Depresjon

D

Deppa.no

Guest
Noen som har erfaring med cipralex? Evt prøving og cipralex? Gikk det bra med en evt baby om du tok det mens du var gravid? Hvor stor var dosen da?

Noen som har andre forslag enn kosthold, aktivitet, hvile, nok søvn, døgnrytme, være sosial, kognitiv terapi ol som er vanlige tiltak ved depresjon? Hva har hjulpet deg?
 
Ble deprimert i svangerskap nr 2, hadde da en liten en som fremdeles ikke sov, og våknet 4-5 hver dag. Usikkerhet i relasjonen min, var også medvirkende faktor. Her hjalp det å si ifra til jm med en gang. Ble henvist til rett i stanser, og ble sykmeld i permisjon. Her hjelper det å få nok søvn, siden jeg bare sov noen timer ila døgnet, og å snakke med psykolog med og uten samboer. Her var så og si alt fokus på søvn, og å fordele arbeidsoppgaver i hjemmet, da jeg gjorde alt. Er ikke frisk enda, selv om det er 10 mnd siden fødsel, men bedre...
 
Noen som har erfaring med cipralex? Evt prøving og cipralex? Gikk det bra med en evt baby om du tok det mens du var gravid? Hvor stor var dosen da?

Noen som har andre forslag enn kosthold, aktivitet, hvile, nok søvn, døgnrytme, være sosial, kognitiv terapi ol som er vanlige tiltak ved depresjon? Hva har hjulpet deg?

Jeg har gått på cipralex i snart 5 år, på den laveste dosen. 10 mg
Jeg startet med de pga angstplager, og de har hjelpt utrolig mye.
Jeg var ikke gravid når jeg gikk på de, så vet ikke hvordan det fungerer.
Har aldri hatt depresjon, men har følt meg tung og fortvilt når jeg har slitt med angsten.

De tab har fungert veldig bra på meg, ingen bivirkninger.
Jeg snakket med psykolog den gangen jeg startet på de, og det er utrolig viktig å snakke med noen. Når en er nedfor eller sliter, kan det være lurt å snakke ut om hva som plager en, få tømt seg, få god behandlig. I tillegg kan terapauten sile ut hva som er normalt og ikke.
 
Har hatt dårlig erfaring med psykologer og psykiatriske sykepleiere.
Jeg hører ikke på noen.

Min depresjon sluttet faktisk etter at sønnen min døde, høres sikkert helt utrolig ut.
Men det er et konsept som blir kalt "posttraumatisk vekst".
Jeg sørger selvfølgelig, men jeg ser livet på en annen måte og blir ikke knekt av ingenting lenger.
Jeg ser på en måte bedre hva i livet som er verdt å bry seg med og ikke.

For meg er det som har hjulpet å jobbe med MEG SELV uten å ha noen å prate med.

Jeg vet at du ikke ville høre om kongnitiv terapi, men det er fantastisk hvis man går riktig plass. Ingvard Wilhelmsen er en mann som har skrevet flere fantastiske bøker man kan lese på egen hånd. Meditasjon har hjulpet for meg. Å slutte å forvente at andre skal pleie/støtte meg og være selvstendig og støtte meg selv istedet har hjulpet meg. Å få kontroll på livet i form av lister og gjøremål har hjulpet meg.

Det som har hjulpet meg trenger ikke nødvendigvis å hjelpe deg, men tenkte bare å komme med hva som hjalp meg når livet ikke var godt å leve.

Håper virkelig at det ordner seg for deg! Det er ikke kjekt å slite med depresjon :(
Stor klem
 
Har hatt dårlig erfaring med psykologer og psykiatriske sykepleiere.
Jeg hører ikke på noen.

Min depresjon sluttet faktisk etter at sønnen min døde, høres sikkert helt utrolig ut.
Men det er et konsept som blir kalt "posttraumatisk vekst".
Jeg sørger selvfølgelig, men jeg ser livet på en annen måte og blir ikke knekt av ingenting lenger.
Jeg ser på en måte bedre hva i livet som er verdt å bry seg med og ikke.

