Dette med innvandrere og det de får kontra nordmenn

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Hver gang det er en diskusjon om penger så er det alltid mange mennesker som klager over hvor lite nordmenn får og så mye innvandrere får. Nå nettopp leste jeg at innvandrere får alt gratis mens vi nordmenn får bare bittelitt fra staten som ikke rekker slik at mange i Norge sulter.

Og så har en de som kommer med mange tall og utregninger som støtter dette.

Hvor får de disse tallene fra, for ingen viser til kilder, og jeg avskriver sånt som bullshit fordi det høres mer ut som propaganda.

I barnehagen jeg jobber i er det flere syrere og de kler som regel opp barna sine i klær som de har fått. Ja, noen har flotte mobiler, men det er enkelt å kjøpe seg brukte telefoner som ser dyre ut nå til dags. Og at en er innvandrer er ikke ensbetydende med fattig, eller? Da er det mange fordommer ute og går.

Noen som har noe saklig info om dette? Hater sånne sure kjerringer og gubber som syter og klager i kommentarfelt uten å ha noe å bygge påstandene sine på. Virker som om det er noe de drar videre fra noe de leste i forrige kommentarfelt, for alt på internett er jo sant. [emoji38]
 
Troll finner du overalt, og dessverre er mange nordmenn redde for det «ukjente» om jeg skal si det fint ;)
Det er mye propaganda der ute, så lenge vi har en minister som har en retorikk som henne som vil det ikke forandre seg. Jeg blir flau av å være norsk når jeg leser i kommentarfeltene. Masse konspirasjonsteorier og uvitenhet, og det er aldere 50+ som er verst.
Jeg vet ærligtalt ikke hvor de får tallene fra, men så tenker jeg det kommer en familie til Norge med det de står og går i, klart de da må få start hjelp. Hadde vi vært et inkluderende land så ville vi fått mange fortere i jobb og de ville blitt en god ressurs for Norge.
Når de sitter på mottak i 6 år, så er det ikke rart man ikke får de ut i jobb, lærer språket og blir en innbygger. Det er ikke noe galt med de som kommer til norge, det er noe galt med hele systemet.
Beklager for ett langt svar uten egentlig å svare på det du spør om, men dette engasjerer [emoji38]
 
Troll finner du overalt, og dessverre er mange nordmenn redde for det «ukjente» om jeg skal si det fint ;)
Det er mye propaganda der ute, så lenge vi har en minister som har en retorikk som henne som vil det ikke forandre seg. Jeg blir flau av å være norsk når jeg leser i kommentarfeltene. Masse konspirasjonsteorier og uvitenhet, og det er aldere 50+ som er verst.
Jeg vet ærligtalt ikke hvor de får tallene fra, men så tenker jeg det kommer en familie til Norge med det de står og går i, klart de da må få start hjelp. Hadde vi vært et inkluderende land så ville vi fått mange fortere i jobb og de ville blitt en god ressurs for Norge.
Når de sitter på mottak i 6 år, så er det ikke rart man ikke får de ut i jobb, lærer språket og blir en innbygger. Det er ikke noe galt med de som kommer til norge, det er noe galt med hele systemet.
Beklager for ett langt svar uten egentlig å svare på det du spør om, men dette engasjerer [emoji38]

Takk for svar likevel :) Ja, dette merker jeg også. Er som regel de 50+ som skriker høyt, og er gjerne ufør så de er ekstra hårsåre på dette med penger og støtte - virker det som.

