Den vanskelige amminga...

Vixen

Forelsket i forumet
Novemberlykke 2015
Maiblomstene 2017
Tradisjon tro har vi problemer med amming. Forrige gang ga vi opp da melka ikke kom uansett hvor mye vi prøvde og pumpet. Denne gangen kom jaggu melka og til min store overraskelse har vi klart å få til å delamme. Vesla er 3 uker og har lagt på seg greit etter vi starta å amme mer-gi mindre flaske for en uke siden. Men problemet er at hun sovner så lett ved brystet. På de siste 5 timene har vi ammet 8 ganger, men kun 10 min før hun sovner. Vi raper og gulper så er det kort tid før hun begynner å lete igjen. Får litt flaske innimellom så jeg kan få hvile litt. Vi stimulerer, har flombelysning, kler av henne, men hun sovner uansett. Noen som har erfaring og kan komme med tips?
 
Det er helt vanlig. Det går over etterhvert. De første ukene er det helt vanlig at baby ligger på puppen så og si konstant flere timer ila døgnet.

Du kan massere under fotene og inni håndflaten, det stimulerer sugerefleks. Eller kile litt på kinnet. Stemmen din skal også stimulere henne til å suge. Prøv å kle av så hun ikke blir så varm. Du kan amme og så skifte bleie slik st hun våkner og så legge til på nytt igjen.
 
Min og gjorde det samme, så lenge jeg hadde muligheten og taket var behagelig lot jeg ham ligge, siden "søvnsutting" også stimulerer melkeproduksjonen. Hvis jeg måtte gjøre noe koblet jeg heller ifra da, og prøvde å ha ro rundt ammesituasjonen slik at han kunne ta seg tid. Vi o delammet de første ukene, men etter 8 uker kunne vi slutte med mme. Her ammet vi på begge bryst (kunne fort ta halvannen time eller mer totalt), før vi fylte på med litt mme tilslutt (så lite vi kunne hver gang). Pumpet ekstra de gangene han sov en stund, men prøvde å få ammet minimum hver tredje time allikevel. Så det var intenst kan man si. Men det gikk bra tilslutt! Skulle jeg gjort noe annerledes i dag hadde jeg nok ammet et og et bryst istedetfor, ammingen ble enklere da syns jeg :p
 
Vanlig det, ja. Her har det justert seg selv, og tror det at barna har sovet ved brystet har vært med på å gi god melkeproduksjon her :)
 
Tradisjon tro har vi problemer med amming. Forrige gang ga vi opp da melka ikke kom uansett hvor mye vi prøvde og pumpet. Denne gangen kom jaggu melka og til min store overraskelse har vi klart å få til å delamme. Vesla er 3 uker og har lagt på seg greit etter vi starta å amme mer-gi mindre flaske for en uke siden. Men problemet er at hun sovner så lett ved brystet. På de siste 5 timene har vi ammet 8 ganger, men kun 10 min før hun sovner. Vi raper og gulper så er det kort tid før hun begynner å lete igjen. Får litt flaske innimellom så jeg kan få hvile litt. Vi stimulerer, har flombelysning, kler av henne, men hun sovner uansett. Noen som har erfaring og kan komme med tips?

Heia hvordan går det?
Har det blitt bedre?
 
Sånn var min også. Sovnet fort og kunne våkne like sulten igjen etter 10-15min...nesten hele døgnet! [emoji42]
Hun var ganske liten av seg når hun ble født og gikk ned litt mer enn anbefalt, så vi måtte gi flaske en stund for å få opp vekta. Og jeg la ammingen på hylla en stund og bare pumpet og ga flaske for å ikke holde på med amming 24/7. Men etter hun ble litt større og sterkere løsnet det sakte men sikkert og siden hun var 9 uker har jeg kun ammet;)
Ganske vanlig at de er sånn i starten... er hun liten?
håper det løsner for deg også etterhvert! [emoji1303][emoji4]
 
Min var født 3 uker før termin og var tydelig svakere til å suge og sovnet fort. Helt annerledes enn andre ungen som var født til termin.
 
Sånn var min også. Sovnet fort og kunne våkne like sulten igjen etter 10-15min...nesten hele døgnet! [emoji42]
Hun var ganske liten av seg når hun ble født og gikk ned litt mer enn anbefalt, så vi måtte gi flaske en stund for å få opp vekta. Og jeg la ammingen på hylla en stund og bare pumpet og ga flaske for å ikke holde på med amming 24/7. Men etter hun ble litt større og sterkere løsnet det sakte men sikkert og siden hun var 9 uker har jeg kun ammet;)
Ganske vanlig at de er sånn i starten... er hun liten?
håper det løsner for deg også etterhvert! [emoji1303][emoji4]

Godt å høre det gikk bedre etterhvert! Det er kanskje et lys i tunellen vår også:) blir jo veldig låst til sofaen og med en toåring passer det dårlig. Merker hun blir mer urolig nå også og det er vel normalt. Hun er født 3 uker før terminen og har gått opp 1 kg etter vi kom hjem fra sykehuset for ca 3 uker siden. Bikker snart 4 kg. Vi gir fortsatt tillegg etter amming på kveldene da jeg føler jeg må være litt tilstede for storebror også. Men håper å slippe det i fremtiden:)
 
Godt å høre det gikk bedre etterhvert! Det er kanskje et lys i tunellen vår også:) blir jo veldig låst til sofaen og med en toåring passer det dårlig. Merker hun blir mer urolig nå også og det er vel normalt. Hun er født 3 uker før terminen og har gått opp 1 kg etter vi kom hjem fra sykehuset for ca 3 uker siden. Bikker snart 4 kg. Vi gir fortsatt tillegg etter amming på kveldene da jeg føler jeg må være litt tilstede for storebror også. Men håper å slippe det i fremtiden:)
Samme her unntatt vekt. Vi har ikke fått tilbake den fødselsvekt enda :( Han får pupp, pumper jeg + flaske med mms til kvelds. Det er slitsomt, av og til har lyst til å gi opp, men ønsker at får han den beste.. Derfor satser på at blir det lys i tunellen vår etterhvert også :smiley-ashamed008
 
Back
Topp