Dere som underviser i ulike fag og ikke tatt lærerutdannelsen

lucillen

Elsker forumet

Hvilke fag har dere tatt og underviser i ? 


Hvor underviser dere barneskolen / ungdomsskolen / vidergående ?


Har dere angret at dere ikke tok lærerutdannelsen ?


Hvor mye ( timer ) jobber dere i uken ?


Hva er ca timelønn når en ikke har selve lærerutdannelsen eller har en same timelønn som de som har tatt selve lærerutdannelsen ?


Er det vanskeligere å få jobb når en fordjuper seg 3 - 4 enkel fag ?


Hva synes dere er positivt / negativt 

 
Denne henger jeg meg på, for dett ønsker jeg også å vite. har lenge vurdert lærerutdannelsen. Det virker veldig interressant og varierende. For ikke å snakke om de deilige lange feriene 
 
Jeg kan ikke svare på spørsmålet, men jeg syns man i det minste bør ta pedagogikk om man skal undervise, hvis man ikke vil ta/ikke tenker å ta hele lærerutdanningen.
 

Glemte å skrive det , men det faget jeg vurderer å fordjupe meg i først er et fag en underviser i skolen og der ligger pedagogikken inne . 


Men vurderer å fordjupe meg i 2 årsstudium til som jeg interesser meg i 

 
Jeg har tatt lærerutd. da og må si at hvis man kun fordyper seg i ett fag (eks tar 90 stp ev master + pedagogikk) så er det vanligst å undervise på u.skolen eller videregående.
Barneskolen er mer "altetende" og du får som regel ansvar for flere fag. + At å når man har tatt master innen noe så er det som regel for dårlig lønn i barneskolen i forhold til hva man vil få på videregående. Og så er det vanskeligere å få jobb i barneskolen med bare ett fag. Men man kan jo være heldig! :-)
 
Man har ikke lov til å være fast ansatt som lærer uten å ha ped...
 
En får vel ikke fast jobb som lærer, og heller ikke lærerlønn, med mindre du har en eller annen form for lærerutdanning.
 
Du kan ikke regne lærerlønn i timelønn, det er i forhold til stillingsprosent. Og de herlige lange feriene som flere drømmer om, mye av det er avspasering.
 


lucillen skrev:

Hvilke fag har dere tatt og underviser i ? 
Underviser i Aktivitet med hest, hest og hestehold, stalldrift og prosjekt til fordypning. Linje: Naturbruk og Heste-og hovslagerfaget.
Kan undervise i naturfag, biologi og matte, men har ikke tid, hehe!


Hvor underviser dere barneskolen / ungdomsskolen / vidergående ?
Videregående skole


Har dere angret at dere ikke tok lærerutdannelsen ?
Jeg tok først Master i husdyrfag ved UMB (Universitetet for miljø- og biovitenskap. Jeg skrev masteroppgave innen ernæring på hest), fikk lærerjobben i 2005 med krav om å ta PPU(Praktisk pedagogisk utdannelse innen 3 år), ble ferdig med PPU i 2008, så tok den deltid over to år samtidig som jeg jobbet fullt som lærer.


Hvor mye ( timer ) jobber dere i uken ? tipper det blir ca 24 undervsningstimer i år.


Hva er ca timelønn når en ikke har selve lærerutdannelsen eller har en same timelønn som de som har tatt selve lærerutdannelsen ?
Nei, man får timelønn etter hvor mange studiepoeng man har og utdanning!
Her kan du se minstelønnstabell, etter utdannelsesnivå: http://www.utdanningsforbundet.no/Hovedmeny/Lonnsoppgjoret-2012/Nyheter-om-lonnsoppgjoret/Ny-minstelonnstabell-per-1-mai-2012/


Er det vanskeligere å få jobb når en fordjuper seg 3 - 4 enkel fag ?
aner ikke :)


Hva synes dere er positivt / negativt 
Jeg digger jobben min, men det er kanskje ikke så rart siden jeg får jobbe med hobbyen min. Nemlig hest :)




 
jeg jobbet litt på en skole da jeg gikk på sykepleien. Noen ganger var det litt krise med sykdom o.l. og jeg steppet inn. I naturfag på barneskolen, tok vi da akkurat pensum om helse. Hadde ellers bare undervisning i mindre grupper for å dele klassen litt om det ble mye bråk.
Hadde jeg villet jobbe som lærer på barneskolen, hadde jeg nok tatt lærerutdanningen.

Nå tar jeg en bachlor grad i politikk og etter det skal jeg ta ett år (om jeg ikke får det viklet inn i dette studiet) med enten norsk eller geografi. Etter det tar jeg 2 år praktisk pedagogisk utdanning, og kan da undervise i norsk eller geografi + sosialkunnskap, samfunnskunnskap og samfunnsfag.
 
Back
Topp