Dere som bor på mindre plasser

M

My heart

Guest
hvordan er det hos dere?
Her føler heg det er mye positivt og mye negativt.
Det positive er at det er oversiktlig og fint for barn å vokse opp. Trygt å leke ute og foreldrene kjenner gjerne hverandre.

Negative; i går var jeg på besøk hos ei venninne, der satt det ei dame som tydelig vet alt om alle.. gjerne i neg forstand. Hvem som har slått opp, hvem som sliter psykisk, hvem som... osv.
Her er det også klikker.. og det er viktig for din sosiale karriere å holde deg inne med rette klikken, kommentere og like de "rette" folkene på sosiale medier..

Viktig å ha mange likes for å vise at du er noe, at du har venner og at du er akseptert.

Det er ekstremt mye baksnakking her, og alle snakker om alle og VET alt... eller TROR de vet..

Jeg- har blitt mer reservert mtp å menge meg for mye på fester osv. Fordi det er så mye sladder at det gjør meg utrygg..
hva sier de om meg??

Det er også viktig at barna leker med de "rette" barna av de "rette" foreldrene for mange..

Status er sykt viktig.

Er noen så uheldig å drite seg ut eller komme i en kjip situasjon vender folk ryggen og snakker...

Er du i rette miljøet blir alle feil akseptert.. og alle strekker ei hånd og mye hjerter på fb.

Er du derimot i feil klikk blir du ikke møtt med kjærlighet..

Jeg har ikke opplevd noe personlig selv.. men ser jo holdningen til folk.

Interessen folk har her på stedet er ANDRE folk.. snakke om andre og få vite mest mulig
 
Vi holder oss for oss selv, så jeg har ikke merket så mye. Alle er greie, men jeg hører jo litt sladder gjennom svigermor. Vil ikke tenke på hva folk synes om meg, det kan umulig være positivt.
 
Vi holder oss for oss selv, så jeg har ikke merket så mye. Alle er greie, men jeg hører jo litt sladder gjennom svigermor. Vil ikke tenke på hva folk synes om meg, det kan umulig være positivt.

Det er jo nettopp slik det blir av sladder? Folk blir usikker og paranoid og tenker at alle ser negativt på en... er jo så ødeleggende med all den negativiteten.. sladderet er jo ofte i neg forstand.. sjelden noe positivt å si
 
Jeg bor en plass med ca 5000 innbyggere. Det er litt sånn alle kjenner alle. Her er det veldig fint å vokse opp. Folk er ikke så opptatt av status, vi har ikke klikker, og generelt lite baksnakking og negativitet. Folk får være seg selv her. Du kan gå på butikken usminket med joggebukse og slippers om du vil, ingen som ser ned på deg.
Nabobyen 10 min unna derimot, der er det mer slik du beskriver. Veldig glad for vi endte opp her [emoji3]
 
Akkurat sånn er det her og! Særlig på det nye byggefeltet; Klikker. De som ikke bor der, er ikke med. De fleste bor der. De har null selvinnsikt (prater om at man for all del ikke må hugge ned skogen for å bygge flere hus, men da byggefeltet deres ble til ødela de FINE turområder og elgtråkk.. store områder *face palm*).

Det er mye baksnakking. Mye dårlig oppførsel. Lite inkludering. Og veldig mye fri oppdragelse av ungene, det er veldig tydelig at det er folk som "SKAL BO I EN BYGD", som har flyttet hit. De er veldig opptatte av at de er ekte bygninger selv om de ikke vet hva det betyr engang. De sminker seg heavy og kler seg opp i svindyre merkeklær hvis de skal gå på skitur :p Se på meeeg! De MÅ ha hund, fordi de bor på landet, men samtlige greier ikke å ha kontroll på den.

Nei æsj, takke meg til en småby istedet, der man er mer anonym. Har planer om å flytte :) Innen 1 år, pga skolestart hos eldste. Er bare det å finne jobb et annet sted :p
 
Voks opp på en sånn plass.. 1200 innbyggere i kommunen.
Fint å vokse opp der, fredelig og trygt.
Alle kjenner alle. Alle 'vet' om noen skiller seg, blir sammen, har vært utro osv. Men sånn er det jo på små steder.
Ingen spesielle klikk, men folk har sin omgangskrets.
''Bygdedyret'' finnes selvsagt der óg.
Kommer ikke til å flytte tilbake til samme kommune, men gjerne en nabokommune med likt antall innbyggere.
 
Akkurat sånn er det her og! Særlig på det nye byggefeltet; Klikker. De som ikke bor der, er ikke med. De fleste bor der. De har null selvinnsikt (prater om at man for all del ikke må hugge ned skogen for å bygge flere hus, men da byggefeltet deres ble til ødela de FINE turområder og elgtråkk.. store områder *face palm*).