For meg er det som har hjulpet å jobbe med MEG SELV uten å ha noen å prate med.

Jeg vet at du ikke ville høre om kongnitiv terapi, men det er fantastisk hvis man går riktig plass. Ingvard Wilhelmsen er en mann som har skrevet flere fantastiske bøker man kan lese på egen hånd. Meditasjon har hjulpet for meg. Å slutte å forvente at andre skal pleie/støtte meg og være selvstendig og støtte meg selv istedet har hjulpet meg. Å få kontroll på livet i form av lister og gjøremål har hjulpet meg.

Det som har hjulpet meg trenger ikke nødvendigvis å hjelpe deg, men tenkte bare å komme med hva som hjalp meg når livet ikke var godt å leve.

Håper virkelig at det ordner seg for deg! Det er ikke kjekt å slite med depresjon :(
Stor klem

Kondolerer! :Heartred
 
Har hatt dårlig erfaring med psykologer og psykiatriske sykepleiere.
Jeg hører ikke på noen.

Min depresjon sluttet faktisk etter at sønnen min døde, høres sikkert helt utrolig ut.
Men det er et konsept som blir kalt "posttraumatisk vekst".
Jeg sørger selvfølgelig, men jeg ser livet på en annen måte og blir ikke knekt av ingenting lenger.
Jeg ser på en måte bedre hva i livet som er verdt å bry seg med og ikke.

For meg er det som har hjulpet å jobbe med MEG SELV uten å ha noen å prate med.

Jeg vet at du ikke ville høre om kongnitiv terapi, men det er fantastisk hvis man går riktig plass. Ingvard Wilhelmsen er en mann som har skrevet flere fantastiske bøker man kan lese på egen hånd. Meditasjon har hjulpet for meg. Å slutte å forvente at andre skal pleie/støtte meg og være selvstendig og støtte meg selv istedet har hjulpet meg. Å få kontroll på livet i form av lister og gjøremål har hjulpet meg.

Det som har hjulpet meg trenger ikke nødvendigvis å hjelpe deg, men tenkte bare å komme med hva som hjalp meg når livet ikke var godt å leve.

Håper virkelig at det ordner seg for deg! Det er ikke kjekt å slite med depresjon :(
Stor klem
Hva døde sønnen din av? Ble han gammel? Trenger ikke svare hvis du ikke vil.
Kondolerer ❤️
Så sterk og tøff du er!
En slik opplevelse setter nok livet i perspektiv slik du beskriver
 
Jeg gikk på cipralex I 2 1/2 år. Det hadde virkning i starten, men ikke så mye. Gikk opp 40-50 kg, og det hjalp jo ikke på hvordan jeg hadde det.
Mindfulness sies å funke, men det funker best om du faktisk liker det selv og ikke bare gjør det fordi andre sier at det er lurt.
 
Hva døde sønnen din av? Ble han gammel? Trenger ikke svare hvis du ikke vil.
Kondolerer ❤️
Så sterk og tøff du er!
En slik opplevelse setter nok livet i perspektiv slik du beskriver

Tusen takk :Heartblue Han døde i krybbedød... :( Ble 7mnd gammel. Takk igjen for gode ord :Heartblue Var i 2015 så er en stund siden, men preger jo livet enda :)
 
Du vet ikke hvor sterk du er når det å være sterk er eneste alternativet. ❤️

Helt sant! Hadde aldri trodd at jeg skulle overlevd noe slik på forhånd. Men man har ikke akkurat noe valg heller.
 
Hmm, tror jeg ville snakket med en psykolog eller psykriater angående hvilke medisiner som kan være et alternativ for deg. Jeg kunne foreksempel gå på medisinen for bipolar men ikke cipralexen under graviditeten.

Legen ksn hebvisendeg til psykriater.
 
Back
Topp