Mange er flinke til å si ting og presenterer det som fakta når det mest er synsing, og dette biter så mange på som resulterer i oppgavene mennesker [emoji12]
 
Noe er desverre sant. Kjenner ei som ble hentet med sin familie en flykningerleir. De får mer hjelp til å kjøpe hus feks og får en viss sum når de kommer hit. De hadde ikke inntekt til å få lån så staten hjalp del med ett lån på nesten 3 mill. De hadde ingen startkapital og ingen formue. Hu skjønte ikke dette selv og derfor spurt oss om alle får så mye hjelp til hus og hvorfor folk leier. Hadde vi fått like som dem så hadde vi bodd ett mye større sted og eid. Men nå er jeg under utredning og krangling med nav så vi sitter fast. Men har nesten samme inntekt som dem. De får/ fikk ( litt usikker siden det er noen år siden de kom hit) en viss sum i mnd for å greie seg og såpass mye at de tapte på å jobbe. Disse menneskene vil jobbe og hele familien jobber i helt vanlige yrker som renholder, pleier, butikkansatt osv. Denne damen er fantastisk ærlig og mener at alle må jobbe men skjønner at noen ikke gidder når de får mer. Jeg har ikke tall siden det er noen år siden og jeg rett og slett ikke gidder å huske hvor mye de fikk. Aner ikke om dette gjelder alle eller kun de som blir hentet av flyktninghjelpen i utlandet.
 
Det er kanskje også forskjell på flyktninger kontra andre innvandrere som kommer til Norge?
 
Det er kanskje også forskjell på flyktninger kontra andre innvandrere som kommer til Norge?
Var det jeg tenkte også. De jeg kjenner ble hentet så litt spesiell situasjon i forhold til de som kommer hit fordi de bare har lyst. Mem er uansett rart. Jeg sitter her og får ikke hjelp fordi mannen tjener ca 1000 kr for mye uten at de regner med gjeld. Må ut i aktivitet for å få maks 3000 kr mnd. Men med min helse så er ikke aktivitet noe jeg kan få gjort hver eneste dag og havner da på kanskje halvparten hvis jeg er heldig. Synd det er sånn. Supert at Norge vil hjelpe men de har glemt sine egne og burde vørt likt for alle uansett hvor de kommer fra ( tenker da på hvor mye man får pr mnd). At man trenger litt ekstra til klær og møbler skjønner jeg og det burde vært en engangssum når de kommer og resten vært på lik linje som oss. Jeg blir tvingt til noe jeg ikke greier. Tok oppvasken nå og fikk smerter i armer og rygg, kjører jeg 1 mil så har jeg smerter i kneet pga for mye brusk og betennelse ( som de fant på mr så har i grunn bevis for de smertene) men tvinges til å jobbe for å få penger og ikke kunne ta vare på egne barn er en fin løsning for nav. Har lagt inn klage men må jo gjøre noe i mellomtiden.
 
Jeg har heller ingen tall å vise til. Det som gjør denne diskusjonen vanskelig er at det er et virvar av regler for folk i ulike situasjoner (en asylsøker på mottak får feks ikke det samme som en flyktning som har fått opphold). I tillegg til at det er forskjellige regler fra kommune til kommune.
Men jeg jobber med flyktninger (som norsk2-lærer) og ser hvordan de har det. Flyktningene her i kommunen får knapt nok til å leve av. Så lenge de tar de 600 timer med obligatorisk norskopplæring har de dette som sin jobb, og månedslønna er ikke noe å skryte av (har aldri spurt hvor mye de får, men god råd har de ikke).
At flyktninger får økonomisk støtte og annen hjelp, på andre premisser enn andre i Norge, er for meg en selvfølge. De har reist fra alt de hadde, har ofte en forferdelig reise bak seg og kommer til Norge med ingenting. De trenger tid og hjelp til å finne sin plass og å lære språket. Får de den hjelpa de trenger, vil de aller fleste bli godt integrert og bidra til det norske samfunnet. Det er jeg overbevist om, basert på mine erfaringer med elevene mine. Norge trenger nye folk!
 
Økonomiske innvandrere får ingen støtte utover det alle innbyggere i Norge får, så vidt jeg vet. De (vi, jeg er en sånn selv) trenger ikke det.
Det er nettopp det. Føler mange drar alle innvandrere under den samme kammen.
 
