Dere med ekstreme glupere, hva hjalp?

Aicelain

Elsker forumet
Marsboerne 20 18
Oktoberlykke 2019
Lillegutt på 10 uker har alltid slitt med at han gulper opp masse av maten. Vil si at på det værste kommer ca 60-70% av det han spiser opp igjen :( han had hatt flere vektoppgang-stopp grunnet det :nailbiting:. 3 mai var han 5000g, 16 mai veide han akkurat det samme på grammet. Så gikk han litt opp, men på vektkontroll i dag igjen var det ingen oppgang på nytt :banghead: Og slik har der vært hele livet hans (ved fødsel veide han nesten 4kg)

Dere som også har hatt ekstreme gulpere, hvilke tiltak hjalp? Og dere som til slutt ble utredet, hvilke medisinske undersøkelser ble gjort? Gjennomlysning?
Når ble det endelig bedre ?

Vi har prøvd å gi mindre og hyppigere måltid, men det virker ikke. Gi store måltid, variere måltid, ta pauser i matingen. Prøvd å tilte senga opp med bøker, holde han stille i lang tid etter mat osv. Det hjelper ikke :nailbiting:. Jeg ammer han hyppig, og har får erstatning mellom måltidene. (Uten erstatning måltidene går han ikke opp noe, så har fått beskjed om å gi begge deler)

Så er en frustrert og engstelig mammma som må se lille gladgutten min slite sånn med maten :(. Håper det gir seg snart. I morgen skal han til helsestasjon legen.
 
Min på 8,5 mnd har vært en storgulper. Gulpa konstant. Og mye. Hadde ikke noe å si på vekta her da, men fy så frustrerende. Ungen( og vi) stinka spy hele tiden. Har gradvis blitt bedre etter innføring av fast føde. Trodde han var helt kvitt det nå etter en periode uten noe gulping, men plutselig gulpa han litt igjen gitt. Er verst når han får melk. Hvis din sliter med vekta og er utilpass pga gulping, så hadde jeg bedt om henvisning til barnelege. Vi var der for å sjekke for refluks, men siden han la på seg så mye og var rund og god, så gjorde de ikke noe med det.
 
Dersom du sliter med vekta, ville jeg gått til fastlegen og gått henvisning til barneklinikk. Kan være reflux.

Vet noen prøver graviskon. Men husker ikke doseringen.
 
Dersom du sliter med vekta, ville jeg gått til fastlegen og gått henvisning til barneklinikk. Kan være reflux.

Vet noen prøver graviskon. Men husker ikke doseringen.

Fastlegen vil ikke gjøre noe siden har er så ung. Står i fastlege kø til en annen lege. Men helsestasjon hadde lege i morgen jeg skulle komme til, håper den legen tar dette på alvor. Selvom babyen er smørblid og glad håper jeg jo de vil skjekke ut videre om hvoror han gulper sånn :arghh:
 
Min på 8,5 mnd har vært en storgulper. Gulpa konstant. Og mye. Hadde ikke noe å si på vekta her da, men fy så frustrerende. Ungen( og vi) stinka spy hele tiden. Har gradvis blitt bedre etter innføring av fast føde. Trodde han var helt kvitt det nå etter en periode uten noe gulping, men plutselig gulpa han litt igjen gitt. Er verst når han får melk. Hvis din sliter med vekta og er utilpass pga gulping, så hadde jeg bedt om henvisning til barnelege. Vi var der for å sjekke for refluks, men siden han la på seg så mye og var rund og god, så gjorde de ikke noe med det.

Huff høres tungvint ut :wideyed: for håpe det bedrer seg for min også når han er gammel nok til grøt
 
Fastlegen vil ikke gjøre noe siden har er så ung. Står i fastlege kø til en annen lege. Men helsestasjon hadde lege i morgen jeg skulle komme til, håper den legen tar dette på alvor. Selvom babyen er smørblid og glad håper jeg jo de vil skjekke ut videre om hvoror han gulper sånn :arghh:

Håpløst. Du får si til fastlegen at det ikke er han som skal ta den vurderingen, men barneklinikken!
Mi var ekstrem helt frem til 13 uker. Hun spydde ner opptil 10 filler om dagen. Men gikk Ok opp i vekt.

Har du sjekka barnet hos manuell terapeut for låsning?
 
Her hjalp det å kutte ut erstatningen (den første til ekstremt mye gulping her), og deretter tok vi bare tida til hjalp, det bedret seg når han nærmet seg 6 mnd. Meen, min gikk opp det han skulle (ikke masse, men fulgte nå kurven sin) selv om det tidvis kjentes ut som han gulpet opp mer enn han hadde spist. Ville virkelig stått på krava om utredning, han er kanskje ung, men refluks er jo potensielt både ubehagelig (du får spørre han legen om han noen gang har hatt sure oppstøt liksom) og her gjør det jo at du eksempelvis ikke får fullammet. Det kan jo være dere kan hjelpes godt av medisin liksom.

Ville krevd å få utredning for refluks og for stramt tungebånd, sistnevnte kan gi både refluks, mye gulping og dårlig vektoppgang.
 
Legen på helsestasjon i dag sa hun skull henvise han til utredning. Det synes jeg er bra, just in case det er noe allergi eller feil med fordøyelse systemet :wideyed:
 
Her var det også mye gulping, var ikke så mye som hjalp, annet enn å heve sengebunn, og ikke legge henne ned rett etter hun hadde spist. Er en episode om refluks på podcasten som heter foreldrerådet, om du ikke har hørt den, så anbefales den![emoji4]
 
Back
Topp