Dere som hadde med eget babytøy til sykehuset....

MammaMai2017

Glad i forumet
Maiblomstene 2017
Hvor mye hadde dere med? Og hvor mange dager lå dere? Hvor mye ble brukt?
Er ikke interessert i å bruke utvasket og slitt sykehustøy på min nyfødte skatt, så skal selv ha med det fine babytøyet vi har kjøpt.
Ei venninne av meg lå 3 dager på sykeshuset, fordi hun trengte litt hjelp med amming osv. Jeg ønsker veldig gjerne også ammeveiledning da dette er første barnet, og ser for meg at jeg også kanskje blir liggende 3 dager.
Jeg tror jeg har pakket aaaaalt for mye babytøy til lille, men jeg er så redd for at det ikke skal holde. Jeg ser også for meg at det kanskje blir en del skift? (tiss, bæsj, gulp, melkesøl osv) og at det er greit å regne 1-2 skift per dag. (bukse, body, sokker) + ett par luer som jeg har pakket ned.
Har også med 2 hjemreiseantrekk fordi det ene er i 56, og kanskje for stort. Så har med ett i 50 også. Hva tenker dere? Hvor mye skal jeg pakke? :)
 
Beregne 1-2 skift holder og beregn 3 dager så har du mulighet å finne løsning om du har feilberegnet;)
 
Vi hadde i utgangspunktet ikke med noe eget tøy annet enn hentesett. Tenkte å gjøre det enklest mulig for oss selv og nok av muligheter til å bruke eget tøy senere. Så ente det opp med prematur fødsel og han svømte i sykehusklærne. Bestefar kom med ullbukse og ullbody i mini str. Vi var på sykehuset i en uke og brukte kun det ene settet. Ingen gulping eller bleielekasjer (det kom ikke før vi kom hjem). Er nå gravid på nytt og klok av skade tenker jeg å ta med et ullsett i mini str i sykehusbaggen.
 
Jeg har pakket 2 skift + hentesettet. Tror det skal holde. Men jeg bruker gjerne sykehusklær på lille også om det skulle bli for lite.
 
Første gang var vi på stkehuset 2 dager, nå var vi der 10 timer. Det er bedre at klærene er litt for store enn for små. På sykehuset at de kun overdel. Det er for at baby skal få mest mulig hudkontakt for det skal hjelpe melkeproduksjonen i gang. Omslagsbody er gull verd :)og lue etter fødselen. Vi trengte ikke å bytte så mye på sykehuset. Baby tisser lite og bæsjer lite, pga lite melk i starten. Det er ikke like mye gulping heller, men her rant det litt melk ut av munnen. Sovnet med pupp i munnen ogikke svelget. Så litt fuktig ble det. Tenker det er bedre du har klær som du er komfortabel i, brystene vil gjerne bli litt vonde i starten og ømme.
 
Vi lå 4 dager! Hadde med 2-3 bodyer og 2-3 bukser til, pluss et sett med bukse og jakke i godt stoff, og en dress vi brukte på hjemreisa. Alt ble brukt[emoji4] Ville nok hatt med litt mer hadde jeg visst vi skulle være der i 4 dager
 
Hvor mye hadde dere med? Og hvor mange dager lå dere? Hvor mye ble brukt?
Er ikke interessert i å bruke utvasket og slitt sykehustøy på min nyfødte skatt, så skal selv ha med det fine babytøyet vi har kjøpt.
Ei venninne av meg lå 3 dager på sykeshuset, fordi hun trengte litt hjelp med amming osv. Jeg ønsker veldig gjerne også ammeveiledning da dette er første barnet, og ser for meg at jeg også kanskje blir liggende 3 dager.
Jeg tror jeg har pakket aaaaalt for mye babytøy til lille, men jeg er så redd for at det ikke skal holde. Jeg ser også for meg at det kanskje blir en del skift? (tiss, bæsj, gulp, melkesøl osv) og at det er greit å regne 1-2 skift per dag. (bukse, body, sokker) + ett par luer som jeg har pakket ned.
Har også med 2 hjemreiseantrekk fordi det ene er i 56, og kanskje for stort. Så har med ett i 50 også. Hva tenker dere? Hvor mye skal jeg pakke? :)

