"Det er jo barnas dag"

Godt spørsmål :) Det har vel blitt sånn med årene. Det er jo tradisjon og tro, og i utgangspunktet for alle. Jeg er en voksen som er like glad i jula enda, nettopp pågrunn av minnene som liten.
 
Godt spørsmål, og tenker det er ganske historieløst å mene 17 mai er barnasdag. Vi feirer grunnloven vår, at vi er så heldig å bo i ett så vakkert flott land:)
I Norge er liksom alle helligdager barna sine, hvorfor skjønner ikke jeg?
Det skjønner ikke jeg heller
 
17 mai har jo vært veldig slik at det var barnas dag, syns jeg. Men jula blir jeg irritert over at folk sier slik om, egentlig. Jula er for familien, for alle! Og jeg tror ikke det er så sunt at unger lærer at de bestandig kommer først og skal kose seg mest, om dere forstår meg rett nå.
 
Det som er veldig spesielt med Norge er at nasjonaldagen feires med barnetog som var noe Bjørnstjerne Bjørnson startet ikke så lenge etter vi fikk grunnloven vår.
I de fleste andre land feires nasjonaldagen med militærparader og lignende.
Her er nasjonaldagen lagt opp til å være barnas dag, og det er helt greit.

Når det kommer til alle andre feiringer som for eksempel jul og påske, jeg mener man skal legge opp feiringen slik at den passer alle.
Selvfølgelig kan man ta seg et glass vin om det passer seg slik men "gamle onkel Arnt" som pleier å ta et glass eller to for mye kan godt vente med det til barna er i seng
 
For meg er 17. mai barnas dag fordi det er lagt opp slik, og veldig ulikt nasjonaldagene i andre land. Jul osv. er ikke bare for barna i mitt hode, men jul spesielt er familietid og jeg syns den i stor grad skal være barnevennlig :)
 
Jula i Norge er faktisk for barna :p Fikk fortalt av en prest(svigerfar) at i Norge er at av de få landene som feirer jula den 24 og ikke 25 som resten av de julefeirende landene, som er pga av en ordning av kirka. Feiringen den 24 var opprinnelig noe kirka stelte i stand som en feiring hovedsaklig for barna. Og med årene ble det bare slik at jula feires den 24 og ikke 25.

Så jo, jula slik vi feire det er faktisk for barna :joyful:
 
Nei det kan du lure på, julaften og påsken er for å feire og minnes jesus, 17 mai er norges bursdag så at noen mener oppriktig at disse dagene er for barna så må de gå skolen om igjen[emoji23] skulle tro enkelte her inne mener at om man ikke har barn så kan man holde seg inne og langt unna feiringer og høytider. Jeg tenker jul, påske og 17 mai er for alle og alle feirer slik de ønsker og føler for, ingen tradisjoner er feil. Om noen vil ta en utepils på 17 mai skal de få lov til det, om noen spiser pizza i jula og kalkun i påsken så er jo det flott, alle har sine egne tradisjoner trenker jeg, vi supermammaer må slutte å tro at verden skal surre rundt barna, slik er det absolutt ikke og jeg tror heller ikke det er syndt å la barna vokse opp å tro det.
 
Jula i Norge er faktisk for barna :p Fikk fortalt av en prest(svigerfar) at i Norge er at av de få landene som feirer jula den 24 og ikke 25 som resten av de julefeirende landene, som er pga av en ordning av kirka. Feiringen den 24 var opprinnelig noe kirka stelte i stand som en feiring hovedsaklig for barna. Og med årene ble det bare slik at jula feires den 24 og ikke 25.

Så jo, jula slik vi feire det er faktisk for barna :joyful:

Julen er en feiring av jesufødsel, at norge og noen andre land feirer den på 24 og ikke 25 er fordi vi velger å feire på aftenen og ikke på juledagen. Om man tenker seg om så er jo feiringen i andre land med pakkeåpning 25 mer barnevennlig i og med at det gjøres tidlig på dagen og ikke på kveldstid. Å påstå at julen er for barna blir direkte feil, historiebøkene er uenig med deg der.
 
Jula i Norge er faktisk for barna :p Fikk fortalt av en prest(svigerfar) at i Norge er at av de få landene som feirer jula den 24 og ikke 25 som resten av de julefeirende landene, som er pga av en ordning av kirka. Feiringen den 24 var opprinnelig noe kirka stelte i stand som en feiring hovedsaklig for barna. Og med årene ble det bare slik at jula feires den 24 og ikke 25.

Så jo, jula slik vi feire det er faktisk for barna :joyful:

Er nå ingen som kan komme å bestemme hvordan andre skal feire jul, da. :) er ikke kirken som dikterer vår feiring, i alle fall :)
 
Julen er en feiring av jesufødsel, at norge og noen andre land feirer den på 24 og ikke 25 er fordi vi velger å feire på aftenen og ikke på juledagen. Om man tenker seg om så er jo feiringen i andre land med pakkeåpning 25 mer barnevennlig i og med at det gjøres tidlig på dagen og ikke på kveldstid. Å påstå at julen er for barna blir direkte feil, historiebøkene er uenig med deg der.

Det kan nok hende, har ikke funnet noe som støtter opp det han sa.
God tanke, men trives selv med at det er en feiring for hele familien og venner :)
 
Det kan nok hende, har ikke funnet noe som støtter opp det han sa.
God tanke, men trives selv med at det er en feiring for hele familien og venner :)

Jaja men er jo du som skriver at julen i norge faktisk er for barna da[emoji57][emoji51]
 
Har vært å feiret andre lands nasjonaldager, og det er stort sett militærparader og fyrverkeri.
Ser man på den kontrasten syns jeg det er flott at man i Norge feirer som man gjør. Det er en av favoritt tingene mine med landet.

Men verken jul eller påske hører jeg bli omtalt som barnas dag, bare at man i jula må sette ungene i fokus.
 
Jaja men er jo du som skriver at julen i norge faktisk er for barna da[emoji57][emoji51]

Vel, beklager for dårlig formulering da. Jeg syntes det var litt artig det svigerfar fortalte om julefeiringa og hengte meg opp i det, søkte på det rett etter jeg posta her og fant ingen ting om det.
Men sa nu heller aldri at det var min personlige oppfatning av jula :p
 
Tror de som skriver dette er en smule forvirret og glemmer at ikke alle har barn, og at disse dagene virkelig ikke kun er ment for barna. :)
 
Julen er en feiring av jesufødsel, at norge og noen andre land feirer den på 24 og ikke 25 er fordi vi velger å feire på aftenen og ikke på juledagen. Om man tenker seg om så er jo feiringen i andre land med pakkeåpning 25 mer barnevennlig i og med at det gjøres tidlig på dagen og ikke på kveldstid. Å påstå at julen er for barna blir direkte feil, historiebøkene er uenig med deg der.
Jula har blitt feiret i mer enn 2017 år. Solsnu ;) Så strengt tatt bør den feires den 22 desember.
 
Når det gjelder 17.mai så er det jo arven etter Wergeland. Det er vanlig å tenke at han la grunnlaget for den feiringen vi har, og at det var han som ga barna en så sentral plass. Når det gjelder julen trodde jeg mer det er noe man sier til umodne voksne, som ikke greier å sette sine egne barns behov først. Noen sutrer over at de ikke kan feire der de vil lengre, sutrer over mangelen på alkohol, sutrer over å ikke kunne videreføre alle tradisjoner fra de selv var barn osv. Veldig slitsomt, og da kan noen av oss si noe slikt for å prøve å minne dem på at de burde prøve å oppføre seg litt mer voksent.;)
 
Back
Topp