Dere med to tette

Orket ikke tanken på å bli gravid igjen før med en forferdelig første graviditet, fødsel og 5 mnd kolikk sist. Derfor blir det 3 1/2 år mellom storesøster og baby som blir født snart (termin på lørdag!!). Og jeg er SÅ glad for at vi ikke fikk baby for ett år siden, da hun var 2 1/2. Fordi i fjor høst var det en veldig slitsom trassalder. Hun har blitt så utrolig moden og flink det siste halvåret, fra hun fylte 3 til 3 1/2. Språket hennes nå er som en fireåring, gøy hvor mye hun forstår. Hun forstår så mye mer av graviditeten og hva det vil si å bli storesøster nå enn da vi fortalte henne at jeg var gravid i november. Hun sier mye morsomt og stiller mange kloke spørsmål.

Det er så hyggelig at hun forstår så mye og vi kan forberede henne så godt. Vi har snakket om alt mulig rart rundt det å bli storesøster, ting som at babyen skal sove oppe hos oss og mye annet. Hun har vært med å kjøpe og sette opp babyutstyret, og har veldig eierskap til alt sammen.

Hver gang jeg har møtt familier med to tette, typ der en er to og en er fire, eller tre og fem, har det vært veldig mye støy og bråk og krangling. Kan jo ha vært tilfeldig, de vi kjenner trenger ikke være representative.

Og jeg er helt sikker på at to tette kan ha stor glede av hverandre :) men jeg er kjempeglad for at vi ventet så lenge som vi gjorde. Vi har sovet gode netter leeeenge. Nå er jeg klar for og gleder meg til en baby til :)
 
Helt ærlig: vi har fått to tette fordi det er det VI som foreldre fant ut var best. Vi hater babytida og syns unger er mest stas etter at de har fylt to. Så for å sikre søsken til eldste (jeg skulle i utgangspunktet ikke ha barn i det hele tatt), ble det 2 år og 3 mnd mellom dem. Jeg hatet permisjonstida med første, og følte meg som fint lite annet enn en matstasjon og tjener. Nå er det litt annerledes, for har flaskebarn og eldste som krever sitt, men kjenner på at det er helt greit at det ikke blir flere unger nå.

Er nummer to av tre tette selv (1,5 mellom meg og eldste og 2 år mellom meg og yngste). Vi hadde ikke snakket sammen om vi ikke var i slekt.
Jeg og søstra mi gikk et helt år sammen på ungdomsskolen (hun i 10. jeg i 8.) uten å snakke sammen eller hilse på hverandre på skolen.

Skulle tro det var jeg som skrev dette innlegget, akkurat samme greia her :p Sånn bortsett fra at jeg har en bror som er 6 år yngre. Vi har aldri hatt noe særlig kontakt. Så ja til å bli fort ferdig med å ha unger under to år ;)
 
De er 2 og 4 og angrer ikke på to passe tette, annet enn i selve babyperioden til lillebror men det var mest pga dårlig samvittighet overfor storesøster. Blir vel mye det samme nå når nr. 3 kommer. 2 år mellom de første, 2,5 år mellom nest yngste og yngste (når han kommer)
 
Skulle tro det var jeg som skrev dette innlegget, akkurat samme greia her :p Sånn bortsett fra at jeg har en bror som er 6 år yngre. Vi har aldri hatt noe særlig kontakt. Så ja til å bli fort ferdig med å ha unger under to år ;)

Gleder meg allerede til 2020 [emoji23][emoji85]
 
Jeg kan jo ikke angre, men jeg hadde aldri gjort det igjen [emoji14]

Helt enig. Angrer selvfølgelig ikke på skattene man har satt til verden, men ville aldri (!!) valgt samme løsning igjen. Tenkte det samme, fint å bli «fort ferdig» med småbarnstida. «Skrik og krangel - the neverending story» :confused:
 
22 mnd. De er kjempe glad i hverandre men kan bli skikkelig misunnelig på hverandre, kan sloss, dytte hverandre .. eldste som gjør mest
 
2 år og 4 mnd i mellom, det har stor glede av hverandre.

Jeg synes det har vært tøft, men det har jo noe med situasjonen våres å gjøre. Alt i alt er jeg veldig glad for to tette.
 
Mellom meg og min bror var det 6 år. Ingen glede av hverandre, var som to enebarn og kranglet mye. Han hadde ingen interesse av å leke med sin lillesøster.

Jeg valgte å få tre tette barn. Mellom nr.1 og nr.2 var det 2,5 år og mellom nr 2 og 3. 16 mnd. Foreløpig er det nr 2 og 3 som har mest glede av hverandre. De leker sammen fra morgen til kveld. Det eneste som ødelegger er at nr 3 er i bitefasen så når det gir seg håper jeg at leken skal gå enda bedre enn den gjør nå. Nr 1 og 3 har ingen glede av hverandre, men nr 2 kan leke både opp og ned med søsknene sine men foretrekker nr 3 som er tettest i alder. Alle samme kjønn. Spent på om de fortsetter å ha så mye glede av hverandre. Mye avlastning for oss foreldre å ha tette barn som aktiviserer hverandre synes jeg.
 
