat, pynt og diverse, og hvor dere skal ha det. Kan også være en ulempe for gjestene som i utgangspunktet bare skulle til den ene eller andre, som kanskje føler at de må kjøpe dåpsgave til begge to. Mens jeg er inne på det: Viktig å ha to helt seperate gavebord, med tydelig merking. Kan f.eks. ha vimpel over hvert bord med navn :)
 
Det er absolutt en fordel hvis dere stort sett har de samme gjestene :) En dåp er jo ikke en stor dag for selve dåpsbarnet, så det er jo ikke krise å dele dagen. Man kan spare både penger, tid og energi. Praktisk for gjestene er det også, og de hjelper sikkert gjerne til med baking og diverse.

Ulempene er hvis dere er uenige om hvor mange som skal inviteres, hvem som skal inviteres, hvor mye penger dere skal bruke på mat, pynt og diverse, og hvor dere skal ha det. Kan også være en ulempe for gjestene som i utgangspunktet bare skulle til den ene eller andre, som kanskje føler at de må kjøpe dåpsgave til begge to. Mens jeg er inne på det: Viktig å ha to helt seperate gavebord, med tydelig merking. Kan f.eks. ha vimpel over hvert bord med navn :)

Takk for litt tanker og ideer, det hjelper:)

Vi søstre har jo felles familie, så det er jo familiene til mennene våre som blir gjester til bare den ene parten. Er det jeg kanskje er mest usikker. Om det blir dumt med tanke på de gjestene.
 
om det hadde vært litt første barn er jeg litt usikker selv på hva jeg hadde gjort. det er jo noe det å få oppleve dette selv uten å dele det med din søster / svoger.
men her kan dere spare mye energi og penger. ofte så er jo man sliten for deg som ikke har rutinener enda heller er det litt tøft de første ukene. det synes ihverfall jeg med nr 1. dåp nr 2 var lettere. så visste jeg alt jeg skulle gjøre og rutiner var allerede innarbeidet.
 
Om du ikke ser det som noe problem å dele oppmerksomheten med noen andre, eller hvem som kommer i selskapet er vel det de største forskjellene.

Så lenge dere er enige om mat og lokale er det jo mye å spare det. For ikke å nevne arbeidsmengden bak det.
 
Back
Topp