Var tre dager. Hadde med et par pysjer, noen sokker og luer, og 6 "antrekk" (body + bukse/sparkebukse). Og hjemreise sett :) Enig med deg, brukte heller ikke det sykehus tøyet
 
Hadde med to-tre bodyer og noen bukser pluss hentesett, men han fikk på sykehusklær den første dagen. Når det er sagt hadde han ikke klær på så mye de første dagene fordi han skulle få mest mulig hudkontakt. Ene gangen vi hadde kledd på han, kom jordmor og kledde av han igjen :p Hud mot hud er stikkordene de første dagene :) (pluss at det var ekstremt varmt på hotellrommet vi lå på..)
 
Var tre dager. Hadde med et par pysjer, noen sokker og luer, og 6 "antrekk" (body + bukse/sparkebukse). Og hjemreise sett :) Enig med deg, brukte heller ikke det sykehus tøyet

Da har vi pakket helt likt. Jeg har med 3 pysjer, 6 antrekk med bukse og body, 4 par sokker, 3 luer og hjemreiseantrekk. Er det også lurt å pakke med to gulpekluter?
 
Vi var på sykehuset i 3 dager. Han hadde på sykehusbodyen første døgnet, men etter det var det egne klær. Enig med det som står lenger oppe - omslagsbody er tingen! For oss ble det et par tisseuhell, så det gikk vel totalt 3 bodyer pluss hentesettet. Bukser/sokker ble ikke brukt før hjemreisen, da han lå godt pakket inn enten under dyna, inni teppe eller inntil meg stort sett hele tiden. Ville også hatt med egen lue til babyen til etter fødselen. På sus hadde de bare en slags nettinglue, så følte den vi hadde beskyttet litt bedre:)
 
Hvor mye hadde dere med? Og hvor mange dager lå dere? Hvor mye ble brukt?
Er ikke interessert i å bruke utvasket og slitt sykehustøy på min nyfødte skatt, så skal selv ha med det fine babytøyet vi har kjøpt.
Ei venninne av meg lå 3 dager på sykeshuset, fordi hun trengte litt hjelp med amming osv. Jeg ønsker veldig gjerne også ammeveiledning da dette er første barnet, og ser for meg at jeg også kanskje blir liggende 3 dager.
Jeg tror jeg har pakket aaaaalt for mye babytøy til lille, men jeg er så redd for at det ikke skal holde. Jeg ser også for meg at det kanskje blir en del skift? (tiss, bæsj, gulp, melkesøl osv) og at det er greit å regne 1-2 skift per dag. (bukse, body, sokker) + ett par luer som jeg har pakket ned.
Har også med 2 hjemreiseantrekk fordi det ene er i 56, og kanskje for stort. Så har med ett i 50 også. Hva tenker dere? Hvor mye skal jeg pakke? :)

Utfra egen erfaring...

Det jeg vil anbefale er:
-3 bodyer m/lang erm (eller 2 i str 50, 2 i str 56, min svømte i str.56 og det var 8dager over termin)
-1 strømpebukse
-hentesett gjerne hjemmestrikket i ull
-babyteppe
-new born bleier
-noen få vanlige hvite gass kluter fra prinsess
-baby ull lue UTEN snøring (ull lue er VELDIG viktig, de tar på h_m sykehuset sin ull lue med en gang h_n er født enda det gjerne er litt blodrester på hodet enda fordi så mye kroppsvarme forsvinner gjennom hodet)
-et par myke babystrømper (de der elastiske litt tykke)
-talkum eller zink til baby rumpen ved behov

