Dere som underviser i ulike fag og ikke tatt lærerutdannelsen

En tråd i 'Generelt' startet av lucillen, 11 Aug 2012.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp | Last ned vår BV-forum app
  1. lucillen Elsker forumet

Hvilke fag har dere tatt og underviser i ? 

Hvor underviser dere barneskolen / ungdomsskolen / vidergående ?

Har dere angret at dere ikke tok lærerutdannelsen ?

Hvor mye ( timer ) jobber dere i uken ?

Hva er ca timelønn når en ikke har selve lærerutdannelsen eller har en same timelønn som de som har tatt selve lærerutdannelsen ?

Er det vanskeligere å få jobb når en fordjuper seg 3 - 4 enkel fag ?

Hva synes dere er positivt / negativt 

2. mamiii April 2013s nattdyr Aprilgjengen VIP

Denne henger jeg meg på, for dett ønsker jeg også å vite. har lenge vurdert lærerutdannelsen. Det virker veldig interressant og varierende. For ikke å snakke om de deilige lange feriene 
  3. FancyPants Forumet er livet

Jeg kan ikke svare på spørsmålet, men jeg syns man i det minste bør ta pedagogikk om man skal undervise, hvis man ikke vil ta/ikke tenker å ta hele lærerutdanningen.
  4. lucillen Elsker forumet

Glemte å skrive det , men det faget jeg vurderer å fordjupe meg i først er et fag en underviser i skolen og der ligger pedagogikken inne . 

Men vurderer å fordjupe meg i 2 årsstudium til som jeg interesser meg i 

5. Lizz83 Elsker forumet

Jeg har tatt lærerutd. da og må si at hvis man kun fordyper seg i ett fag (eks tar 90 stp ev master + pedagogikk) så er det vanligst å undervise på u.skolen eller videregående.
    Barneskolen er mer "altetende" og du får som regel ansvar for flere fag. + At å når man har tatt master innen noe så er det som regel for dårlig lønn i barneskolen i forhold til hva man vil få på videregående. Og så er det vanskeligere å få jobb i barneskolen med bare ett fag. Men man kan jo være heldig! :-)
  6. Tanketrollet Forumet er livet

Man har ikke lov til å være fast ansatt som lærer uten å ha ped...
  7. Isthabeth Forumet er livet

En får vel ikke fast jobb som lærer, og heller ikke lærerlønn, med mindre du har en eller annen form for lærerutdanning.
  8. Isthabeth Forumet er livet

Du kan ikke regne lærerlønn i timelønn, det er i forhold til stillingsprosent. Og de herlige lange feriene som flere drømmer om, mye av det er avspasering.
  9. Solvit Forelsket i forumet

lucillen skrev:

Hvilke fag har dere tatt og underviser i ? 
    Underviser i Aktivitet med hest, hest og hestehold, stalldrift og prosjekt til fordypning. Linje: Naturbruk og Heste-og hovslagerfaget.
    Kan undervise i naturfag, biologi og matte, men har ikke tid, hehe!

Hvor underviser dere barneskolen / ungdomsskolen / vidergående ?
    Videregående skole

Har dere angret at dere ikke tok lærerutdannelsen ?
    Jeg tok først Master i husdyrfag ved UMB (Universitetet for miljø- og biovitenskap. Jeg skrev masteroppgave innen ernæring på hest), fikk lærerjobben i 2005 med krav om å ta PPU(Praktisk pedagogisk utdannelse innen 3 år), ble ferdig med PPU i 2008, så tok den deltid over to år samtidig som jeg jobbet fullt som lærer.

Hvor mye ( timer ) jobber dere i uken ? tipper det blir ca 24 undervsningstimer i år.

Hva er ca timelønn når en ikke har selve lærerutdannelsen eller har en same timelønn som de som har tatt selve lærerutdannelsen ?
    Nei, man får timelønn etter hvor mange studiepoeng man har og utdanning!
    Her kan du se minstelønnstabell, etter utdannelsesnivå: http://www.utdanningsforbundet.no/Hovedmeny/Lonnsoppgjoret-2012/Nyheter-om-lonnsoppgjoret/Ny-minstelonnstabell-per-1-mai-2012/

Er det vanskeligere å få jobb når en fordjuper seg 3 - 4 enkel fag ?
    aner ikke :)

Hva synes dere er positivt / negativt 
    Jeg digger jobben min, men det er kanskje ikke så rart siden jeg får jobbe med hobbyen min. Nemlig hest :)

10. mamma*88 Gift med forumet

jeg jobbet litt på en skole da jeg gikk på sykepleien. Noen ganger var det litt krise med sykdom o.l. og jeg steppet inn. I naturfag på barneskolen, tok vi da akkurat pensum om helse. Hadde ellers bare undervisning i mindre grupper for å dele klassen litt om det ble mye bråk.
    Hadde jeg villet jobbe som lærer på barneskolen, hadde jeg nok tatt lærerutdanningen.

Nå tar jeg en bachlor grad i politikk og etter det skal jeg ta ett år (om jeg ikke får det viklet inn i dette studiet) med enten norsk eller geografi. Etter det tar jeg 2 år praktisk pedagogisk utdanning, og kan da undervise i norsk eller geografi + sosialkunnskap, samfunnskunnskap og samfunnsfag.

Del denne siden