Det jeg ikke synes er riktig er ektefeller som er i landet fordi den ene parten har fått seg jobb her, som forventer å få penger fra NAV. Forså deretter når dem ikke gjør det, begynner å jobbe svart i stedet... Starter f.eks. med frivillig arbeid som skal gi dem både nettverk/språktrening og noe hyggelig å fylle dagene med, forså å spørre om ikke dem kan få betalt for innsatsen sin, og deretter slutte som frivillig og heller tilbyr betalte tjenester som å følge en eldre til butikken e.l.
 
Fetteren til samboeren min ble permitert pga lite arbeid i firmaet. Han fikk kr 0,-. Han hadde jobbet i en lang nok periode til å kvalifisere til penger, men fordi jobben i utgangspunktet ble skaffet av nav var det ikke greit allikevel. Selvom han var ansatt da han ble permitert. Han måtte altså leve av foreldrenes penger, fordi staten nektet han penger.

Vet også om en flyktningfamilie som fikk et splitternytt hus i et område her vi bor som virkelig er blitt populært. Det ville de ikke ha, for det var en bakke opp til det. Så da fikk de et annet hus.

Jeg er ikke rasist, men det provoserer når ikke nordmenn får hjelp i sitt eget land.
 
Fetteren til samboeren min ble permitert pga lite arbeid i firmaet. Han fikk kr 0,-. Han hadde jobbet i en lang nok periode til å kvalifisere til penger, men fordi jobben i utgangspunktet ble skaffet av nav var det ikke greit allikevel. Selvom han var ansatt da han ble permitert. Han måtte altså leve av foreldrenes penger, fordi staten nektet han penger.

Vet også om en flyktningfamilie som fikk et splitternytt hus i et område her vi bor som virkelig er blitt populært. Det ville de ikke ha, for det var en bakke opp til det. Så da fikk de et annet hus.

Jeg er ikke rasist, men det provoserer når ikke nordmenn får hjelp i sitt eget land.
Enig!
 
Fetteren til samboeren min ble permitert pga lite arbeid i firmaet. Han fikk kr 0,-. Han hadde jobbet i en lang nok periode til å kvalifisere til penger, men fordi jobben i utgangspunktet ble skaffet av nav var det ikke greit allikevel. Selvom han var ansatt da han ble permitert. Han måtte altså leve av foreldrenes penger, fordi staten nektet han penger.

Vet også om en flyktningfamilie som fikk et splitternytt hus i et område her vi bor som virkelig er blitt populært. Det ville de ikke ha, for det var en bakke opp til det. Så da fikk de et annet hus.

Jeg er ikke rasist, men det provoserer når ikke nordmenn får hjelp i sitt eget land.

Det er vel slike tilfeller som bidrar til at folk hisser seg opp over hva innvandrere får. Jeg er helt for at de skal få hjelp, men jeg syns vi skal hjelpe våre egne også.
 
Det er forskjell på flyktninger og asylsøkere. Flyktninger har flyktningstatus fra FN. Dette utgjør den minste gruppen innvandrere til Norge. Har du flyktningstatus får du mer hjelp når du kommer til Norge. FN har gitt dem denne statusen så de skal slippe å bevise at de har vært i fare når de kommer til Norge. Det må asylsøkere gjøre.

EU/EØS-innvandrere får ingenting når de kommer til Norge. Ikke engang norskkurs, derfor er det så mange saker med sosial dumping etc. De har lite nettverk og kunnskap om norsk arbeidsmiljølov.

Familiegjenforeninger utgjør den største gruppen innvandrere til Norge. Man må ha 250000kr i inntekt for å få gjenforening og familiemedlemmet som kommer skal bli forsørget og har kun krav på evt sosialhjelp hvis de ikke kommer i jobb. De får heller ikke norskkurs.

Når det gjelder svart arbeid er det en helt annen diskusjon. Hvis folk hadde sluttet å kjøpe svart arbeid hadde det jo forsvunnet, men så lenge det er etterspørsel etter svart arbeid vil det alltid være noen som tilbyr det.
 
