Dere med skolebarn

Noelle

Februar 2014
Februar 2014 - Skjult forum
Novembergull 2017
I dag bor vi supersentralt, med kort vei til jobb og barnehage/skole. Vi rusler til barnehagen/skole før jeg går på jobb, altså null stress om morningen.

Nå vurderer vi å kjøpe hus i et byggeprosjekt et lite stykke unna, noe som vil endre på logistikken. Barnehage og skole ligger et stykke fra hverandre, og det er 2,3 km til nærmeste skole. Vi har enda ikke skolebarn, men når dette huset står ferdig vil datteren vår straks begynne på skole, og jeg plages av tanken på skoleveien. Jeg føler det er så langt og at det vil bli mye stress i forhold til sånn vi har det nå. Det har gjort at jeg begynner å revurdere om jeg vil kjøpe huset, selv om alt annet er perfekt.

Med 2,3 km skolevei, barnehage en plass, skole en annen, og bare én bil i husholdningen, så er jeg redd det blir utrolig kavete med henting/levering og rekke jobb. En av oss blir nødt til å ta buss. Hva tenker dere? Hvor lang skolevei har deres barn?
 
Vi har nå 10 minutter å gå. Vi bor helst rett nedenfor skolene. Vi kan høre de når det er friminutt. Så de går alene.

Men selv gikk/sykla jeg til skolen hver dag som liten og vi hadde vel 4 km til skolen. Null problem. De blir jo større etterhvert og kan sykle også. Men skjønner det blir litt småstress når det gjelder når de går 1. og 2. Typisk. For føler gjerne de ikke er så store da.

Men det blir bedre jo eldre de blir. Gjerne de også har naboer der som skal til skolen. Og de kan da ta fylle etterhvert :)
 
Vi bor så flott til. Med mange barn rett utenfor og alle klassekameratene i gåavstand. Her trengs det ikke å kjøres til noen. Skolen og barnehagen like ved.
Selv om jeg kunne tenkt med større bolig, så bytter jeg ikke ut dette "paradiset" til ungene :)
 
Dette blir et stort boligfelt med 350 nye boliger, så det skal nok ikke mangle på klassekamerater og unger å leke med [emoji846] Skulle bare ønske skolen lå nærmere. Jeg har jo ikke noe erfaring med skolebarn, men det er ikke aktuelt å sende henne avgårde alene før hun har gått noen år på skolen, så da blir vi avhengig av å kjøre eller gå sammen med henne samtidig som nummer to skal leveres og hentes i barnehage på et annet sted. Det virker så utrolig tungvint nå som vi kan rusle til alt [emoji848]
 
Hadde 2 km til barnehage og skole da han gikk i første klasse. Vi syklet og gikk til både barnehagen og skolen, når jeg ikke jobbet. Problemet var at jeg måtte bruke bil til jobb. Men altså det er jo ikke mer stress på morgenen å kjøre til barnehage/skole på vei til jobb. Tar ikke lang tid å kjøre 2 km. Det er bare det at man må bruke bil og ikke kunne gå/sykle.

Nå har vi også 2 km til skolen. Da han gikk i første klasse (bodde her siste halvåret) hadde han rett på gratis skolebuss. Etter det har han gått/sparkesyklet. Skolebussen går jo, men han har ikke rett på gratis buss lenger (fra andre klasse er det 4 km som er grensen, fra første er det 3 km (bussholdeplassen)). Men det er bare fin trening å bruke kroppen, tiden hjemme alene før og etter skolen blir ikke så lang og godt med et avbrekk med frisk luft og fysisk aktivitet både før han skal sitte i ro på skolen og etterpå før lekser.

Barnehagen er det 1,5 km å gå til. Mannen sykler innom der på vei til/fra jobb på sommeren. Jeg går å leverer/henter om jeg har hjemmekontor eller slutter tidlig. Kjører hjem og parkerer og går for å hente. Men det er ikke så ofte. Mye mindre stress å bare kjøre innom på vei hjem. Kan heller gå ut etterpå.
 