-morgenkåpe (kan bli frysen før og etter fødsel)
-tøfler
-badesko (kan lett pådra deg fotsopp)
-shampo/dusjsepe/balsam
-hårbørste
-2 pakker tena nettingtruser (klipp en eller to der bena skal være så kan du bruke den til amme BH for plutselig svulmer brystene opp og blir veldig ømme) Disse kan vaskes og brukes i evigheter. De har vaskeinnstrukser innpå og er ikke engangs.
-brystvortesalve som du ikke må skrubbe vekk før amming
-tena bind fra apoteket 1grønn pakke, 2 blå pakker
-tannbørste og tannkrem
-litt barriere salve til å smøre hvis du blir veldig sår (tena fra apoteket)

-pc med lader
-mobil med penger på og lader
-kamera med fullt batteri

-babybok til å skrive fødehistorien mens du husker den
-kulepenn

-noe ullundertøy til deg selv (fryser du kan du lett få brystbetennelse med all melka i brystene)
-noen varme gode strømper

-en ammetopp/ammegenser (så du slipper å sitte med brystene på utstiling

-noe leskedrikk til deg og til partner (fødselen kan ta laaaang tid om du er uheldig)
-noe sjokolade for energi

og husk å montere bilstolen i bilen FØR du havner inn til fødsel :) :) :)

Her lå baby stort sett i bleia på den fint varme rommet på sykehuset. De kjører opp temperaturen på nyfødt avdelinger. Tett inntil mamma sin. Mye hudkontakt og mye pupp hele tiden :) :) Veldig koselig :)

Mvh Undre.
 
Last edited:
Det er greit med ein del bodyer, men trenger ikkje like mange bukser.
Med første var me på sjukehuset i 5 døgn, og han var allerede ein gulpebaby, så mannen måtte heim å hente kle til både meg og baby. I tillegg måtte me innom kjøpesenter på veg heim for å kjøpe fleire bodyer i omslagstypen;)
Med andre brukte me to skift dei tre dagane eg var der, så det er veldig forskjellig:)
 
Er på tredje dagen nå, og har bare brukt sykehusbody på knøttet (omslagsbody). Skjønner ikke hvorfor det skal være så fælt... Har med egne tynne luer + diverse klær å velge blant til hjemreisen.
 
Vi planla å være på barselhotellet i 3 døgn (noe vi også gjorde) og hadde med 4 bodyer, 2 bukser og noen sokker (+noen luer). MEN alle sa jo at man ikke måtte finne på å kjøpe noe i str 50, men gå rett på 56... fikk en gutt på 3850, men relativt lang og tynn, så han druknet jo i 56.. hadde med en sparkedrakt i str 50 bare i tilfelle, og den måtte han ha på hele tiden [emoji13] men mitt beste tips er omslagsbodyer!! Særlig om det er første så vil du gjerne unngå å dra bodyer over hodet!
 
Er på tredje dagen nå, og har bare brukt sykehusbody på knøttet (omslagsbody). Skjønner ikke hvorfor det skal være så fælt... Har med egne tynne luer + diverse klær å velge blant til hjemreisen.

Mange har lyst til å bruke tøyet de har kjøpt. De vokser så fort ut av størrelse 50, så jeg vil gjerne få brukt det. Forstår at alle vil forskjellig, men dette er deg VI vil :)
 
Takker for svar alle sammen! Ser mangle har brukt både forskjellig tøy og ulik mengde. Så tenker jeg heller pakker litt for mye enn for lite :D
 
Forresten, er det nødvendig å ha med eget helseteppe? Vi har pakket teppe til hjemreise, men tenker på til sykehusoppholdet.?
 
Forresten, er det nødvendig å ha med eget helseteppe? Vi har pakket teppe til hjemreise, men tenker på til sykehusoppholdet.?

Det kommer kanskje litt an på sykehuset - men jeg fødte på Ahus og der var det fri flyt av bleier, bind, gasskluter, helsetepper osv osv på barselhotellet. Vi ble bare vist lageret og fikk beskjed om å forsyne oss fritt [emoji4]
 
Siden jeg skal ha ks har jeg pakket 3 sett i ull og 2 sett i bomull pluss hentesett til lille. Vet jo ikke hvordan formen min blir etterpå og hvor lenge jeg må bli på sykehuset :)
 
Back
Topp