Her har vi en jente som er akkurat 3,5 år, lillebror akkurat fylt 1 år og siste kommer i desember så det blir nok travelt! Men vi ønsket 3 barn og orker ikke å ha småbarn/babyer i 10 år. I tillegg er det kjekt om barna har samme interesser/klarer samme aktiviteter når man skal finne på ting i hverdagen/ferier

Lillebror forguder storesøster. Lyser opp hver gang hun kommer fra barnehagen. Hermer etter henne hele tiden. Hun er også kosete med lillebror, men syns til tider at han er plagsom og ødelegger. Så må passe på en del
 
Har ei på 5 og en på 3,5 og de er veldig gode venner med hverandre men krangling forekommer jo;) De har blitt storebrødre til minste på 6 mnd, men denne gangen ble det litt større aldersforskjell og det var helt topp da jeg hadde ikke orket enda enn så tett:wacky::D
 
Ut fra slik det er nå så tror jeg at eldste på 8 vil krangle like mye med de to minste på 3 og 1 år som de to minste vil krangle med hverandre:p

Er 6 år mellom meg og min bror, og vi var som hund og katt!
Jeg krangler ikke med min lillesøster som er 15 år yngre, men jeg kjefter jo om hun gjør noe gale:p

Tenker det med krangling har mye med personlighet og ikke aldersforskjellene å gjøre:)
 
Jeg og min bror har egentlig aldri likt hverandre. Han er 2 år eldre en meg. Vi er totalt ulike og kommer nok aldri til å komme overens. Vi oppfører oss på juleaften og i familieselskaper.
Men utover det, så prater vi aldri sammen.
 
Jeg har aldri hatt lyst på to tette. Syns det var slitsomt med baby i hus, likte ikke særlig å være i permisjon og nyter tiden nå som han nærmer seg to år. Først nå har jeg begynt å tenke på en til. Selv er det 4 år mellom meg og min bror, og selv om vi er totalt ulike som personer, så har vi det beste vennskapet og tryggheten til hverandre som finnes. Det hadde vi nok ikke hatt om vi var tettere tror jeg.
 
18 mnd mellom mine 2 første, og dem har et utrolig tett bånd (jenter). Og har hatt det fra start er nå 20 og 18 år.

Mitt andre kull med to tette er det 23 mnd mellom, og jeg håper dem også får det. Ser sånn ut så langt. (Jenter).

Det er ca 22 mnd mellom dem siste to igjen jente, og gutt. Utrolig spendt på hvordan dem blir. Han er bare 3 uker, og 5 dager så time will tell.

Håper at 2014, 2016, og 2018 får det flott da :D:p
 
Nå som vi har hatt lillesøster her i en uke, må jeg si jeg er så glad for at vi ventet så lenge. (3 1/2 år mellom)

Storesøster på 3 1/2 er så stor og flink og selvhjulpen. Vi kunne forklare henne alt på forhånd så hun var veldig klar over hvordan ting kom til å bli og har taklet og takler det sååå fint. Hun er en stolt og flink og omsorgsfull storesøster ❤️ Hun hjelper meg også, går og kaster bleie i søpla, hjelper lillesøster med smokken, og er kjempeflink til å vise hensyn.

I tillegg hadde vi en helt forferdelig tid med trass rundt treårsdagen (i ukene før/etter, føltes som en evighet) og jeg er SÅ glad jeg ikke hadde baby da. At vi er over den perioden før vi fikk en til.

Også er hun helt tørr på dagtid og har vært det i noen måneder (aldri uhell!), sover med bleie på natta bare, men kan sikkert slutte med det snart.

Jeg vet at for vår del hadde det blitt mye mer slitsomt om vi hadde fått baby i fjor sommer (da hun var 2,5). Nå koser vi oss alle sammen ❤️ :)
 
Våre er ganske tette, 21 mnd imellom, og det har faktisk gått veldig greit:p Utrolig slitsomt i perioder (det er det jo med barn generelt), men vi var heldige med tidlig bleie- og smokkeslutt etc på første, og nr to var sovebaby;)
Nå er de 3 og 5 år, og de har stort sett vært veldig gode venner hele tiden! Men det blir spennende å se hvordan det blir når nr tre kommer om noen uker:p
 
Minste er bare 3 mnd, men storesøster på straks 3 år er kjempeglad i lillebror. Hun er veldig flink, og skal leke med ham og passe på at han har det bra. Hjelper gjerne til med å skifte bleier og bader bittelillebror osv. Varmer mammahjertet å se søskenkjærligheten så sterk [emoji173]️[emoji170]
Det er tøft til tider når storesøster bare vil ha mamma, og hun krever jo sitt i den alderen hun er nå, men da er det godt vi er begge foreldrene :)

Jeg ønsket meg to tette, og fikk nr to når frøkna var 16 mnd. På mange måter var det mye lettere da enn nå, for da hadde hun et mye mindre område og hun var veldig pappadalt på den tiden. Men angrer ikke et sekund på at vi fikk nr 3 før hun fylte 3 år.

Hvordan de blir når de blir eldre gjenstår å se :)
 
Back
Topp