Den store TO-DO-LISTE tråden :)

Akkurat nå bruker vi A-Derma cleansing oil i vannet til 2åringen med atopisk eksem. Ellers har jeg brukt Dr.Greve sin husker jeg. Holder meg langt borte fra natusan og burt bee's for eksempel :)

Bruker også Silulen Sinksalve. Den kjøper jeg en av og har kjempelenge siden sink salve er så drøyt :)

Takk! Vi benytter også oljen fra A-derma til 4 åringen som sliter med atopisk eksem. Jeg har vært usikker på om jeg skal benytte den til babyen også.
 
Takk! Vi benytter også oljen fra A-derma til 4 åringen som sliter med atopisk eksem. Jeg har vært usikker på om jeg skal benytte den til babyen også.
Jeg har ikke sjekket det opp, men regner med vi kommer til å bruke det samme. Er jo bare snakk om et par dråper i vannet. Og så er den jo bra for huden :)
 
Hahah.. vi skulle byttet.. jeg er ferdig, og er frustert over at jeg er ferdig.. til og med kjøpt kompresser, babyqtips, div bleier, potetmel osv osv. Haha i tillegg til at jeg har klær frem til minien er rundt 6-9 mnd [emoji14]
Pakket fødebaggen også ;) mangler kun vasking av klær

Vi kan gjerne bytte! [emoji1419][emoji51]
 
Vi kan gjerne bytte! [emoji1419][emoji51]
Vært fantastisk.. i dag kjøpte jeg enda mere parfymefritt vaskemiddel, kun for å kunne kjøpe noe [emoji14] i tillegg til 2 babybøker, som jeg også egentlig har fra før [emoji14]
 
Etter noen uker med nesten ingen innkjøp, ser listen min sånn ut:
- sette opp resten av det nye garderobeskapet på gjeste-/barnerommet, og [emoji818]
- flytte den nye stellekommoden inn på dette rommet [emoji818]
- vaske rommet, skapet og kommoden [emoji818]
- pakke ut alle klær vi har arvet, fått og kjøpt, vaske det som ikke er vasket og sortere i kommoden [emoji818]
- pakke ut av gratispakkene og supplere fra både apotek (bruker lista herfra:)) og butikker [emoji818]
- kjøpe stellemadrass til kommoden [emoji818]
- sette opp sprinkelsenga [emoji818]
- vaske sengetøy [emoji818]
- hekle ferdig babyteppe [emoji818]
- sy i strikk i de to buksene jeg har strikket [emoji818]
- strikke ferdig det siste prosjektet jeg har begynt på
- hente vogna på tirsdag!! [emoji818]
- pakke fødebagen snart [emoji818]
- skrive fødselsbrev/ønskebrev [emoji818]
- lese ferdig boka om amming [emoji818] og Babyguiden
- prate gjennom fødsel med mannen [emoji818]

Oi.. det var mange ting. Men fine ting. Gleder meg:)
 
Last edited:
Jeg skal selv skaffe:
-Ammeinnlegg for natt
-Melkeoppsamlere som man kan ha ved stor produksjon - da slipper man å bruke innlegg i starten som man må skifte hele tiden. Man lekker jo på den ene siden når man ammer på andre siden.
-
-Sinksalve som er godkjent av astma og allergiforbundet.
- Bepanthen salve mot såre stumper.
- A-Krem eller lignende krem som er mild. Begge mine barn flasset endel på føtter etter fødsel.
-
- Ammeinnlegg i ull. Bruker disse alltid. Har fått brystbetennelse i mai liksom.. Det er så vondt! Først engangsinnlegg - så ullinnlegg utenpå der.


Anbefaler ikke såpe til så små. Og les på kremer, oljer, våtservietter osv om det er godkjent og uten parfyme. Jeg er mamma til to allergibarn og det er ikke bra å eksponere de små for unødvendige stoffer.

Hei igjen:) Jeg har klippet litt i sitatet her fordi jeg har noen spørsmål..
- du skriver ammeinnlegg natt. Bruker du dem også på dagen?
- ammeinnlegg i ull brukes vel utenpå et i bomull siden de i ull ikke kan vaskes på 60 grader? Mener jeg har hørt det..
- må/bør ammeinnlegg kjøpes på apotek eller er det kanskje billigere - og like bra - et annet sted?
- trenger jeg å kjøpe melkeoppsamler nå før fødsel, eller er det noe mannen kan kjøpe noen dager etter dersom jeg ser at jeg trenger?
- hva er forskjellen på alle disse salvene? Trengs det helt fra starten?
Håper det er greit at jeg spør.. er så veldig nybegynner på slikt:)
 
