Dere som la på dere 20+ kg i svangerskapet

Første svangerskap la jeg på meg 35 kg. Husker ikke helt fordelinga, men det var pga kvalme og det eneste som hjalp var mat. Pluss bekkenløsning så jeg satt mye stille. Var mye vann da, for 15 kg var av dagen etter fødsel.

Andre svangerskap la jeg på meg 15 kg, igjen pga kvalme og da hadde jeg 10 kg mer på kroppen enn da jeg ble gravid første gangen. Da kom det meste i 2.trimester, og så mista jeg i uke 21. Har ikke gått ned mer enn et par kg siden da (litt opp og ned) men mange cm, så det er jo bra.

Denne tredje gangen kommer jeg til å be om hjelp til å ikke gå opp mer enn absolutt nødvendig, gjerne holde vekten (er ganske overvektig) hvis mulig og forsvarlig. Er i bedre fysisk form nå, selv om jeg er eldre og tyngre, så tror det skal la seg gjøre. Har planer om å bevege meg mye mer enn jeg har gjort de to foregående, hadde heller ikke bekkenløsning i andre svangerskapet. Anbefaler gravidyoga, svømming og turer i rusletempo om det er tungt å komme i gang :)
 
Er 33+3 i dag og har så langt gått opp 27 kg. Gikk opp 10 kg allerede de 10 første ukene... Da jeg var i uke 9 hadde jeg en såpass stor gravidmage at jeg ikke lenger klarte å skjule graviditeten og måtte gå med mammaklær. Vet det kan være vanlig at magen kan komme fortere hos de som er 2. og 3. og 4 osv gangs gravid, men dette er min første. Fordi jeg har gått opp såpass mye så fort har jeg vært ganske klar og lei en liten stund allerede...:sour:o_O Håper selvfølgelig Lillegutt allikevel blir der han er så lenge han kan så han blir stor og sterk:happy:

Tror mye av vekten er væske i kroppen. Sliter mye med hovne hender hvor tommeleddene i håndleddet låser seg eller går ut av ledd, må gå med skinne på den hånden. Hevelser i føttene som gjør at fotbladene nesten ikke er å bevege på, spes. om morgenen. :arghh::joyful:
 
Last edited:
Back
Topp