Jeg tenker på ingen måte at disse menneskene får penger, altså rett i hånda når de kommer hit, så at de ikke har dyr iphone og flotte klær er ingen bekreftelse på at de ikke får mer en «oss andre». Å mene at de ikke får mye av staten blir alikevel tull i mine ører, de får masse. Et eksempel, vi har en familie fra syria med 5 unger her jeg bor. De kom med en gang først i køen for trygdebolig, vet mange eldre med dårlig helse som har venta lenge. Denne boligen er da finansiert av staten, videre ble begge foreldrene satt i jobb, en av de i butikken, kona ble satt i barnehagen, dette er jeg sterkt mot, hvorfor bruke mennesker uten norskspråk i en barnehage der barna skal lære å Snakke? Kan ikke fatte det men det er en annen diskusjon[emoji23] uansett, begge får lønn fra nav (lønnstillskudd til bedriften), videre er 3 av barna i barnehage, dette dekkes av kommunen sammen med en egen assistent/tolk som er med de hele dagen, dette er jo da en heltidsstilling så vil påstå at det koster en del. De to eldre barna går på skolen hbor den ene har full sfoplass, begge har assistenter hele dagen så enda en stilling som må betales[emoji51] om man regner sammen her, bolig, 3barnehageplasser, 1 sfoplass, 2 lønninger og 2 assistenter i heltidsstilling. De får nok mye mer enn hva mange tror.

Jeg tenker ikke nødvendigvis negativt på det, dette er inntegrering men når eldre som sliter ikke får ei krone og må vente en dag på hjemmetjenesten, ikke får bolig osv, ja da kjenner jeg på urettferdigheten i dette.
 
Grunnen til at det virker som om flyktninger får mye mer hjelp enn eldre, er vel at dette er to forskjellige budsjetter. Hvis kommunen tar imot flyktninger får de tilskudd fra staten for å kunne dekke tolk, bolig, lønnstilskudd og norskkurs. Men hvis en eldre dame flytter til kommunen får ikke kommunen tilskudd fordi hun trenger hjemmehjelp eller sykehjemsplass. Dette må kommunen dekke på sitt allerede sprengte budsjett.

Og dette med dyr iPhone er snakk om de enkeltes prioriteringer. Det var tidlig vanlig med smarttelefon i afrikanske land, fordi man har ikke har råd til både PC og mobiltelefon, derfor kjøpte man smarttelefon istedet...
 
Ser det er mange som henger seg opp i at de fleste som kommer til Norge har fancy mobiler (ikke bare inne på forumet).

Man glemmer gjerne det at de som flykter fra landa sine er ikke prg av fattigdom men pgr krig nå til dags.
Dermed er det folk som har fancye mobiler, de trengs aldeles ikke å være kjøpt her i Norge.
 
Bra innlegg!
Når det skrives om NAV på Facebook om en sak, blir det full diskusjon om "prøv å klar deg på 12.000 i trygd"
Innvandrere får alt osv.. er så trøttende og slitsomt å lese.. bitre folk som klager på fattigdom og lav trygd, men går du inn på frofilen deres har de både motorsykler, sydenbilder og det som er.

Tenker at alle kan bli fattig om de ikke klarer å prioritere..

Mange nettroll! Og MANGE som ikke unner andre å få noe
 
Grunnen til at det virker som om flyktninger får mye mer hjelp enn eldre, er vel at dette er to forskjellige budsjetter. Hvis kommunen tar imot flyktninger får de tilskudd fra staten for å kunne dekke tolk, bolig, lønnstilskudd og norskkurs. Men hvis en eldre dame flytter til kommunen får ikke kommunen tilskudd fordi hun trenger hjemmehjelp eller sykehjemsplass. Dette må kommunen dekke på sitt allerede sprengte budsjett.

Og dette med dyr iPhone er snakk om de enkeltes prioriteringer. Det var tidlig vanlig med smarttelefon i afrikanske land, fordi man har ikke har råd til både PC og mobiltelefon, derfor kjøpte man smarttelefon istedet...

Hvor midlene kommer fra er veldig likegyldig for meg og garantert de som ikke får noe[emoji23] poenget er at noen får mye mer enn andre og naive norge prioriterer å hjelpe folk utenfra framfor sine «egne»
 
Back
Topp