Hei igjen:) Jeg har klippet litt i sitatet her fordi jeg har noen spørsmål..
- du skriver ammeinnlegg natt. Bruker du dem også på dagen?
- ammeinnlegg i ull brukes vel utenpå et i bomull siden de i ull ikke kan vaskes på 60 grader? Mener jeg har hørt det..
- må/bør ammeinnlegg kjøpes på apotek eller er det kanskje billigere - og like bra - et annet sted?
- trenger jeg å kjøpe melkeoppsamler nå før fødsel, eller er det noe mannen kan kjøpe noen dager etter dersom jeg ser at jeg trenger?
- hva er forskjellen på alle disse salvene? Trengs det helt fra starten?
Håper det er greit at jeg spør.. er så veldig nybegynner på slikt:)

Ingen problem, synes det er gøy å hjelpe! Men husk at du finner nok ut hva som passer nettopp DEG best etter hvert. Husker selv hvor forvirrende det var å være førstegangs :)

Ammeinnlegg natt - Jeg hadde (som de fleste har) veldig mye produksjon i starten. Du finner utav det selv, dersom du føler du må bytte innlegg hele tiden så gå for de tykkeste - nemlig nattinnleggene. Disse brukte jeg dag og natt i starten. Men så gikk jeg over til bare daginnlegg. Husker jeg brukte Avent sine, men de er litt dyrere. Så i slutten kjøpte jeg libero / natusan sine som de selger på butikken. De er beregnet til dag.

Ullinnlegg brukes utpå et engangsinnlegg ja :) Så trenger du ikke vaske det så ofte med mindre du får mye melk på det. Ull er selvrensende. Men vask det skånsomt med milo på ullprogram (30 grader uten sentrifugering) eller for hånd. Når du vasker ull for hånd så husk kaldt vann og ikke vri - rist på ullen. Det er da den blir ødelagt.

Billigere ammeinnlegg skrev jeg oppfor her :) De på dagligvare er rimeligere. Men følg litt med på apoteket. Plutselig har de salg. Kanskje du klarer deg med daginnlegg både natt og dag etter en liten uke. Husker jeg gikk tom en gang og da klippet jeg opp et stort bind som jeg hadde som nødløsning - haha! Det er bedre enn å lekke..

Jeg har som nevnt aldri brukt melkeoppsamler før! :) Så du trenger det absolutt ikke. Det er "noe nytt" som har kommet de siste årene. Jeg tenker at hvis det gjør at man slipper å skifte innlegg hele tiden så er det verdt pengene. Men det er absolutt ikke noe du trenger :) Både den og brystpumpen kan mannen din kjøpe senere hvis du føler for å ha det! :)

Salver ja, det er en jungel..
Du trenger ingen salver med mindre babyen er sår.
Men dersom babyen blir sår i rumpa så er det så godt å ha tilgjengelig, for det er jo vondt å være sår. Bedre føre var! Ser man at babyen blir rød eller prikkete så forebygger man med salve.
Jeg hadde hatt Silulen sinksalve tilgjengelig - denne legger seg som en beskyttende hinne dersom man vil forebygge. Man bruker bare litt om gangen så man har salven lenge! https://www.apotek1.no/produkter/silulen-salve-100ml-886218p

..... Og Bepanthen salve dersom babyen din skulle bli skikkelig sår. Den er utrolig effektiv. Les om Bepanthen her: https://www.apotek1.no/produkter/bepanthen-salve-30g-903434p

Til deg selv anbefaler jeg å ha denne med fra starten:
https://www.vitusapotek.no/medela-purelan-100,-37g/p/879270
Når babyen skal lære seg å die så blir man ofte veldig sår på brystvortene.. Å det er skikkelig vondt! :( Denne kan du smøre på, og babyen kan amme selv om du har den på.
 
-Kjøpe en ekstra hylleting til klesskapet hans så vi får lagt inn klærne
-Søke om foreldrepenger. Jaaaaa, vi er alt for sent ute!
-Søke om assistent til meg, så far kanskje kan få jobbe litt
-Vaske alle klærne hans
-Sortere klærne hans
-Sende ting til fretex og gjenbruksstasjonen
-Kjøpe vogn
-Kjøpe bilstolbase
-Henge opp stellebordet og gjøre klart stelleplassen
-Gjøre klar soveplassen hans
-Pakke fødebag

De to siste blir vi nok ikke å gjøre før det nærmer seg. Trooooor det er de tingene vi mangler...
 
Lager meg en litt mer oversiktlig liste over hva som gjenstår nå:

- Pusse opp barnerom (pusse og male alle lister, skifte ut tapet på alle veggene, male murvegg) [emoji818]
- Vaske resten av babyklærne vi har [emoji818]
- Pakke fødebag [emoji818]
- Skrive fødebrev? (Ikke bestemt meg for om jeg skal gjøre det enda)
- Installere bilstol
- Strikke ferdig vognteppe [emoji818]
- Gjøre klar seng [emoji818]
- Gjøre klar vugge [emoji818]
- Gjøre klar vogn [emoji818]
- Fylle i stellekommoden [emoji818]
- Bake litt for å ha i fryseren? Og kanskje lage litt middager som kan fryses? (Ikke førsteprioritet. Får se hva jeg orker) :)
 
