Dere som ikke ammer

Jolanda

Forumet er livet
Desemberlykke2017
Februarbarna 2020
Har dere fått noe av lege/helsesøster for å stoppe produksjonen eller har dere bare sluttet å amme/pumpe? Jeg skjønner at det antagelig er problematisk å bare slutte om man har normalt med melk men hva med om man har lite melk?
 
Før fikk man tabletter for å stoppe melkeproduksjon med leger er veldig sparsommelige idag med å gi de ut. Kjenner fler som har fått beskjed om at melka stopper av seg selv etter kort stund[emoji4]
 
Da jeg sluttet å amme med frøkna så ammet jeg som sagt kun når jeg selv følte, eller gjorde jeg ingenting. Kusinen min sluttet tvert, hun slet med melkespreng noen dager. Da håndmelket hun kun ut den verste sprengen, og det ga seg etterhvert (hun hadde normal produksjon) :)
 
Noen synes det hjelper å binde opp brystene de første dagene for å stoppe produksjonen..
 
Har dere fått noe av lege/helsesøster for å stoppe produksjonen eller har dere bare sluttet å amme/pumpe? Jeg skjønner at det antagelig er problematisk å bare slutte om man har normalt med melk men hva med om man har lite melk?

Jeg har måtte stoppe og amme to ganger. Første gang når vi mistet lille Thea, fikk da anbefalt fra sykehuset å gå med stram topp eventuelt knyte ett stramt sjal eller noe slikt rundt brystene. På denne måten tror kroppen at brystene er fulle også stopper den produksjonen. Så måtte jeg slutte nå når vi fikk Samuel siden jeg ikke har nok melk, fikk litt spreng de første dagene, men nå går det fint. Går med en stram sportstopp døgnet rundt og merker at det er mindre og mindre melk.
Dersom du må slutte og det ikke er nok med å gå med noe stramt rundt brystene så kan du kontakte legen din og spørre etter medisin som hjelper deg, men vil tro at andre ting skal være prøvd først. :)
 
Jeg pumpet ut spreng. Noen ganger om dagen de første dagene. Til slutt ble det mindre og mindre. Nå må jeg pumpe en gang ca annenhver dag for å unngå brystbetennelse (når jeg kjenner at det hoper seg opp).
 
Nå er det 2 døgn siden jeg pumpet/ammet og jeg har ikke hatt spreng i det hele tatt så det sier vel litt om hvor slunkent det er.
 
Back
Topp