Her har vi 500 meter ca til skolen, 800 meter til bhg. Men jeg må ha bilen til jobb. Så siden i høst har skolegutten (2klasse) gått med nabogutten. Han blir fulgt når jeg begynner på jobb 7.30.
Han går også hjem mange ganger, men vi henter ham innimellom.
Han har kompiser i nabolaget.

Fra høsten av begynner jeg å jobbe i nabobhg til yngste frøkna, så da blir det sykkel og gåing både til bhg og jobb. Skolegutten kan vi ta følge med ett stykke før vi må gå hver vår vei, hvis det passer sånn med skoletiden og min arbeidstid. Mulig han fortsatt må gå med nabogutten innimellom.
 
Vi har 3,9 km til skolen.
Nå har eldste blitt gammel nok til å ta bussen til og fra alene, men før han var det leverte vi han på SFO får vi kjørte på jobb, og hentet på vei hjemover.
Det samme kommer vi til å gjøre når mellomste begynner på skolen i august
 
Tar under 5 min å gå. Er selv vandt med det samme fra jeg var barn. Så for meg er alt over 10 min lang vei.
 
Syns da virkelig ikke det var lang, vi har dobbelt her, det går vel skolebuss også som skolebarn kan ta så jeg hadde ikke sett problemet[emoji51]
 
Vi har vel ca 2 km til skolen. Hun blir kjørt dit, men det hender at hun går hjem alene eller med venninner. Går i 1. Veien går gjennom et byggefelt med 30-sone men det er ikke fortau hele veien. Tar noen snarveier da. Så jeg kan ikke skjønne at barnet ditt må kjøres i flere år såfremt det ikke er en veldig farlig skolevei?
 
Syns da virkelig ikke det var lang, vi har dobbelt her, det går vel skolebuss også som skolebarn kan ta så jeg hadde ikke sett problemet[emoji51]

Det går ikke skolebuss. Problemstillingen er jo ikke bare avstanden, men at vi kun har én bil, barnehage et sted, skolen et annet sted, og dermed bekymrer jeg meg for logistikken.
 
Vi har vel ca 2 km til skolen. Hun blir kjørt dit, men det hender at hun går hjem alene eller med venninner. Går i 1. Veien går gjennom et byggefelt med 30-sone men det er ikke fortau hele veien. Tar noen snarveier da. Så jeg kan ikke skjønne at barnet ditt må kjøres i flere år såfremt det ikke er en veldig farlig skolevei?

Skal ikke kjøres i flere år, men jeg sender ikke en 1.- eller 2.-klassing alene den avstanden. Da må hun følges begge veier, enten ved kjøring eller at vi går. Det er i og for seg ikke et problem alene, men logistikken med at jeg da må finne en buss som tar meg videre til jobb, samt én til som skal i barnehagen et helt annet sted, gjør meg litt svett når jeg sammenligner med det vi har i dag.
 
Skal ikke kjøres i flere år, men jeg sender ikke en 1.- eller 2.-klassing alene den avstanden. Da må hun følges begge veier, enten ved kjøring eller at vi går. Det er i og for seg ikke et problem alene, men logistikken med at jeg da må finne en buss som tar meg videre til jobb, samt én til som skal i barnehagen et helt annet sted, gjør meg litt svett når jeg sammenligner med det vi har i dag.
Tror ikke det er direkte uvanlig at folk må kjøre omvei i perioder. Og du snakket selv om å hente og levere i noen år, i andre innlegget ditt:) Men er det et nytt byggefelt er det jo sannsynligvis flust av barn som skal på skolen, som barnet ditt kan gå sammen med etterhvert? Det er ikke uvanlig her at første/andreklassinger går den avstanden innimellom, det kommer an på hva slags skolevei vi snakker om.. men dette må du jo føle på selv hva barnet er modent til. Jeg tror ikke dette hadde fått meg til å velge bort et hus jeg hadde lyst på iallefall :)
Ellers får dere levere og hente et barn hver, så slipper dere innom flere plasser?
 
