"Det er jo barnas dag"

På en måte er det barnas dag, men samtidig ikke. De er jo for alle, mener jeg. Dagene legges opp til at barna skal ha det gøy og de blir satt i sentrum, så derfor sier vel folk at det er barnas dag.
 
Hvorfor er det så mange som sier dette om både 17 mai, påsken og jula?
"Julaften er barnas festdag "
"17 mai er for ungene "

For ungene?? Hva legges i det??

Godt spørsmål.
Og det er nok også et definisjonsspørsmål. Hva slags bakgrunn, tradisjoner og hvilken type familie man kommer fra.

17mai:
Jeg tenker at når du får barn ryker champagnefrokost og fylla på Solli plass automatisk. Da blir det heller barnetog og familiegrillings.

Julen blir jo også i stor grad for mange familier planlagt og tilpasset barna. (Leggetid, middagstid osv)

Men jeg synes det også er viktig at resten av familien skal kose deg.
Jeg vil si at det er mer passende å definere nevnte høytider som en "familiens dag" :)
 
Jeg mener at hvis man har barn så skal 17 mai ig julaften være barnas dag. Og ja selvfølgelig familiens dag. Men hvis man virkelig måå feste/drikke de dagene, før barna har lagt seg så synes jeg det er dumt.. Og ja selvfølgelig, et glass vin gjør ikke noe bla bla bla, men det er ikke så mye mer som skal til før mamma eller pappa endrer oppførsel bittelitt, og det kan jo være unehagelig for barna.

Men hvis det virkelig er sånn at de voksne ikke kan spise julemiddagen uten å drikke både vin, aquavit og cognac, så burde man kanskje gå i seg selv og finne ut hva som er viktigst.
 
At det ikke er barnas dag er jo ikke ensbetydende med at man drikker for å feire, som jeg syns det ofte virker som mange tror i slike diskusjoner.

17. Mai er Norges dag og jeg har alltid feiret på samme måte og kommer til å fortsette med det nå som jeg har barn og bare at jeg skal gå i tog istedenfor å se på.

Jula tar man jo hensyn til barna om man har det, men det gjør man vel uansett hvilken dag i året det er.

Påska kan jeg ikke påstå vi egentlig feirer. Vi har påskeegg, men det har vi hatt før vi fikk barn og :)

Så jeg vil ikke si at noen av disse dagene er "barna's dag", men det er naturlig for meg å ta hensyn til hverandre, som alle andre dager :D
 
Jula i Norge er faktisk for barna :p Fikk fortalt av en prest(svigerfar) at i Norge er at av de få landene som feirer jula den 24 og ikke 25 som resten av de julefeirende landene, som er pga av en ordning av kirka. Feiringen den 24 var opprinnelig noe kirka stelte i stand som en feiring hovedsaklig for barna. Og med årene ble det bare slik at jula feires den 24 og ikke 25.

Så jo, jula slik vi feire det er faktisk for barna :joyful:

Nei, jula er ikke for barna. Man feirer Jesus fødsel, ikke en hyggekveld for ungene med pakker :eek:
 
Nei, jula er ikke for barna. Man feirer Jesus fødsel, ikke en hyggekveld for ungene med pakker :eek:

Vel, nu er jo ikke jula i Norge opprinnelig feiring av Jesus fødsel heller da om man skal dra det helt tilbake. Jul, eller Jòlablòt er nu den norrøne feiringen av midtvinterdagen som stammer fra mye tidligere en julefeiringa av Jesus fødsel.

Det jeg skrev tidligere var det jeg har blitt fortalt av presten som var en grunnene til at vi er en av de få som feirer den 24 som var kirkens opplegg for barna. Men jeg kunne heller ikke finne noe informasjon om det som kunne bekrefte det "/
 
Fordi vi er så travle i ukedagene og resten av året at vi bøter på med å kalle det barnas dag?
 
Vel, nu er jo ikke jula i Norge opprinnelig feiring av Jesus fødsel heller da om man skal dra det helt tilbake. Jul, eller Jòlablòt er nu den norrøne feiringen av midtvinterdagen som stammer fra mye tidligere en julefeiringa av Jesus fødsel.

Det jeg skrev tidligere var det jeg har blitt fortalt av presten som var en grunnene til at vi er en av de få som feirer den 24 som var kirkens opplegg for barna. Men jeg kunne heller ikke finne noe informasjon om det som kunne bekrefte det "/

Midtvintersdagem, eller solsnu som man kaller den er vel 22 desember og den er vel heller ikke opprinnelig en dag for barna!
 
Vel, nu er jo ikke jula i Norge opprinnelig feiring av Jesus fødsel heller da om man skal dra det helt tilbake. Jul, eller Jòlablòt er nu den norrøne feiringen av midtvinterdagen som stammer fra mye tidligere en julefeiringa av Jesus fødsel.