Det er mye baksnakking. Mye dårlig oppførsel. Lite inkludering. Og veldig mye fri oppdragelse av ungene, det er veldig tydelig at det er folk som "SKAL BO I EN BYGD", som har flyttet hit. De er veldig opptatte av at de er ekte bygninger selv om de ikke vet hva det betyr engang. De sminker seg heavy og kler seg opp i svindyre merkeklær hvis de skal gå på skitur :p Se på meeeg! De MÅ ha hund, fordi de bor på landet, men samtlige greier ikke å ha kontroll på den.

Nei æsj, takke meg til en småby istedet, der man er mer anonym. Har planer om å flytte :) Innen 1 år, pga skolestart hos eldste. Er bare det å finne jobb et annet sted :p

Haha- sååå gjenkjenbart.. det er ofte "eliten" i bygda som eier hele bygda og som skal styre alt.. se på meeeg! Fasade osv.
 
Jeg bor en plass med ca 5000 innbyggere. Det er litt sånn alle kjenner alle. Her er det veldig fint å vokse opp. Folk er ikke så opptatt av status, vi har ikke klikker, og generelt lite baksnakking og negativitet. Folk får være seg selv her. Du kan gå på butikken usminket med joggebukse og slippers om du vil, ingen som ser ned på deg.
Nabobyen 10 min unna derimot, der er det mer slik du beskriver. Veldig glad for vi endte opp her [emoji3]

Det er slik det skal være..
 
Er vel rundt 10 000 totalt i kommunen. Men kommunen er stor, mye gårder og slikt. Og tror det er rundt 5000 av de her vi bor da, som hører til denne skolen og slikt. De andre 5000 blir fordelt på 2 andre skoler lengre borte (1 mil og 5 mil)

Det er en sladreplass altså. Man får vite ting om en selv man ikke visste selv en gang [emoji39] Venner man trodde man hadde, viser seg å være de verste sladrehønene. Men på ett tidspunkt får man nok. Jeg fikk nok for 10 år siden og kutta de ut. Mannen fikk henge med de alene. De var i utgangspunktet hans venner. Aldri mine. Jeg orka ikke sitte høre på sladderet deres om deres egne "bestevenner" også vite at de satt og sladra om meg idet jeg gikk ut døra.

Du kan tro det skapte helvete da [emoji39] I 3 år gikk de rundt med ett kjempehat for meg altså. De kutta ut mannen min også dessverre. Som de hadde kjent siden de ble født helst. Det syns jeg dermed var trist. For min del hadde det ikke noe å si at de var sammen. Gutta var kjempekjekke de. Var jentene som var sladrehøner så [emoji849]

Men. En liten plass er dessverre ofte slik. Jeg dritee veldig i det. Men jeg har lært meg å ta det opp. Sier noen noe om meg, spør jeg de. Jeg tar opp hva enn de mener. Og ofte setter de gjerne noe i halsen fordi jeg tok det opp og de ble litt tatt på senga eller de har gjerne misforstått noe.

Få folk får komme å si noe om meg jeg ikke har fortjent gitt. Har jeg fortjent noe dritt, skal jeg ta det. Men ellers, tar jeg det opp med de. Så sjelden jeg får dritt gitt [emoji39]
 
Haha- sååå gjenkjenbart.. det er ofte "eliten" i bygda som eier hele bygda og som skal styre alt.. se på meeeg! Fasade osv.
Haha ja.. De får bare holde på :p
 
Høres nesten ut som du bor her. Hehe. Her er fau i bhg en klikk og helt håpløst å snakke med dem. Her er det en del innflytting men hjelper lite når de til tider er verre enn de som bor her. Men alle kjenner alle på en måte. Mye rykter og tull. Er så vant til det og gjør ikke mye ut av meg. Fordelen er at når man har bodd ett sted en stund så lærer man hvem kan prate med og ikke prate med i forhold til rykter.
 
Må si jeg kjenner meg heldig når jeg leser hvor mye rart som rører seg rundtom i bygdene! Vi bor på en liten plass med ca 900 innbyggere, og her er utrolig godt miljø. Såklart får man med seg hva som rører seg i bygda på godt og vondt, men jeg har aldri hørt noe eller noen bli omtalt i negative ordlag. Her ser man hverandre, man passer på hverandre, stiller opp og hjelper til der man kan. Det er en fantastisk dugnadsånd i bygda, og er det fest så er gjerne 16 åringene på samme vors som 60 åringene. Jeg er innflytter og ble utrolig godt tatt i mot av jentene på min alder da jeg kom, så jeg er veldig glad vi bor her vi bor!
 
Må si jeg kjenner meg heldig når jeg leser hvor mye rart som rører seg rundtom i bygdene! Vi bor på en liten plass med ca 900 innbyggere, og her er utrolig godt miljø. Såklart får man med seg hva som rører seg i bygda på godt og vondt, men jeg har aldri hørt noe eller noen bli omtalt i negative ordlag. Her ser man hverandre, man passer på hverandre, stiller opp og hjelper til der man kan. Det er en fantastisk dugnadsånd i bygda, og er det fest så er gjerne 16 åringene på samme vors som 60 åringene. Jeg er innflytter og ble utrolig godt tatt i mot av jentene på min alder da jeg kom, så jeg er veldig glad vi bor her vi bor!

