Dere med barn på 6/7 års alder.

Evette

Gift med forumet
Hvilke faste oppgaver har de i hjemmet? Vår skal rydde/støvsuge rom hver fredag viss ikke det blir gjort ryker lørdagsgodtet. Så hjelper de til med søpla, generell rydding, støvtørking å slik. Men jeg kjenner at det er mange småting i hverdagen som jeg irriterer meg grønn over! Sko som flyter i gangen, tannbørster som ligger på benken på badet, mat som blir sølt på spisebord osv! Dette er verdens enkleste ting som barna kan rydde selv, men vi maser og maser og de glemmer det hele tiden. Så nå sitter jeg å funderer på et belønningsystem. Der jeg setter opp en liste med ting som skal gjøres over en viss periode for å så bli belønnet med bkmiddag, kino, ny leke elns..
Noen som har slikt system? Hva gjør barna, hvor mye og hvilke belønninger får de? :)
 
Går ut med søpla når vi spør, rydder av bordet etter seg, dekker på bord når vi ber om det, bretter sine egne klær og legger i kommoden, den typen ting :)
 
Her har vi tre fokusområder for tiden, krangle litt mindre, følge beskjeder og holde orden i klærne sine. Alle tre tingene må være "godkjent" for å få klistremerke. Etter 12 får de belønning.
 
Dekker på middagsbordet og rydde i sine egne leker/på rommet sitt. Snart 6 år.
 
Hun har ingen faste oppgaver men hjelper til med å dekke bordet innimellom og lage middagen. Hun er ryddig av seg ellers og liker å holde orden på eget rom da.
 
Hun har ikke noe pålagt annet enn å rydde rommet etter at hun har lekt der. Men hun går med søppel, rydder av bordet og bretter alles(!) tøy på eget initiativ. Blir 7 til sommeren :)
 
Han er 5,5 år og har ingen faste oppgaver. Men går ofte ut med søppel/papir. Bytter håndklær på badene.
Legge skitne klær i skittentøyet(det gjør 4,5 åringen også), ellers rydde opp tallerken og inn i oppvaskmaskinen(ikke alltid, men ofte)
 
Fulgte bare opp på at han fikk gode rutiner på å alltid sette på plass sko ol med en gang han kledde av seg og gikk å vasket hendene. Fikk beskjed når rommet måtte ryddes for vasking, men ellers fulgte jeg bare opp at han ryddet det han var ferdig med. Fikk oppgaver som å gå med søpla, støvsuge, tørke støv el innimellom, ingenting fast.
 
Har ikke så mye fast.
Må bære ut kopp/fat etter seg selv. Er flink etter middagen, glemmer seg ofte på kveldsen.

Ellers er han kjempeflink barnevakt for lillebroren på 9 mnd. Sitter og leker med han om jeg lager middag/må på do el.

Han spør innimellom om å få støvsuge, hjelpe med klesvask ol. Men da krever han penger;)
 
Eldste er snart 7, hun har ingen faste oppgaver, og får heller ikke noe ukelønn eller fast lørdagsgodt.

Hun må rydde etter seg da, ta av bordet etter seg, rydde lekene sine og ta skittentøy ut på vaskerommet, men tenker ikke belønne henne for å ta sitt eget rot :)
 
Ingen faste oppgaver, men vi har en stund hatt det sånn at de har hver sin liste på tavla med arbeidsoppgaver. Feks gå ut med søpla, rydde rommet sitt, hjelpe til med klesvask, være med å lage middag eller dekke på bordet.
Hver oppgave har en sum, feks 5 kr.
Hver gang de gjør en oppgave setter de en strek, og så teller vi opp innimellom, og de får lønn.

Jeg synes kanskje det er litt voldsomt at de blir straffet med å ikke få lørdagsgodt dagen etter jeg da, for noe de skulle gjort den dagen... Barn lever i nuet, og det er ikke bare bare å skjønne sammenhengen med oppgave og straff... Dessuten synes jeg det er litt voldsomt å pålegge små barn å -måtte- gjøre noe i huset. Jeg er ikke så sikker på at straff alltid lønner seg. Belønning er nok bedre.