Det jeg skrev tidligere var det jeg har blitt fortalt av presten som var en grunnene til at vi er en av de få som feirer den 24 som var kirkens opplegg for barna. Men jeg kunne heller ikke finne noe informasjon om det som kunne bekrefte det "/

Midtvinter er vel ikke på julaften det heller.
 
Ja, og vi feirer da en dag for tidlig. Likevel er det ikke noe som er funnet på for at barna skal ha det gøy.

Jeg sa ikke det heller, gjorde jeg? Gikk bare på det som ble skrevet over om at julefeiringen slik vi har den i dag, overtok for midtvintersfeiringen man hadde før.
 
Solsnu har vel alltid vært 22 desember?

21. desember er vintersolverv.
Jeg mente bare i forhold til at julefeiringen "overtok" for midtvintersfeiringen, at det da ble flyttet på.
 
21. desember er vintersolverv.
Jeg mente bare i forhold til at julefeiringen "overtok" for midtvintersfeiringen, at det da ble flyttet på.

Ja! ser nå at den som regel ble feiret mellom 21-23 desember[emoji5]
 
For meg å virker det som om folk mener og tror at de som ikke bare feirer feks 17 mai og Jul for barnas skyld , feirer for å drikke seg dritings. Jeg sier det igjen, å drikke alkohol er overhode ikke ensbetydende med å drikke seg full. Er det så mange som har negative opplevelser knyttet til alkohol i barndommen at dette er blitt en gjengs oppfatning? Eller har man kanskje problemer med eget inntak når man først tar seg et glass?
Jeg reagerer på ordbruken som blir brukt i blant annet forum. Det blir sagt "selvsagt drikker jeg ikke på 17 mai, det er jo barnas dag" det høres veldig fort ut som om det er snakk om større mengder alkohol når man skriver på en slik måte. Å alle vet jo at større mengder alkohol inntar man ikke forran barn, enten det er en barnas dag eller ikke. "Drikker du"? Er liksom et spørsmål som går igjen. Hvis det å nippe til et glass vin er å "drikke" så ja da hender det seg at jeg drikker ;-) ! Nå ser jeg at det sklir helt ut her for fokuset i denne tråden skulle jo ikke være på alkohol men på hvorvidt dager som 17 mai og julaften er barnas dag. Men synes dog det passer inn å trekke opp dette da man fort nesten kan få skyldfølelse for å ta et glass vin når man leser og hører slike kommentarer.
Nei 17 mai og julaften er ikke barnas dag. Det er folkets dag, dager vi feirer sammen. Sammen med familie, venner og barn ...
 
For meg å virker det som om folk mener og tror at de som ikke bare feirer feks 17 mai og Jul for barnas skyld , feirer for å drikke seg dritings. Jeg sier det igjen, å drikke alkohol er overhode ikke ensbetydende med å drikke seg full. Er det så mange som har negative opplevelser knyttet til alkohol i barndommen at dette er blitt en gjengs oppfatning? Eller har man kanskje problemer med eget inntak når man først tar seg et glass?
Jeg reagerer på ordbruken som blir brukt i blant annet forum. Det blir sagt "selvsagt drikker jeg ikke på 17 mai, det er jo barnas dag" det høres veldig fort ut som om det er snakk om større mengder alkohol når man skriver på en slik måte. Å alle vet jo at større mengder alkohol inntar man ikke forran barn, enten det er en barnas dag eller ikke. "Drikker du"? Er liksom et spørsmål som går igjen. Hvis det å nippe til et glass vin er å "drikke" så ja da hender det seg at jeg drikker ;-) ! Nå ser jeg at det sklir helt ut her for fokuset i denne tråden skulle jo ikke være på alkohol men på hvorvidt dager som 17 mai og julaften er barnas dag. Men synes dog det passer inn å trekke opp dette da man fort nesten kan få skyldfølelse for å ta et glass vin når man leser og hører slike kommentarer.
Nei 17 mai og julaften er ikke barnas dag. Det er folkets dag, dager vi feirer sammen. Sammen med familie, venner og barn ...

Jeg er enig med deg ;) selv om jeg ikke drikker en dråpe på 17.mai. Rett IG slett fordi det bare er sånn :p kan skje jeg IG gubben må ta en corona etter at ungene har lagt seg i år :)
 
Jeg er enig med deg ;) selv om jeg ikke drikker en dråpe på 17.mai. Rett IG slett fordi det bare er sånn :p kan skje jeg IG gubben må ta en corona etter at ungene har lagt seg i år :)

Har ikke gjort det de siste årene jeg heller Hehe fordi jeg hsr vært gravid og i fjord gikk det i glemmeboka :p men i år er det fullt mulig det blir et glass prosecco til middag ;-) !
 
Back
Topp