"Det er jo barnas dag"

Jeg sier ikke det. Synes det er dumt at meningen med disse dagene er at det er en fest for ungene med pølse, is og godteri.

Er vel fordi vi glemmer hva dagene egentlig handler om? Ilandsfenomen?

Jeg tenker det er flott å ha fokus på barna deltakelse på slike dager. At de er medregnet, blir inkludert og til og med i sentrum på enkelte ting. Men ikke at det er en "barnefest".

Btw: 17. Mai er ikke Norges bursdag. Jul er ikke opprinnelig Jesu fødsel, ei heller er påsken Jesu død. Tidene forandrer seg og det er jo helt greit, men det er trist hvis betydningen faller bort i "fest og morro for barna".
 
Midtvinter er vel ikke på julaften det heller.

Nei den ble feiret 12 januar(feiret og feiret, det var offerrituale) fram til Håkon den gode påbød at det skulle feires den 25 desember istedenfor, samtidig med den kristne høytid for å stanse offerritualet og å kristne landet. Dette var på 900 tallet.
 
Hadde ikke jeg hatt barn, så hadde ikke jeg gjort noe utav 17 mai. hadde ikke dratt på barneskolen og sett på toget ihvertfall :p

I år skal vi feire 17 mai sammen med min eks, han er far til eldste, og dette gjør vi for barnas skyld.

Julen hadde jeg heller ikke gjort noe særlig utav hadde jeg ikke hart barn, fårsåvidt ikke påske heller.

De gangene jeg ikke har hatt eldste hjemme en slik type dag, så har jeg pleid å tilbringe dagen med å ta en ekstra vakt på jobb :)
 
Midtvintersdagem, eller solsnu som man kaller den er vel 22 desember og den er vel heller ikke opprinnelig en dag for barna!

Midtvinter ble feiret i norrøn tid 12 januar i form av offerritualet fram til Håkon den gode endret det til 25 desember for å stanse offerritualet og kristne landet, så nei, ikke akkurat for barna det nei :p
 
Jeg sier ikke det. Synes det er dumt at meningen med disse dagene er at det er en fest for ungene med pølse, is og godteri.

Er vel fordi vi glemmer hva dagene egentlig handler om? Ilandsfenomen?

Jeg tenker det er flott å ha fokus på barna deltakelse på slike dager. At de er medregnet, blir inkludert og til og med i sentrum på enkelte ting. Men ikke at det er en "barnefest".

Btw: 17. Mai er ikke Norges bursdag. Jul er ikke opprinnelig Jesu fødsel, ei heller er påsken Jesu død. Tidene forandrer seg og det er jo helt greit, men det er trist hvis betydningen faller bort i "fest og morro for barna".

Da lurer jeg på hvorfor du feirer 17 mai, jul og påske jeg? [emoji5]
 
Da lurer jeg på hvorfor du feirer 17 mai, jul og påske jeg? [emoji5]

Hvorfor jeg feirer 17 mai? 17 mai er grunnlovsdag.

Budskapene på jul og påske er vel ganske det samme, enten det er hedensk, jødisk eller kristent. Så det er vel stort sett det samme man feirer, bare i ulik "drakt" eller hva jeg skal kalle det.
 
Hvorfor jeg feirer 17 mai? 17 mai er grunnlovsdag.

Budskapene på jul og påske er vel ganske det samme, enten det er hedensk, jødisk eller kristent. Så det er vel stort sett det samme man feirer, bare i ulik "drakt" eller hva jeg skal kalle det.

Så du mener at julefeiringen vi i norge kjenner til og har som tradisjon ikke er pga jesu fødsel?
 
Så du mener at julefeiringen vi i norge kjenner til og har som tradisjon ikke er pga jesu fødsel?

Er vel opp til hver enkelt om man har en religiøs feiring eller ikke. Men opprinnelig var det jo ikke kristent. Og nå er det vel flere enn oss som nyter religions"fri" julefeiring. :)
 
Tenker at det er en dag som er en "stor dag" for barna som de gleder seg veldig til.. derfor er ordtaket barnas- dag, mtp at foreldrene skal tenke at dette er en stor og viktig dag for barna.. og unngå å drikke alkohol, unngå å krangle osv. For at barna skal få en god opplevelse av dagen di gleder seg til
 
For min del handler det utsagnet om at dette er dager jeg stort sett hadde sluttet å feire før jeg fikk barn.
Når jeg nå har egne barn så har disse dagene fått ny betydning for meg [emoji4]
 
Så du mener at julefeiringen vi i norge kjenner til og har som tradisjon ikke er pga jesu fødsel?

Noe av feiringen i Norge i dag er pga Jesu fødsel, andre ting ikke.

Men det er i hvertfall ikke fordi barna skal få en festdag:p
 
Tenker at det er en dag som er en "stor dag" for barna som de gleder seg veldig til.. derfor er ordtaket barnas- dag, mtp at foreldrene skal tenke at dette er en stor og viktig dag for barna.. og unngå å drikke alkohol, unngå å krangle osv. For at barna skal få en god opplevelse av dagen di gleder seg til

Så det kan ikke bli en god opplevelse for barna om mor/far tar seg et glass vin eller en øl?
 
Så det kan ikke bli en god opplevelse for barna om mor/far tar seg et glass vin eller en øl?
Ser jeg kanskje ordla meg litt feil... jo selfølgelig kan foreldre ta seg et glass øl eller vin til maten. Tenkte mer på fyll. Jeg bor på landet, så her er det pølse og is.. og alt er skreddersydd for barna.. ikke noe tradisjon at foreldre drikker alkohol, der vi må kjøre til og fra 17 mai toget, fram og tilbake. Her går vi i to tog på ulike klokkeslett, så hele dagen her er stress.. det jeg mente. At det ikke er kultur for alkohol på slike dager. Helt annet for de som bor i byer og er ute på restauranter og spiser. Her er alt stengt på 17 mai.
 
Ser jeg kanskje ordla meg litt feil... jo selfølgelig kan foreldre ta seg et glass øl eller vin til maten. Tenkte mer på fyll. Jeg bor på landet, så her er det pølse og is.. og alt er skreddersydd for barna.. ikke noe tradisjon at foreldre drikker alkohol, der vi må kjøre til og fra 17 mai toget, fram og tilbake. Her går vi i to tog på ulike klokkeslett, så hele dagen her er stress.. det jeg mente. At det ikke er kultur for alkohol på slike dager. Helt annet for de som bor i byer og er ute på restauranter og spiser. Her er alt stengt på 17 mai.

Bor også på landet, lokale kebabsjappa og spisestedet har ølservering ute[emoji23][emoji5]
 
Back
Topp