Det går ikke skolebuss. Problemstillingen er jo ikke bare avstanden, men at vi kun har én bil, barnehage et sted, skolen et annet sted, og dermed bekymrer jeg meg for logistikken.

Den som har bil kjører den ene ungen og den andre tar buss med den andre ungen? Eller den som kjører tar med begge? Alle aleneforeldre og de foreldre som jobber turnus må jo det. Altså 2 km tar ikke lang tid å kjøre, og bhg og skole er ikke langt fra hverandre ettersom jeg skjønner.

Når eldste blir større så kan det godt hende hun fint klarer å gå selv, evt bare bli sluppet av på veien mot barnehagen. Litt tidlig å bestemme seg for at ungen er for umoden til å gå alene til skolen 3-4 år i forveien:p

Ikke vits i å ta sorgene på forskudd. Er det drømmehjemmet på alle andre måter hadde jeg ikke tenkt på dette i det hele tatt :)
 
Det går ikke skolebuss. Problemstillingen er jo ikke bare avstanden, men at vi kun har én bil, barnehage et sted, skolen et annet sted, og dermed bekymrer jeg meg for logistikken.

Om veien er utrygg (altså delvis uten gangfelt) så har dere krav på buss eller annen skyss til skolen, om ikke kan jo barnet gå, om det er gangvei[emoji4] det løser seg nok, om barnet skal gå på sfo så er jo det som regel åpent til 17 slik som barnehagen[emoji106]
 
Den som har bil kjører den ene ungen og den andre tar buss med den andre ungen? Eller den som kjører tar med begge? Alle aleneforeldre og de foreldre som jobber turnus må jo det. Altså 2 km tar ikke lang tid å kjøre, og bhg og skole er ikke langt fra hverandre ettersom jeg skjønner.

Når eldste blir større så kan det godt hende hun fint klarer å gå selv, evt bare bli sluppet av på veien mot barnehagen. Litt tidlig å bestemme seg for at ungen er for umoden til å gå alene til skolen 3-4 år i forveien:p

Ikke vits i å ta sorgene på forskudd. Er det drømmehjemmet på alle andre måter hadde jeg ikke tenkt på dette i det hele tatt :)

Pga arbeidstid er vi avhengig av at én leverer og én henter, det låser oss litt. Vi kan flekse litt heldigvis, men én må begynne tidlig sånn at den andre rekker å hente. Når hun blir større kan hun selvsagt gå, men jeg sender ikke en 6-åring alene den veien. Mulig det er jeg som er rar og hysterisk, men det er ikke aktuelt. Når hun blir littegranne større er det sikkert klassekamerater hun kan gå med :)

Så må jeg bare understreke at jeg vet at det vil gå på et vis, at det ikke er håpløst. Men det som hefter meg er at vi har det så utrolig komfortabelt nå i forhold til hvordan vi bor, og jeg er redd for at vi bytter et lekkert hus mot stress, kav og hverdagsmas som vi strengt tatt kan unngå ved å bli boende. Men ja... det er jo drømmehuset [emoji85][emoji85] kanskje jeg bare må tørre å hoppe i det..
 
Tror ikke det er direkte uvanlig at folk må kjøre omvei i perioder. Og du snakket selv om å hente og levere i noen år, i andre innlegget ditt:) Men er det et nytt byggefelt er det jo sannsynligvis flust av barn som skal på skolen, som barnet ditt kan gå sammen med etterhvert? Det er ikke uvanlig her at første/andreklassinger går den avstanden innimellom, det kommer an på hva slags skolevei vi snakker om.. men dette må du jo føle på selv hva barnet er modent til. Jeg tror ikke dette hadde fått meg til å velge bort et hus jeg hadde lyst på iallefall :)
Ellers får dere levere og hente et barn hver, så slipper dere innom flere plasser?

Takk for innspill. Se svaret mitt over :)
 
Back
Topp