Dere med ettåringer

lalita

Gift med forumet
Oktobermirakler 2013
Hvor mye spiser de i løpet av en dag? Vet ikke om jenta mi er småspist eller om det er normalt :p
 
Han spiser alle måltider sammen oss (ikke like mye). Men er veldig glad melk så går unna 3-4 flasker om dagen. Spiser frukt/yoghurt til mellommåltid.
 
Totalt sett spiser hun nok 6-7 brødskiver, en god posjon middag, litt frukt og grønt, og kanskje en yogurt i løpet av dagen:)
 
Spiser nesten ingenting. En halv brødskive til frokost. Så får ho MME før leggetid (legger seg en time etter frokost). Så blir ho tilbudt brød når ho våkner. Spiser stort sett ikke. Så får ho frukt/smoothie, da kan ho spise en del. Middag, spiser feks en kvart potet, to gulrotbiter og 4 pølsebiter. (Eller litt over en kvart pannekake for å sammenligne mengde)
Så spiser ho kanskje en kvart brødskive eller en miniskål med frokostblanding til kveldsmat. Så får ho ei flaske MME til natta, og om ho våkner på natta.

Ho er ikke akkurat 1 år da, ho er 16 mnd. Men ho er ikke tynn, og er aktiv osv. Så stresser ikke såå med det. Har ei til på 4 som også spiser liiite.. Men jeg stresser litt med det da, for syns det er veldig lite!
 
Lille gutt er 11 mnd og spiser

Ca kl 8 får han 1-1 1/2 brødskive, han er ikke så veldig glad i brød, spiser han bare 1 skive får han også litt grøt/frukt.
Ca kl 11 får han en stor porsjon med grøt (legger seg til å sove ca 11.30-13.30)
Ca kl 14 får han enda en stor porsjon med grøt
Ca kl 17 får han middags glass og litt av vår mat
ca kl 19 får han en kjempe porsjon med grøt (grøt av ca 2-2,5 dl vann)

Gutten min er i tillegg stor for alderen, langt i fra tykk men ligger over 97 percentil på både lenge, vekt og hodeomkrets. 10 mnd gammel var han 79 cm og 10,9 kg.
 
Hvor mye spiser de i løpet av en dag? Vet ikke om jenta mi er småspist eller om det er normalt :p
Det varierer veldig fra ettåring til ettåring. Det er stor forskjell på fysisk aktivitet og når de runder 1 år voksen hjernen mindre enn det første året og mange begynner faktisk å spise mindre. Noen klarer seg med veldig lite. Så lenge hun følger kurven så ikke bekymre deg:) lite og næringsrikt er viktigere enn mye i mengde ;kr
 
Kurven er grei den, så stresser ikke, men syns hu har minska mat inntaket etter at jeg sluttet å amme. Og hun drikker ikke mme. Spiste før en til 1,5 skive til frokost, nå spiser hun en halv. Pluss litt frukt. Kl tolv spiste hun også opptil en og en halv brødskive, nå er det en halv. Pluss noe frukt og grønt. Middag storspiser hun - hun liker varmmat. Og til kvelds var det en stor porsjon grøt, nå er det to-tre teskjeer. Hun drikker masse vann og sånne juice drikker så væske får hun nok av. Men skjønner ikke hva som har skjedd med maten den siste mnd. Helsestasjonen sier også ikke stress og foreslo frokostblanding, men det vil hun ikke ha. Er så rart hun har blitt så småspist. Ammer kun kl 6 på morgenen nå.
 
Mme og 1-2 skiver til frokost, 1-2 skiver til lunsj, frukt mellom lunsj og middag, middagsglass/vår middag og mme og grøt til kveldsmat.
 
Kurven er grei den, så stresser ikke, men syns hu har minska mat inntaket etter at jeg sluttet å amme. Og hun drikker ikke mme. Spiste før en til 1,5 skive til frokost, nå spiser hun en halv. Pluss litt frukt. Kl tolv spiste hun også opptil en og en halv brødskive, nå er det en halv. Pluss noe frukt og grønt. Middag storspiser hun - hun liker varmmat. Og til kvelds var det en stor porsjon grøt, nå er det to-tre teskjeer. Hun drikker masse vann og sånne juice drikker så væske får hun nok av. Men skjønner ikke hva som har skjedd med maten den siste mnd. Helsestasjonen sier også ikke stress og foreslo frokostblanding, men det vil hun ikke ha. Er så rart hun har blitt så småspist. Ammer kun kl 6 på morgenen nå.

Syns ho spiste masse jeg, dem har jo små mager :p Heheh. Gi brødskive til kvelds også om hun spiser mer av det enn grøt. Lag havregrøt, det spise mi.
 
