Dere som har bygd/renovert hus

Magica87

Gift med forumet
Hva er de smarteste løsningene dere har kommet på? Hva er et "must" å ta med seg når en skal bygge/renovere hus? Vi er i den prosessen om ikke lenge og ønsker tips :)
 
Vi har renovert et hus.. altså pusset opp alt fra tak, yttervegger, vindu og alt innvendig.

Det var bare Ok da vi kjøpte huset, godt vedlikeholdt, og en eldre dame som hadde bodd her.

Vi tok ett og ett rom. Og har brukt lang tid.
For oss funket det bra både økonomisk, og mtp jobb Og småbarn da vi bodde her.

Anbefaler deg å skjekke priser på ulike steder når det gjelder materiale
 
Mine must have:
-skittentøy sjakt fra hovedbadet, ned til vaskerom
-stort vaskerom
-egen privat inngang til vaskerommet
-wall in closet
-dersom dere ikke har elbil idag, gå elektriker til å ta høyde for at dere kan få det(uten at det trenger å koste skjorta)
-tak overbygg over store deler av terrassen
-stor terrassen(helst inngjerdet)



Vi bygde for 6 år siden[emoji4]
 
Hmmm... vet ikke helt, men husk å tenke på ting som hvilken vei døren skal gå og hvilken side den skal hengsles på. Det er irriterende i etterkant å «plages med».

Tenk gjennom fargeskjema tidlig.

Tenk møblering samtidig som dere planlegger rom, så kan du få belysning (særlig spisebordlampe og vegglamper) pent integrert i møbleringen.
 
Og en ting til. IKKE ha skyvedør inn til soverom[emoji35] fryktelig plagsom når en har baby som sover på samme rom som oss. Ender med at vi sover med døren åpen hele tiden[emoji23]
 
Bygger hus nå mange valg som er tatt. Hos oss ble en del kuttet pga økonomi så feks skittentøyssjakt fra badet oppe måtte ryke.
Så vis du er et budsjett du må holde så vit hva som er viktigst for deg. Gjør deg opp en mening om hva du må ha og hva du ønsker å ha slik at du vet hva som kan kuttes uten at det blir krise.
Jeg syns planløsning er det viktigste, for den er vanskelig å forandre på i ettertid [emoji23]. Og når du er på besøk steder tenk over hvordan de har gjort ting og om du liker det [emoji4] og om du har bodd flere steder, var du noe du likte/ ikke likte der? Jeg feks vet at det aldri blir flis på gulv i mitt hus og hvertfall ikke lyse [emoji16]
 
Noen tips:
-Vaskerom i nærheten av inngangsdør
-Lydisolerte dører koster ikke mye mer enn de som ikke er lydisolerte
-få på 2 strøk med maling på utsiden av fasaden med det samme
-bruk tid på å tenke igjennom det elektriske
 
Tenk gjennom ting som stikkontakt til julestjerne og juletre. Alltid flere stikkontakter enn man tror i nærheten av TV og kontor/PC-plass. Nettverksuttak på barnerom mtp PC på rommet når de blir større.

Tenk nøye gjennom hvordan dere bruker kjøkken, og avstand mellom kjøl, kok&stek og vask der. To stekeovner skal i alle fall jeg ha i neste hus! En god kjøkkenkonsulent har peiling på dette. Regndusj ser kult ut, men pass på at dere i såfall har godt nok trykk på vannet. Dette brant vi oss på, og har nå en dyr dusj som ikke brukes. Bruker kun det lille dusjhodet.

Skal du ha fliser, pass på at du velger en farge som ikke viser alt av støv og hår.

Kan dere utnytte plass under trapp til oppbevaring? Verdt å bruke tid og kanskje noen kroner på en god løsning her.

Det var det jeg kom på i farta. Kjøpte nytt for et par år siden, og planlegger ny enebolig etterhvert, så følger gjerne med videre i denne tråden [emoji4]
 
Back
Topp