Last edited:
Har fått gjort masse i påsken! :D

  • Hente babybox
  • Se gjennom babytøyet etter storesøster, vaske, sortere og legge klart.
  • Evt. kjøpe noe nytt (sparkebukser)
  • Vaske babytepper
  • Hente babydyne
  • Hente vogna fra hytta, evt. vaske trekket.
  • Sette sammen igjen og "re opp" vogna
  • Kjøpe ergobaby sele
  • Finne frem bleiebøtte fra boden
  • Sette opp sprinkelseng
  • Re opp sprinkelseng
  • Vaske / støvsuge bilen
  • Finne basen og sette inn bilstolen
  • Kjøpe inn småting som gulpekluter, stellesaker, bleier, ammeinnlegg, smokker og flasker
  • Skru opp feste til hengevuggen
  • Kjøpe ny stellematte
  • Kjøpe babycall
  • Pakke fødebag
  • - kjøpe inn store truser, ny tannbørste og tannkrem, evt reisestørrelse på Shampo og balsam.
  • Skrive fødebrev?
  • Bake
  • Vaske flasker og smokker
  • Finne frem og vaske pumpe

    Grønt er gjort. :)
 
Lager meg en litt mer oversiktlig liste over hva som gjenstår nå:

- Pusse opp barnerom (pusse og male alle lister, skifte ut tapet på alle veggene, male murvegg) [emoji818]
- Vaske resten av babyklærne vi har [emoji818]
- Pakke fødebag [emoji818]
- Skrive fødebrev? (Ikke bestemt meg for om jeg skal gjøre det enda)
- Installere bilstol
- Strikke ferdig vognteppe [emoji818]
- Gjøre klar seng [emoji818]
- Gjøre klar vugge [emoji818]
- Gjøre klar vogn [emoji818]
- Fylle i stellekommoden [emoji818]
- Bake litt for å ha i fryseren? Og kanskje lage litt middager som kan fryses? (Ikke førsteprioritet. Får se hva jeg orker) :)
Imponert over alt jeg har fått gjort. Hadde aldri forventet vi skulle bli ferdig med oppussingen av barnerommet før fødsel med tanke på at vi aldri før har pusset opp noe, men med hard jobbing så gikk det og vi er kjempefornøyd med resultatet. Nå mangler det bare å innrede, få kjøpt og hengt opp noe bilder og hyller, men det er slikt som vi tar etterhvert og er null hast :)
 
Føler også jeg har vært effektiv i påsken [emoji4] Nå mangler bare å pakke resten av fødebaggen, re opp seng og flytte vogna fra rommet og ut i garasjen [emoji4] Alt det nødvendige er handlet, men kan jo hende jeg finner noe bare for gøy [emoji6]
 
Her er også alt i hus og så godt som på plass :) Jeg strikker teppe til småen i skrivende stund, så hvis han kommer før termin er det ikke sikkert at den er ferdig, men alt annet er så godt som klart, og det som gjenstår kan mannen fikse mens vi er på barsel :)
 
Etter noen uker med nesten ingen innkjøp, ser listen min sånn ut:
- sette opp resten av det nye garderobeskapet på gjeste-/barnerommet, og [emoji818]
- flytte den nye stellekommoden inn på dette rommet [emoji818]
- vaske rommet, skapet og kommoden [emoji818]
- pakke ut alle klær vi har arvet, fått og kjøpt, vaske det som ikke er vasket og sortere i kommoden [emoji818]
- pakke ut av gratispakkene og supplere fra både apotek (bruker lista herfra:)) og butikker [emoji818]
- kjøpe stellemadrass til kommoden [emoji818]
- sette opp sprinkelsenga [emoji818]
- vaske sengetøy [emoji818]
- hekle ferdig babyteppe [emoji818]
- sy i strikk i de to buksene jeg har strikket [emoji818]
- strikke ferdig det siste prosjektet jeg har begynt på
- hente vogna på tirsdag!! [emoji818]
- pakke fødebagen snart [emoji818]
- skrive fødselsbrev/ønskebrev [emoji818]
- lese ferdig boka om amming [emoji818]
og Babyguiden
- prate gjennom fødsel med mannen [emoji818]

Oi.. det var mange ting. Men fine ting. Gleder meg:)
Siterer meg selv her. I følge denne lista har jeg bare igjen å strikke ferdig sparkebuksa jeg holder på med! Og den blir ferdig i morgen:)
Jeg har jo stadig funnet flere ting å ordne før mini kommer, men nå (når buksa som jeg håper kan bli hjemreisebuksa er ferdig) kan baby faktisk komme! :)
Det nærmer seg virkelig!
#toukertiltermin
 
ImageUploadedByBV Forum1492717312.768454.jpg
Her er det siste på to-do-listen min før i gangsettelse. Ender likevel alltid med å holde på med småplukk i heimen som gjerne tar hele dagen. Men det er greit, for da går i det minste dagene og uka fort :)
 
Back
Topp