DO SKREKK

LISB

Blir kjent med forumet
Jeg har en gutt på 3 1/2 år som ALDRI har sittet på do. Uansett om jeg lokker med premier o.l så nekter han å sitte på do. Tok av ham bleie å på med truse i helgen, men da gikk han og holdt seg i nesten 10 timer. Han har tydeligvis ingen problemer med å holde seg å har full kontroll, så hvis han hadde gått på do så hadde han jo vært kvitt bleien med en gang på dagtid. Skal han slutte med bleie må han jo ha en alternativ plass å tisse å bæsje. Potte er han heller ikke interessert i. Alle andre på gruppen hans i barnehagen har sluttet med bleie og det hender at de mobber han litt, men da nekter han på at han bruker bleie.

Håper inderlig på noen gode råd :)
 
Ikke enkel den der, prinsessen vår (3) har nettopp sluttet med bleier og det skjedde helt plutselig! Hun har nemlig hatt doskrekk også - plutselig løsnet det og hun var bleiefri (om natten også) på tre uker! Vi klippet ut en bamse i papir, og hun fikk klistremerker på hver gang hun satt på do. Det var stor stas! Lokket med at vi skulle gå på lekeland når bamsen var full av klistremerker. Vet ikke om skrekken sitter dypere hos gutten din enn hos henne, men det kan være verdt å prøve. Generelt vil jeg fraråde å presse ham - vil han fremdeles ikke er det best å la det være, før eller siden vil han få lyst til å prøve doen på eget initiativ. Ellers kan skrekken bli enda større. Kan dere alliere dere med barnehagen, kanskje enklere for dem å utfordre ham? Kanskje han får lyst når han ser at de andre barna går på do? Lykke til!
 
Hei! Prøver meg selv om denne tråden er gammel. Vil gjerne høre mer om hvordan dette gikk? Vår sønn på snart 6 har samme problem ift bæsj. Tissing har han klart siden han var ganske liten, bæsjing gjør han fullstendig psykotisk om han ikke får ta på seg en bleie og sitte på gulvet. Vi har prøvd alle typer poengsystemer, premier, formaninger, bestikkelser, rutiner og leker og det er konstant to skritt frem og fire tilbake. Han takler det bare ikke, og vi fatter ikke hvor det kommer fra. Alle tips tas imot med takk!
 
Back
Topp