Ang sko i gangen, så løste det seg her med å kjøpe skoskap, det er morsomt å ha sitt eget rom med sko [emoji6]

Tannbørstene setter de i egne tannglass på badet.

Ellers så tror jeg ikke mas hjelper stort, men heller å gjøre det sammen. Her hjelper iallefall det. Eller jeg kan ta tiden på hvor raske de er.
 
Eldste er snart 7, hun har ingen faste oppgaver, og får heller ikke noe ukelønn eller fast lørdagsgodt.

Hun må rydde etter seg da, ta av bordet etter seg, rydde lekene sine og ta skittentøy ut på vaskerommet, men tenker ikke belønne henne for å ta sitt eget rot :)
Samme her.
 
Ingen faste oppgaver enda, men forsøker å lære henne å henge opp jakken sin og sette skoene på plass, hun går av og til med papir/papp til container, må rydde rommet innimellom, rydde av bordet etter seg, ta matboks ut av sekken og inn i oppvaskemaskinen :)

Får lørdagsgodt hver uke, en litt mer spesiell belønning er at hun av og til får ta med tomflaskene i butikken for å pante de, beholde pengene og kjøpe seg noe. Det er det god læring og mestringsfølelse i :)
 
Rydde opp etter seg selv, og div som hun blir bedt om..

Hun MÅ bære på plass egne klær, da.
Ellers, KAN hun rydde ut av oppvaskmaskinen. Gå tur med ene hunden. Tørke støv. Støvsuge. Dekke på bordet..

Hun får ikke noe straff for å ikke gjøre noe. Annet enn påminnelser og mas. Hun får dog ukepenger ift hvor mye hun gjør hjemme.
 
Hvilke faste oppgaver har de i hjemmet? Vår skal rydde/støvsuge rom hver fredag viss ikke det blir gjort ryker lørdagsgodtet. Så hjelper de til med søpla, generell rydding, støvtørking å slik. Men jeg kjenner at det er mange småting i hverdagen som jeg irriterer meg grønn over! Sko som flyter i gangen, tannbørster som ligger på benken på badet, mat som blir sølt på spisebord osv! Dette er verdens enkleste ting som barna kan rydde selv, men vi maser og maser og de glemmer det hele tiden. Så nå sitter jeg å funderer på et belønningsystem. Der jeg setter opp en liste med ting som skal gjøres over en viss periode for å så bli belønnet med bkmiddag, kino, ny leke elns..
Noen som har slikt system? Hva gjør barna, hvor mye og hvilke belønninger får de? :)
Trenger råd der og... og godt å se at det ikke bare er her :p

Er ikke et problem å sette opp et såkalt system egentlig, men jeg er redd jeg kommer til å lesse på med for mye ting... men igjen, hva er for mye, eller for lite.
Vi startet faktisk med at jentene (6 og 7) fikk to store krukker hver de fikk dekorere og så fikk de en klinkekule hver oppi for ting de hadde gjort bra/riktig.. men det har sklidd litt ut.

Et must her er i alle fall å rydde rommet på lørdag, er det ikke gjort eller bra nok, nada lørdagsgodteri.
 
Vi skal akkurat til å begynne med det. 6åringen skal hjelpe til med å dekke og rydde av bordet til middag, gå ut med søppel, rydde tingene sine fra stua tilbake på rommet og rydde rommet sitt hver søndag.
Får da ukepenger som spares. Akkurat nå skal det spares til rullesko.
 
7, 8 og 11 år her. De på 8 og 11 er her bare på helg. De har faste oppgaver som å brette og legge sine egne klær i skuffene, holde en viss orden på rommet og ta skikkelig rydding på søndag. Sko må mases på kontinuerlig her og og vi merker at de som bare er her på helg har slakkere rutiner hjemme enn her da de mye oftere bare slenger fra seg og går enn 7 åringen gjør. 7 åringen kan også finne på å spørre om å få støvsuge eller bare gå igang med å rydde stuen noe de to andre aldri gjør. De får ikke belønning for å rydde etter seg selv men har de vært ekstra flinke vanker det kanskje en is eller noe annet ekstra for å oppmuntre til å fortsette med å være flinke. De rydder også av bordet etter seg selvsagt.
 
Back
Topp