Dere som har født

Jeg går mot strømmen og synes pressingen/pressriene er helt klart verst. Riesmertene som jo bare er smerter klarer jeg fint takle. Men de smertene som kommer med vevsødeleggelsen når barnet skal ut, helt grusomt og mister helt kontrollen over meg selv.
 
Jeg personlig synes at selve barsel oppholdet var det verste med hele greia. Selve fødselen gikk kjapt og helt alrigth, men de dagene på sykehuset var et rent helvetet. Og om jeg noen ganger blir gravid igjen så håper jeg at jeg slipper og måtte være der lengere enn noen timer etter fødsel.
 
Ingen smertelindring her. Jeg syns det var mest vondt når hode skulle ut. Selve riene var greie. Vondt ja men, ikke værst :)
 
Har hatt 2 fødsler i badekar. Vannet ble min lindring. Følte at jeg hadde vondt hele tiden først. Men så fort jeg kom meg i vann ble det rolig og takene ble mer klare å jobbe gjennom. Vondeste for meg var når hodet stod der det ikke er like "tøyelig" som livmor. En sviende følelse. Begge fødslene varte i overkant av 3t. Ingen medikamenter.
Tror smerten kommer litt an på hvor lenge fødslen varer. Og ikke minst fra person til person.
 
Med første var åpningsriene verst, men med andre var pressinga verst. Skal sies at sistemann var 4,9 kg og 53 cm da, og det kjentes.. [emoji85]
 
Jevne smerter hele veien, men vondest ved selve pressingen. Altså ikke før, men mens jeg presset og jordmor prøvde å streke åpningen for hodet. Ble helt utslit, så glad sønnen kom på bare 6. pressing (20 min.)
 
Jeg hadde ikke noen pressrier. Fikk bare beskjed at siden det gikk 3 timer fra 9,5 cm til 10 cm, så trenger jeg kke å vente mer, men kan prøve å presse og få ham ut.
 
  • Liker
Reactions: R90
tusen takk for mange svar!:) ingen fødsler er like, men en ting er sikkert, vondt er det men det er glemt når man får et lite mirakel i armene<3
 
Det verste var de tre timene med pressrier hvor jeg ikke fikk presse :p men det er ikke normalt da ;) utenom det synes jeg de utallige undersøkelsene fra jeg ble satt igang til ungen var ute var verst:bag:
 
Når hodet står, og tiden før pressriene for den kan være lang. Når pressriene melder seg så vet du liksom at der nærmer seg. På ene eller andre måten.
 
Hadde en rask førstefødsel på to timer. Det absolutt mest forj[emoji88][emoji88][emoji88][emoji88][emoji88][emoji88] var riene i perioden før pressriene, som mange her har nevnt. Tror det er fra 6-7 cm og opp til ti det er aller mest forgruelig. Så kan du endelig presse, og neste smertetopp, hvor jeg virkelig lurte på når jeg til helsike skulle stryke med, kom da hodet sto i åpningen. Det varer bare en veldig liten stund, da. Og så er det så sjukt viktig å huske på at all smerte forsvinner momentant i det øyeblikket ungen er pressa ut. Da er ALT bra, liksom. Topp stemning. Gleder meg til å føde igjen :) Hehe. Det var skikkelig gøy også. Det jeg egentlig husker som mest kjipt var at jeg hadde halsbrann hele tiden, og at det klødde sånn i halsen mellom riene fordi jeg skrek sånn. Skal prøve å skrike litt mindre når nestemann kommer nå snart. Om ikke annet, så i hvert fall for jordmors del.
 
Jeg hadde ganske lang fødsel (32 timer fra jeg begynte å ha rier). Åpnigsriene var greie nok I starten til jeg ble for sliten og de kom tettere. Har litt tåkete minne fra fødselen, men det jeg husker mest er au!!, og hvor vondt det var etterpå når jordmor måtte grave ut restene av morkaken
 
Det verste var da hodet stod i åpningen!!!!!!
Alt før det taklet jeg greit, men det å trykke ut hodet var det verste!
Hadde ingen smertelindring, fødte i badekar.
Alt i alt gikk det overraskende bra :)
 
Back
Topp