Slik er det i mindre bygder der det er mindre innbyggere.. men på tettsted der det bor 5-7000 innbyggere oppstår klikker mye lettere. Å bo her er jo på godt og vondt.. men føler folk dømmer andre uten å engang kjenne de eller ha snakket med de..
de som er med i idrettslaget her styrer hele stedet. Er i avisen hver uke og har stort behov for offentlig oppmerksomhet..
føler selv jeg er et ganske bra menneske, har mye å gi og er en god venn.. men det er ikke bare å komme inn i godt etablerte klikker - det er ikke plass til nye.

I en vennegjeng som går på VGS har "regler" i gjengen, de blir sure om en av de henger med andre venner utenfor gjengen.

Jeg har mine faste venner, og er på hils og small talk med veldig mange..
 
Jeg er vokst opp på et slikt sted og har alltid følt meg som outsideren der... ble mobbet noe sykt da jeg var yngre, men det hjalp jo ikke å gjøre noe fordi alle kjenner alle...
etter at jeg flyttet bestemte jeg meg for å aldri bosette meg på et sånt lite drittsted igjen... og ungene mine skal få muligheten til å velge venner og sin egen fremtid...
men jeg merker at hvis det blir for tett her jeg bor nå, så kommer flyttetrangen. Å ha en sånn oppvekst i bakhodet har nok gjort med rotløs og paranoid...
 
Jeg kommer opprinnelig fra ei hei.der alle kjenner alle og prate om alt . Flytta til nabo kommunen. Her var det mye sladder for 15 - 20 år siden. Liten plass. Og der alle kjente alle. Har vært mye bygging her .Nå er mange kjente og ukjente her. Og hverdagen går sin gang.. Vi har naboer rundt her. Men prater kun med nærmeste nabo.
 
Vokste opp på en liten plass, og bor på en annen liten plass nå :) Har hørt mye syke greier som er blitt fortalt om folk jeg kjenner, og det er virkelig helt utrolig hva folk finner på. Jeg har kuttet ut mange pga sladder de har fortalt og måten de har vært på... Jeg tror det ofte bunner i kjedsomhet, sjalusi og/eller dårlig selvbilde.

Jeg har flere ganger konfrontert tidligere venner om hva det har sagt om meg eller andre. Det beste man kan gjøre, er å stille kritiske spørsmål til hvor de har hørt/sett dette, og om den de hørte det fra er pålitelig. Vær med på å stoppe ryktene, i stedet for å sitte taus og godta at folk fyller bygden med sladder. Man blir aldri kvitt det, men tenk hvor mye man hjelper den personen det er snakk om.
 
Ja det kommer veldig tydelig frem når man leser alt du skriver om andre her inne :)

Går det bra? Ser at du har vært inne på profilen min i dag..og kommentert gamle og nye innlegg. hver sin interesse. vet ikke hvor gammel du er.. men du virker umoden.
 
Last edited by a moderator:
Vokste opp på en liten plass, og bor på en annen liten plass nå :) Har hørt mye syke greier som er blitt fortalt om folk jeg kjenner, og det er virkelig helt utrolig hva folk finner på. Jeg har kuttet ut mange pga sladder de har fortalt og måten de har vært på... Jeg tror det ofte bunner i kjedsomhet, sjalusi og/eller dårlig selvbilde.

Jeg har flere ganger konfrontert tidligere venner om hva det har sagt om meg eller andre. Det beste man kan gjøre, er å stille kritiske spørsmål til hvor de har hørt/sett dette, og om den de hørte det fra er pålitelig. Vær med på å stoppe ryktene, i stedet for å sitte taus og godta at folk fyller bygden med sladder. Man blir aldri kvitt det, men tenk hvor mye man hjelper den personen det er snakk om.

Det er en usunn interesse tenker jeg..
å snakke om andres liv i negativ forstand, slik at de får et stempel eller et dårlig rykte.
Men mange snakker litt om hverandre på mindre steder, jeg tenker det er innafor så lenge det er positivt. Men jeg har hverken interesse eller kapasitet til å engasjere meg i de jeg bare vet hver er, som jeg ikke kjenner. Har mer enn nok med meg selv, mine venner, familie og kollegaer.
 
Det er en usunn interesse tenker jeg..
å snakke om andres liv i negativ forstand, slik at de får et stempel eller et dårlig rykte.
Men mange snakker litt om hverandre på mindre steder, jeg tenker det er innafor så lenge det er positivt. Men jeg har hverken interesse eller kapasitet til å engasjere meg i de jeg bare vet hver er, som jeg ikke kjenner. Har mer enn nok med meg selv, mine venner, familie og kollegaer.
Helt enig med deg
 
Back
Topp