Masse? Er en brødskive + middag nok for en hel dag? Synes det er lite jeg .....
 
Frokost er ca 1 brødskive. Ofte bare pålegg og litt "innmat" . Skorpa dropper han :p kanskje en flaske mme etterpå. Lunsj hjemme : samme som frokost. I bhg sender jeg alltid med 3-4 brødskiver. Da er det tomt (kan ha spist både til frokost / lunsj og frukt) når han kommer hjem. Veldig glad i frukt. Middag spiser han samme type mat som oss, eks : 1-2 poteter, 1-2 kjøttkaker og grønnsaker med saus. Veldig glad i middag :) kvelds : 1 skive og en flaske mme.

Han er 16 mnd . Syns han spiser godt :)
 
Da mi vr 1 år så spise hun vel 1/2 brødskive til frokost, 1/2 brødskive til lunsj, 1/2 middagsglass og et par skjer grøt til kvelds.
Sånn ca
 
Ett-toåringene i bhg der jeg jobber spiser veldig forskjellig. Noen spiser godt (2-3skiver til lunsj f.eks), andre er småspiste :)

Med mine egne barn har det gått litt opp og ned med matinntaket i perioder :)
 
Mine på 11 måneder spiser grøt til frokost (og yoghurt eller lignende hvis det ikke er nok)

Skive og yoghurt/frukt til lunsj.

Middagsglass til middag

Nattgrøt til kvelds (Og kanskje yoghurt/frukt eller noe ekstra for å mette magen)

Og mellom måltidene får de melk (morsmelkerstatning) og/eller velling.
Til måltidene får de vann, Nestlè fruktdrikk eller Nestlè bananmelk.
 
Gutten vår på straks elleve måneder spiser:

* En porsjon grøt og en flaske mme til frokost
* Ca en skive, frukt og mme til lunsj
* En porsjon middag (fisk/kjøtt og grønnsaker)
* En porsjon grøt og mme til kvelds

Frukt til mellommåltid.
 
Da eldste var ca ett år spiste han fast føde til hvert måltid og fikk samme mat som oss (barnevennlig, lite saltet mat!) og han spiste ganske mye. Fikk morsmelk som supplement til han var 14 måneder gammel, men ikke store mengden han ville ha.
Yngste var helt anderledes. Det var først etter fylte år at det løsnet for han med tanke på inntak av fast føde, så vet 12 måneders alder var morsmelk fortsatt hovedkilden hans til mat. Grøt har han aldri likt, ei heller middagsglass, så det gikk i små mengder smoothie, frukt, mørkokte grønnsaker, kjøtt og brødskiver. Men han brukte lang tid på å komme opp i fulle måltider og fikk masse pupp enda. Vokste og trivdes som bare det ;)
Barn er jammen meg forskjellige!
 
Kurven er grei den, så stresser ikke, men syns hu har minska mat inntaket etter at jeg sluttet å amme. Og hun drikker ikke mme. Spiste før en til 1,5 skive til frokost, nå spiser hun en halv. Pluss litt frukt. Kl tolv spiste hun også opptil en og en halv brødskive, nå er det en halv. Pluss noe frukt og grønt. Middag storspiser hun - hun liker varmmat. Og til kvelds var det en stor porsjon grøt, nå er det to-tre teskjeer. Hun drikker masse vann og sånne juice drikker så væske får hun nok av. Men skjønner ikke hva som har skjedd med maten den siste mnd. Helsestasjonen sier også ikke stress og foreslo frokostblanding, men det vil hun ikke ha. Er så rart hun har blitt så småspist. Ammer kun kl 6 på morgenen nå.

Nå er jenta mi flaskebarn da, men nå de siste ukene har hun spist mye mindre enn før, hun kunne spise like mye som meg tidligere. Nå er det et par brødskiver, en grøtporsjon og middag + en banan noen druer og en yoghurt om dagen også drikker hun ca 500 ml NAN i døgnet. Jenta mi er ganske så god og rund så jeg bekymrer meg ikke :p
 
Gutten på 17mnd er ingen storspiser.

Frokost: halv skive brød om jeg her heldig. Han er glad i yoghurt da, så den spiser han som regel opp.

Lunch: smoothie, kanskje litt skive eller en kavring. Spiser noen eplebiter, men vil ikke ha andre frukter.

Middag: veldig småspist her. Spiser noen skjeer eller biter av potet og kjøtt.

Kvelds: en skive + yoghurt eller frukt

Men gutten min er liten da. Han er vel ca 80cm og 9200g. Lagt svært lite på seg etter jeg sluttet å amme. Gir nan og hmelk for å få i han ekstra kalorier :)
 
Back
Topp