Dere med store barn (mat og drikke)

Januarmammaen

Forelsket i forumet
Januarlykke 2019
Hvor mye forventer dere at barna klarer selv?
Lager de mellommåltider selv?
Finner de drikke selv når de er tørste?

Eller serverer dere hvert måltid og gir dem drikke når de ber om det?

Er det noe grunn eller årsak til slik som dere gjør det?

Og evt hvilken alder snakker dere om?
 
Klarer helt fint å lage selv men vi lager ofte maten ( lager selv etter skolen)
Drikke hentes selv
 
Snart 8 år. Finner seg drikke når han er tørst og sier fra når han er sulten, kan da be han lage seg et polarbrød eller havregryn feks.

Men er lat så håper å få det servert :p
 
Sånt har nok mye med personlighet å gjøre. Treåringen vår er veldig viljesterk og har ønsket mest mulig selvstendighet siden hun var baby (hun var mye misfornøyd og utålmodig som baby pga. alt hun ikke fikk til, og var overalt og veldig klåfingra :) )

Så nå tar hun drikke selv, henter seg eple selv. Kaster epleskrotten i matavfallet. Vil helst bære ut søppelposene selv når de er fulle osv. Om vi gjør sånne ting uten hennes hjelp kan hun bli skuffa :p

Hun vil helst være med på å dekke på bordet, henge opp klær osv. Vil helst gjøre alt selv. Merker at det som gjorde at hun var en veldig aktiv og slitsom baby og ettåring bare blir en større og større fordel :)

Hun er selvdreven og kjempeflink og jeg er veldig stolt av henne!
 
Hu på 11,5 ordner seg ganske greit selv, lager seg smoothie før skolen. Ordner seg mat etter skolen og smører niste til seg og broren. Men jeg lager stort sett middagene, drikke finner begge selv og samme med frukt/yoghurt. Er jeg på kjøkkenet, Og de spørr så fikser jeg til de.
 
De fire eldste lager seg mat selv. Frokost, smører matpakker, frukt etter skole og kveldsmat. Middag lager som oftest jeg eller mannen, men ungene kan også få beskjed om å ordne middag. De er 9, 12, 13 og 16 år gamle.
 
9-åringen lager frokost til seg og lillesøsteren og henter drikke til dem. Resten av døgnet ordner vi, inkl matbokser.
 
De eldste på 9 og 10 år ordner all mat og drikke selv utenom middag.hender de hjelper til å lage det om de vil da. Minste på 3 henter is, frukt og yoghurt selv. Er dette han klarer å nå selv. Drikke finner jeg til han for orker ikke så mye søl hele dagen.
 
De to eldste (7 og 9) gjør det meste selv med unntak av middag. De lager også matpakke selv.

Han på 5 får nok mer hjelp enda. Men drikke, yoghurt og frukt klarer han selv.
 
Hvor mye forventer dere at barna klarer selv?
Lager de mellommåltider selv?
Finner de drikke selv når de er tørste?

Eller serverer dere hvert måltid og gir dem drikke når de ber om det?

Er det noe grunn eller årsak til slik som dere gjør det?

Og evt hvilken alder snakker dere om?
Min datter er 11. I helgene lager jeg av og til frukost til oss. Og jeg lager kanskje 50% av matpakken hennes. Jeg serverer henne kun middag og slik at det vært (med en gradvis overgang) siden 2.klasse. Jeg kan gjør slike ting vist jeg lager til meg selv eller for å være hyggelig. Men for meg er det viktig å lære barna mine å være selvstendig. Noe hun absolutt er. Om hun ikke lærer disse rutinene når hun bort hjemme hvordan skal hun klare seg den dagen hun flytter ut? Jeg gir henne gradvis mer ansvar men også mer tillitt i noe jeg håper er trygge omgivelser. Jeg sa til henne en gang at jo mer hun gjør selv av de tingene desto mer overskudd og tid har vi til å gjøre hyggelige ting sammen. Nå som jeg er gravid kan jeg be henne både om å henge ut klær, ta oppvaskmaskinen og andre enklere husgjøremål. Og når hun er flink å hjelpe meg, belønner jeg henne :)
 
Eldste på 6 år kan å smøre brødskiver, hente seg drikke og mat selv :) Minste på 2 år trenger klart lit hjelp enda :p
 
Back
Topp