Dere som har dundyner til baby/småbarn... (fiberdyne kontra dundyne)

Baby snart?

Gift med forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Novemberlykke 2018
Novemberlykke 2020
Jeg tenkte egentlig å kjøpe Høie fiberdyne fordi de bare kan slenges i maskinen på 60 grader hvis de får gulp/oppkast osv på seg. Samtidig så foretrekker jeg selv helt klart dundyner, det er jo så mye bedre enn fiberdyner... Litt dårlig gjort å kjøpe fiberdyne til babyen da, kanskje. Dere som har dundyner til babyen eller småbarn, hvordan er de å vaske? Blir de like bra etter mange vasker? Hvor raskt tørker de i tørketrommelen? En liten fiberdyne regner jeg med at er tørr på under en time, men dun kan vel ikke tromles på så høy temperatur. Bruker jo en evighet på å få tørr dunjakker. Er dere fornøyd med dundyne til babyen eller ser dere i ettertid at dere heller burde ha valgt fiberdyne?
 
Har prøvd Andungen dundyne og Høie Allergo fiberduk til barn.
Begge vasket på 60 grader ved behov og tromlet med tennisballer.
Vet ikke helt hvorfor, men foretrekker Høie av de to. Føles mer behagelig og luftigere og har vært førstevalget med begge rene etc
 
Har begge deler til mini, vasking og tørking er ikke noe problem.
 
Aldri hatt noe annet enn dun, og har alltid hatt dobbelt av de minste størrelsen, en i seng og en i vogna. Har ikke tørketrommel engang, så har sendt de bort på vask ved behov.
 
Ikke egentlig svar på spørsmålet, men vi har ikke hatt behov for å vaske dyner til ungen på 11 måneder enda. Har ikke gulpa eller tissa på de.
Overmadrassen har trengt en runde eller tre i maskina, men ikke dyna.
 
Dundyner vaskes på 60grader med milo.
Vaskes 3-4ganger i året som andre dyner. (Evt 1-2ganger i løpet av sesongen om du har sommer og vinterdyner)
Tørk i trommel med tørkeballer eller tennisballer.
Kjøper du en dyne av grei kvalitet så skal den i allefall holde i 10 år :)
 
Vi kjøpte dundyne nå i juniorstørrelse.
Men vi hadde behov for å vaske de mindre str MINST en gang i uka, periodevis omtrent annenhver dag. Så de fiberdynene ble «brukt opp» på 2,5 år...

Det sagt: jeg tror ikke noen dyner hadde tålt den mengden vask egentlig.
 
Vi har dundyne til vår, og på snart 14 mnd er det kun én gang vi har trengt å vaske pga oppkast/gulp.
 
Back
Topp